• Pssst

Problem med att ge en massa saker

Jag har ett dilemma.

Mina flickor är snart 3 och snart 2 år unga. Å ena sidan ser jag HUR mycket som helst jag skulle vilja köpa åt dem, å andra sidan vill jag inte att de ska ha en massa GREJER utan älskar pussel, pennor, kritor, lera, pärlor, d.v.s. sådant som främjar deras egen kreativitet.

Jag gick igenom sakerna som de har och är väldigt nöjd med dem. Ganska många väskor, lådor, bondgårdsdjur, my little ponykopior, en teservis, bollar och en liten låda med småsaker som de fått från läkare o.s.v. + 2 käpphästar.
    Sen har de pussel, pärlor och ritblock ute i vardagsrummet.

Hur tänker ni? Hur mycket har era barn?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Problem med att ge en massa saker
  • Pssst
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-11 12:44:54 följande:
    Våra barn har för mycket.....fast samtidigt tror jag inte de har så mycket i jämförelse med andra. Har två pojkar som är 2 år respektive drygt 3 år. Vi har duplo, brio tågbana, en hopphäst, en kulbana......mycket böcker och pussel......sedan är det två miljoner småprylar som jag kan bli halvt tokig på......bondgårdsdjur, lera och formar till lera, pennor och kritor, penslar, bollar, pinnar, stenar, klisterlappar, utklippta bilder från tidningar, gamla kreditkort, kvitton och liknande, bokstäver och siffror i alla de former och färger, kortlekar, knappar etc. Båda är rätt pilliga och framför allt min äldsta är den samlande typen som ska bära med sig små saker överallt....och SPARAR!
    Just det, ja, vi har också en tågbana men det är ute i vardagsrummet p.g.a. platsbrist (litet rum som tjejerna delar på). Bokstäver och siffror tror jag kommer att komma lite senare....Det intresset har inte startat än....

Jag fick tuppjuck på småsakerna och som jag skrev i ts så finns det numera en låda (grund låda från IKEA) med småsaker kvar.

Böckerna glömde jag också men böcker, ritblock och pennor ska ALLTID finnas hemma och det kommer jag ALDRIG neka dem. Pinnar har vi förbjudit hemma...
  • Pssst

Jo, Duplo har dem med....och´några dockor + min gamla docksäng och en dockvagn...hm...Det låter så mycket men undrar om det verkligen är det? I vardagsrummet har vi gemensamt en massa lego som vi köpte för ett tag sen på Blocket. Det är en kul grej att sitta och leka med tillsammans...

• Pssst
    Marie30 skrev 2011-05-11 19:53:16 följande:

Jag har en treåring och en femåring och vi är noga med att inte dränka dem i saker. Särskilt femåringen blir själaglad över saker han får nytt och jag är säker på att det skulle mättas om han fick för mycket. samtidigt vill jag ju bara gå in i en leksaksaffär och köpa allt de pekar på bara för att det skulle vara roligt. För jag älskar dem ju så mycket.

De har ett gemensamt lekrum med tågbana, duplo, lego, flexitraxbana, låtsasmat och servis och ett par dockor, en dockvagn och en docksäng. Och doktorsgrejer. Och lite utklädningsgrejer. Och bilar och garage. Hihi, nu när jag läser om allt de har tycker jag att jag säger emot mig själv för det verkar ju vara enormt mycket. dessutom har vi pysselgrejer och spel i köket. Och uteleksaker i trädgården.

Det verkar ju vansinnigt men till och med min svärmor har kommenterat att våra barn inte är bortskämde med leksaker. Kanske menade hon att de är bortskämda på annat sätt, i och för sig, men jag tolkade det som något positivt och att hon jämförde med andra. För jämfört med många runtomkring får de inte särskilt mycket. Faktiskt.

Jag tycker det är svårt att veta vad som är "för mycket"...Var går gränsen för det?

Jag skulle inte får för mig att köpa t.ex. hus till blivande barbies och bilar och hej och hå som kostar multum. Då får de använda sin fantasi som jag gjorde...
  • Pssst
    pigglet skrev 2011-05-11 19:58:36 följande:
    Våra barn har alldeles för mycket saker! Vi köper det inte själva åt dem, utan de får ärva saker av kusiner och får presenter/julklappar av släkten och kompisar. Våra föräldrar ger helst pengar som får går till något de behöver, tex bilstol, vinterkläder, cykel osv. Likafullt känns det som vi skulle kunna göra oss av med massa saker som bara ligger där... Jag mår lite illa över den här konsumtionshetsen och försöker verkligen bara köpa sådant som vi verkligen "behöver" eller ser ett värd i.
    Våra flickor har inte börjat uttrycka sina önskningar så himla mycket än. Den äldsta har frågat om hårspännen/hårband ibland när vi har varit i affären. Det kan jag gå med på
  • Pssst
    Marie30 skrev 2011-05-11 22:39:45 följande:
    Jag tänker att det är för mycket om de int är rädda om sina saker, inte orkar plocka undan dem, inte uppskattar om de får något nytt. Sådana saker. 
    Det verkar rimligt Barnen är ju faktiskt rädda om sakerna...(i den mån som en snart 2 och en snart 3-åring är)
  • Pssst
    kutiom skrev 2011-05-17 13:11:33 följande:
    Nej, alla dessa småsaker leks det ju ändå inte med. Jag har en liten femåring hemma som har "för mycket". Hon leker med det hon ser allt annat som är lite krångligare att få fram låter hon bli. Men jag roar mig med att rensa ibland och då åker mycket upp på vinden, hon följer då oftast med upp och plockar med lika mycket ner. Som julafton varje gång
    haha, vad roligt
Svar på tråden Problem med att ge en massa saker