• Mammatilltretroll

Kladdkaka utan vetemjöl, går det? Recept hitåt tack!

Jag kan inte leva utan kladdkaka!!
    Och nu måste jag äta glutenfritt - hur gör jag?

Recept på kladdkaka utan vetemjöl.. någon som har?
    Helst utan såndär glutenfri mjölmix i..
    Jag ersätter hellre med majsmjöl, rismjöl, havre eller annat som inte innehåller massa tillsatser som jag har för mig finns i mjölmixerna..

• Svar på tråden Kladdkaka utan vetemjöl, går det? Recept hitåt tack!
  • systertillknorr

En vanlig kladdkaka med potatismjöl alltså =)
    3dl socker
    2 ägg
    100 g smör
    1tsk vaniljsocker
    4 (eller mer ;) ) tsk kakao
    1,5 dl mjöl
    en nypa salt

Tycker det funkar kanon!

• Parniara
    Mammatilltretroll skrev 2011-05-11 15:26:49 följande:
    Blir den kladdig inuti och lite frasig utanpå?
    50-60 min låter som så lång gräddningstid att det ska bli sockerkaka av den?
    vanliga kladdkakor gräddas ju i 15-20min?
    Nej nej jag garanterar det blir den godaste kladdiga kaka i världen.
    De är ju varken mjöl eller bakpulver i. Det blir en ganska kompakt kladdig kaka med mycket chokladsmak
  • HannaBayroumi

Hej, jag vill baka men jag kan ej hitta något recept på kakor och liknande bakelser som ej innehåller smör och mjöl eller potatismjöl och florsocker, någon som kan hjälpa mig och ge mig ett recept på något gott man kan baka utan de ingredienser jag skrivit ovanför!

Tack :)

• HerrNilsson

Jag kan tipsa om black bean brownies. Tyvärr har jag inget recept just nu som jag kan dela med mig av, men googla och du skall finna ;)
    Det finns många olika varianter, med ägg, vegan eller med banan som sötningsmedel. De södra flesta är mjölfria och består mest av svarta bönor. Godast tycker jag de blir om man bakar en stor kaka och äter den kylskåpskall efter någon dag.

• systertillknorr

En raw food kladdkaka kanske :)?

HannaBayroumi skrev 2013-10-13 23:41:42 följande:
    Hej, jag vill baka men jag kan ej hitta något recept på kakor och liknande bakelser som ej innehåller smör och mjöl eller potatismjöl och florsocker, någon som kan hjälpa mig och ge mig ett recept på något gott man kan baka utan de ingredienser jag skrivit ovanför! Tack :)

• Ann Lee

Kan tipsa om att baka med kokosnötsmjöl - här kommer ett recept som jag testat mig fram, dragit ner på mängden kokosnötsmjöl och ökat upp mängden ägg. Denna blir kladdig och lite seg, och lite tryffel-aktig. Den blir dessutom bara bättre och bättre ju längre den får stå och dra till sig i kylskåp. 

Recept på min blogg: http://www.frostrosor.nu/2013/10/godaste-kladdkakan-mjolkfri-glutenfri.html
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • SarahElisabeth

Du kan testa använda sojamjöl. Jag har utgått från ett vanligt recept på kladdkaka men ersatt vetemjölet med en mindre mängd sojamjöl. Jag har inga direkt mått utan testat mig fram och det har blivit väldigt lyckat!

• Jansipansi

Jag har testat att byta ut mot kikärtsmjöl, vilket fungerade utmärkt. Tror dock att det finns två olika typer av kikärtsmjöl och jag kommer inte ihåg vilket det var. Men det är ju bara att testa. Helt usel kan väl en kladdkaka aldrig bli? Skrattande

Svar på tråden Kladdkaka utan vetemjöl, går det? Recept hitåt tack!