• Snuggles

6 veckor och ler inte

Idag blir min lilla tjej 6 veckor gammal och kom och tänkte på att hon ler inte? Hon tittar runt men verkar inte visa några känslor alls inför något egentligen förutom gnäll ovh skrik. Läste på growingpeople att när barnen är mellan 3-4 veckor så "ska" dom börja le och någon vecka efter kan dom le när dom ser en. Men jag har inte märkt något leende alls!

Är det normalt eller är hon deprimerad? Eller ska jag inte oroa mig?
    Det finns ingen BVC sköterska inne idag, ringde dom av andra skäl tidigare idag.

• Svar på tråden 6 veckor och ler inte
  • Jiinii

min log mycket senare än så oroa dig inte om hon inte lett om några månader kanske du kan börja oroa dig

• Flickan och kråkan

Nej, du ska inte vara orolig. Jag har två pojkar som båda gav sitt första svarsleende vid ganska exakt 8 veckor. Yngsta log ideligen efter det (en glad skit helt enkelt). Äldsta har alltid haft stark integritet och ställer lite större krav på omgivningen....under ett par veckors tid efter det första leendet kunde vi "kämpa" oss till sådär ett svarsleende i veckan....sedan lossande det med massor av leenden .

• Kya

deprimerad är hon inte, så små barn är inte deprimerade.
    hur är hon annars? har ni ögonkontakt? härmar hon andra av dina ansiktsuttryck?
    hur mkt ler du åt henne? för att få bebisar att börja le, måste man le mot dom, ofta!

oroa dig inte, alla barn utvecklas ju olika, 3-4 veckor är ju bara en mall.

F och L, mina stjärnor :)
  • Loth

Vår kille på 2 månader nu började le först litegrann vid 7-8 veckor och är fortf sparsam med leenden, så jag tror det kommer när de är redo för det själva. Storebror log också rätt så "sent", men han har utvecklats i rasande tempo på andra plan istället :)

• Snuggles

Jag får nästan aldrig ögonkontakt med henne tycker jag. Tittar på henne mycket när vi byter blöja, ler och försöker prata om allt och inget. När jag ammar så försöker jag få mycket kontakt med henne och då händer det att hon tittar på mig, men upplever inte att vi får någon speciellt bra ögonkontakt egentligen.
    Är vi ute och går med vagnen så somnar hon såklart, men när hon är vaken och tittar så ler jag mycket, vinkar och pratar med henne men aldrig fått någon respons.

• 28032008

Min son log första gången när han var 3 veckor och 5 dagar, för tidigt sa BVC, så fel hon hade när han kissade på henne och log dagen därpå! :) Med det sagt, barn utvecklas olika. Du behöver inte oroa sig. Det kommer nog när som helst! Kram

• Birgitta2

Har du inte fått något leende när hon är 10-12 veckor gammal måste du söka råd. Det finns vissa neurologiska sjukdomar som visar på detta beteende. Jag vill verkligen inte skrämma dig på något sätt. Men fortsätt sök hennes uppmärksamhet, killa henne på magen på skötbordet och sök hennes blick så ofta du kan.

• Flickan och kråkan
    Snuggles skrev 2011-05-11 11:31:44 följande:
    Jag får nästan aldrig ögonkontakt med henne tycker jag. Tittar på henne mycket när vi byter blöja, ler och försöker prata om allt och inget. När jag ammar så försöker jag få mycket kontakt med henne och då händer det att hon tittar på mig, men upplever inte att vi får någon speciellt bra ögonkontakt egentligen.
    Är vi ute och går med vagnen så somnar hon såklart, men när hon är vaken och tittar så ler jag mycket, vinkar och pratar med henne men aldrig fått någon respons.
    BVC brukar var noga med att hålla koll på det. Jag tror faktiskt inte du ska oroa dig i onödan. Din dotter är ju så gammal att din BVC-sköterska t.ex. kollat om hon fäster blicken (oftast med röd boll), och det har hon ju gjort om din BVC-sköterska inte kommenterat detta. Vad gäller ögonkontakt så kan det här vara bra att ha i åtanke:

"Ett av barnets första utvecklingssteg är att kunna fästa och fixera blicken. Detta inträffar när barnet är drygt en månad och han eller hon kan då fixera blicken på cirka tre decimeters avstånd. Ska du få uppmärksamhet och kontakt är det därför lämpligt att du håller ditt ansikte på ett avstånd på cirka 20-30 centimeter från barnets ansikte."
  • Snuggles
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-11 11:40:23 följande:
    BVC brukar var noga med att hålla koll på det. Jag tror faktiskt inte du ska oroa dig i onödan. Din dotter är ju så gammal att din BVC-sköterska t.ex. kollat om hon fäster blicken (oftast med röd boll), och det har hon ju gjort om din BVC-sköterska inte kommenterat detta. Vad gäller ögonkontakt så kan det här vara bra att ha i åtanke:

"Ett av barnets första utvecklingssteg är att kunna fästa och fixera blicken. Detta inträffar när barnet är drygt en månad och han eller hon kan då fixera blicken på cirka tre decimeters avstånd. Ska du få uppmärksamhet och kontakt är det därför lämpligt att du håller ditt ansikte på ett avstånd på cirka 20-30 centimeter från barnets ansikte."
    Hon provade med en röd kloss och den följde hon faktiskt lite när hon var drygt en månad gammal så tror hon klarade det galant då inga kommentarer om det kom ifrån sköterskan.

Jag minns inte exakt hur det var med första dottern men tror att det mesta kom rätt tidigt, har det alltid gjort tycker jag. Men nu började jag fundera lite extra på det här med leenden ifrån lilla tjejen.
  • Flickan och kråkan
    Snuggles skrev 2011-05-11 11:48:25 följande:
    Hon provade med en röd kloss och den följde hon faktiskt lite när hon var drygt en månad gammal så tror hon klarade det galant då inga kommentarer om det kom ifrån sköterskan.

Jag minns inte exakt hur det var med första dottern men tror att det mesta kom rätt tidigt, har det alltid gjort tycker jag. Men nu började jag fundera lite extra på det här med leenden ifrån lilla tjejen.
    Det låter inte som om du behöver oroa dig, då både fäste och följde hon med blickenBarn är olika. Jag har två pojkar vars personlighet är totalt olika och det har visat sig från allra första början.
  • Zenobia

Min tjej var seg också på att börja le, tror hon var 6-7 veckor när det första leendet kom. Sen kom det inte så ofta utan då och då tills det kom mer och mer

• burret84

Vår äldsta son gav inte ett riktigt svars leende förrän strax innan 3½ mån(fick väl nått litet snett smil nån gång innan dess, men knappt så du kunde kalla det det ens) medans våran lillkille på snart 5 månader har lett stort sen han var 7 veckor. Och jag kan ju tillägga att stora killen är 3 år idag och har inga fel över huvudtaget! Go och glad!Glad (han hade mkt problem med magen kolik och mjölkallergi tills han var 4 månader,grät i princip jämt så det berodde nog på det)Rynkar på näsan

• Snuggles
    burret84 skrev 2011-05-16 11:09:36 följande:
    Vår äldsta son gav inte ett riktigt svars leende förrän strax innan 3½ mån(fick väl nått litet snett smil nån gång innan dess, men knappt så du kunde kalla det det ens) medans våran lillkille på snart 5 månader har lett stort sen han var 7 veckor. Och jag kan ju tillägga att stora killen är 3 år idag och har inga fel över huvudtaget! Go och glad!Glad (han hade mkt problem med magen kolik och mjölkallergi tills han var 4 månader,grät i princip jämt så det berodde nog på det)Rynkar på näsan
    Hon har börjat le, blir riktiga smile ibland men dom kommer inte så ofta. Men det spelar ingen roll ändå, för dom kommer ju :)
    Usch, låter jobbigt med kolik och så, speciellt måste det vara jobbigt för barnen också :(
  • Zixi

Min dotter var 6 veckor när hon log för första gången (lyckades fånga det på foto ). Måste säga att det var ordentligt jobbigt att invänta det där leendet för hon var (är) ett mycket krävande barn så man bara gav och gav och gav. Idag (10 mån) ger hon så mycket mer tillbaks

2010-07-20 3040/50
Svar på tråden 6 veckor och ler inte