Inlägg från: Marie30 |Visa alla inlägg
  • Marie30

Problem med att ge en massa saker

Jag har en treåring och en femåring och vi är noga med att inte dränka dem i saker. Särskilt femåringen blir själaglad över saker han får nytt och jag är säker på att det skulle mättas om han fick för mycket. samtidigt vill jag ju bara gå in i en leksaksaffär och köpa allt de pekar på bara för att det skulle vara roligt. För jag älskar dem ju så mycket.

De har ett gemensamt lekrum med tågbana, duplo, lego, flexitraxbana, låtsasmat och servis och ett par dockor, en dockvagn och en docksäng. Och doktorsgrejer. Och lite utklädningsgrejer. Och bilar och garage. Hihi, nu när jag läser om allt de har tycker jag att jag säger emot mig själv för det verkar ju vara enormt mycket. dessutom har vi pysselgrejer och spel i köket. Och uteleksaker i trädgården.

Det verkar ju vansinnigt men till och med min svärmor har kommenterat att våra barn inte är bortskämde med leksaker. Kanske menade hon att de är bortskämda på annat sätt, i och för sig, men jag tolkade det som något positivt och att hon jämförde med andra. För jämfört med många runtomkring får de inte särskilt mycket. Faktiskt.

• Marie30
    Pssst skrev 2011-05-11 20:04:08 följande:
    Jag tycker det är svårt att veta vad som är "för mycket"...Var går gränsen för det?

Jag skulle inte får för mig att köpa t.ex. hus till blivande barbies och bilar och hej och hå som kostar multum. Då får de använda sin fantasi som jag gjorde...
    Jag tänker att det är för mycket om de int är rädda om sina saker, inte orkar plocka undan dem, inte uppskattar om de får något nytt. Sådana saker. 
Svar på tråden Problem med att ge en massa saker