• Mrs Cykel

När började era barn sova endast en gång per dag?

Jag har en dotter som är drygt 11 månader. Hon har blivit väldigt krånglig med sömnen på dagen. Hittills har hon vaknat vid 06 på morgonen och sedan varit jättetrött vid 09:30. Då har hon sovit ca två timmar och sedan knappt en timme till på eftermiddagen i 15-tiden.

De senaste dagarna har hon sovit lite längre på morgonen (07:30) och sen varit pigg som en mört hela dagen. Igår lyckades jag inte få henne att somna förrän vid 15. Idag somnade hon 12:30.

Är det vanligt att de börjar kräva mindre dagssömn i den här åldern?

Hon är så otroligt nyfiken också, så det tar jääättelång tid att få henne att somna i vagnen under promenader. Hon kan liksom inte sluta kika på allt utanför. Brukar det vara så?

Hoppas någon kan komma med lite tips eller synpunkter!

• Svar på tråden När började era barn sova endast en gång per dag?
  • MalinEddie

De var runt 10 månader. Då började de sova ett pass på ca 2 timmar dagtid. Det låter som att det är dags att gå över till ett pass per dag för er del tycker jag.

• Ema86

har läst nånstans att dom kan blir bökiga runt året.

min tjej är 11 månader oxå.. börjat spotta ut maten.. böka o ska varken bli matad eller äta själv.
    på natten så är hon oxå bökig o vaknar måånga gånger ..
    tidigrare inge problem varken med mat elelr sömn

annars så brukar hon sova två gången om dagen .. en på förmiddagen o en runt 16 .. jag ser hellre att hon sover en gång om dan .. typ efter lunch så hon kan bli trött på kvällen.

o sova vagnen är totalt omöjligt... hehe

så du är inte ensam o jag mottager gärna tips oxå! :D

• strojes

Alla mina tre tjejer har gått över till en dagvila kring 1 år.
    I början när fm-luren togs bort såg vi till att ha olika saker att göra så de inte somnade (så länge det hände något gick det bra nämligen). Efter ett litet tag hade de kommit in i de nya rutinerna och anpassat em-luren och nattsömnen. Vi la också in ett litet mellanmål på fm istället för vilan för att ge lite energi att orka fram till lunch och em-vilan.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Guld gossarnas Super Mamma

våra sov automatiskt så länge,ibland fick vi tom väcka,för somnades det runt 12-12.30 och sovs över 3 timmar,så kunde det ju bli lite problem att läggas till natten då.  

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Mrs Cykel

Hon vaknade efter 40 minuter nu när hon fick sova efter lunch... Suck, det lär ju vara alldeles för lite sömn tills ikväll?! Nu kommer hon ju vara jättetrött i 17-tiden, men då är det ju lite sent att sova eftermiddag. Brukar det vara så här bökigt?

Det där med matandet känner jag också igen! Hon vägrar att bli matad, men att äta själv går inte heller bra. Gaaah, det här är svårt!!

• Zaaandra

Har en pojke på snart 11,5 månad som vanligtvis sover 2 ggr, men börjar luta mer och mer åt en gång.
    Men de som håller tillbaka det är tidiga mornar, han har börjat vakna runt 6.
    Förut var det 7-7-30 iaf, han lägger sig runt 20.
    Men imorse sov han ända till 7.45, och va trött redan 10 och sov till 11.30, har precis lagt han nu men han vill inte sova, klockan börjar ju bli för sent för sova snart, efter 16 får han inte sova om han ska somna sen.

Vilka tider sover era när de sover 2 ggr? Min har sovit ca 9-30-10 antingen i 1,5 timma eller 45 mins, jag har börjat väcka efter 45 mins där för att han sedan ska sova en längre lur vid 13-13.30 tiden ca 1,5 tim.

• thesal

Hej!

Vi har samma situation som Mrs Cykel och Ema86. Det är mycket matstök nu och mindre mataptit från att ha varit ett matvrak. Vår son blev igår 11 månader så det kanske ligger i utvecklingen.

Han har också börjat stöka mer med em-luren. På fm sover han mellan 10:00-11:30 och em 14:00-15:15 men har nu börjat stöka på em. Vi funderar på att ställa om honom till ett sovpass nu. Vad kan vara en bra sovtid? Hur har ni gjort med mattider då?

Vår sons mat- och sovrutiner ser ut så här.

7:00-7:30 vaknar och får frukost (välling)
    9:00 mellis (gröt m fruktpuré)
    10:00-11:30 fm-lur
    12:00 lunch (hemlagad eller burkmat)
    14:00 em-lur
    15:15-15:30 mellis (smörgås och fruktpuré)
    18:00 middag (hemlagad eller burkmat)
    19:15 sover för natten

Jag antar att det får ruckas på lunchtiden och em-mellis. Hur har ni andra gjort?

Svar på tråden När började era barn sova endast en gång per dag?