• Anonym (tystnadsplikt?)

Har familjehem tystnadsplikt?

Läste ett inlägg här om att en familj som hade ett barn LVU-placerat hos sig, lade upp bilder på barnet på nätet (blogg/facebook?) etc. Jag tycker det verkar skrämmande!

Har inte familjen som har Lvu alt. SOL-placerade barn tystandsplikt? Bryter man inte denna tystnadsplikt in i det grövsta om man tom lägger upp bilder - som vem som helst kan identifiera? Är detta inte en oerhörd kränkning mot familjen som har sina barn Lvu/Sol-placerade?!

• Svar på tråden Har familjehem tystnadsplikt?
  • fridahlouice

Familjehemmet har absolut tystnadsplikt och man får inte lägga ut bilder eller dylikt på nätet eller ge för personlig information. 
    Det kan nog tänkas som en kränkning, men sen vet man ju iof inte heller om nu detta familjehem kanske har pratat med barnets föräldrar innan. Förhoppningsvis har dem det! 

• Anonym

Tystnadsplikten är lite "luddig" just när det kommer till placeringen!
    Man får berätta för grannen om dom nu undrar exempelvis att barnet är placerat men man får inte gå in på varför!
    Att berätta för någon att just det barnet är placerat får man göra men INTE berätta varför eller något annat!
    Alltså då inte gå in på om det är SOL eller LVU.
    Att lägga ut bilder på nätet tycker jag personligen är helt fel om man inte fått ett Ja ifrån barnets förälder men jag tror inte att det rent "lagmässigt" är något brott av något slag mer än det vanliga som gäller inom data världen vid utlägg av bilder på andra människor!
    Det är jätte svårt det där, sunt förnuft borde vara att rekommendera men helt uppenbart är att alla våra sunda förnuft skiljer sig jätte mycket!

• Anonym
    fridahlouice skrev 2011-05-11 13:53:00 följande:
    Familjehemmet har absolut tystnadsplikt och man får inte lägga ut bilder eller dylikt på nätet eller ge för personlig information. 
    Det kan nog tänkas som en kränkning, men sen vet man ju iof inte heller om nu detta familjehem kanske har pratat med barnets föräldrar innan. Förhoppningsvis har dem det! 
    Nej, familjehem har ingen tystnadsplikt alls. Däremot anses familjehem ha en moralisk tystnadsplikt och enligt JO ska man vara försiktig med vad man berättar för andra om barnet och dess bakgrund.

Foton får den som tagit dem lägga ut bäst den vill.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 10:02:31 följande:
    Fast det får man inte, jag får inte lägga ut bilder på dig på nätet bara för att jag själv har tagit dom! Du måste godkänna att jag gör det!
    Lite OT nu men det finns andra lagar som gäller just bilder på nätet!
    Ska kolla om jag kan hitta sidan som gandlar just om dessa lagar men föresläsningen jag va på så sas det att man inte får lägga ut bilder på nån annan än sig själv utan att få ett godkännande!
    Men du har helt rätt rent moraliskt så borde man absolut höra sig för med bio föräldrarna om det är okej! Det är så mycket lättare att ha en bra och fungerande relation med bio föräldrar och nånstans kan jag tycka att det ligger mycket ( inte allt) på just familjehemmet!
    Det finns ju en anledning till placeringen, ett disfunkionellt beetende som lett till placering av barnet och det diskuntionella beteende tar inte slut bara för att barnet placeras. Familjehemmmet måste vara "dom friska" och normal funkionella personen i uppdraget vilket faktiskt en placering i grund och botten är! Med sunda värderingar, ödmjukhet, förståeende, flexibiltet och tolerans så kommer man långt som familjehem och får oftast bra relation till bioföräldrarna vilket underlättar uppdraget maixmalt!
  • fridahlouice
    Anonym skrev 2011-05-12 10:02:31 följande:
    Nej, familjehem har ingen tystnadsplikt alls. Däremot anses familjehem ha en moralisk tystnadsplikt och enligt JO ska man vara försiktig med vad man berättar för andra om barnet och dess bakgrund.

Så säger inte min handläggare på socialen om mitt familjehem i alla fall. Jag har tystnadsplikt och får ej lägga ut bilder på barnen om jag inte pratat med föräldrarna innan. Kosntigt om det skulle vara olika regler för olika kommuner i så fall?
  • Anonym
    fridahlouice skrev 2011-05-12 19:31:17 följande:
    Så säger inte min handläggare på socialen om mitt familjehem i alla fall. Jag har tystnadsplikt och får ej lägga ut bilder på barnen om jag inte pratat med föräldrarna innan. Kosntigt om det skulle vara olika regler för olika kommuner i så fall?
    Det är INTE olika!
    Den infon du fått är helt rätt!
    Man får inte lägga ut bilder på dom placerade barnen utan att fått ett Ja från föräldrarna!
    Det är samma i alla kommuner!
    Folk ska bara in och påstå saker dom inte har en aning om!
    Har varit jour och familjehem i många år och det är rätt som du säger!
  • fridahlouice
    Anonym skrev 2011-05-12 19:57:54 följande:
    Det är INTE olika!
    Man får inte lägga ut bilder på dom placerade barnen utan att fått ett Ja från föräldrarna!
    TACK! Blir så frustrerad över de som säger tvärtom...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 10:40:56 följande:
    Fast det får man inte, jag får inte lägga ut bilder på dig på nätet bara för att jag själv har tagit dom! Du måste godkänna att jag gör det!
    Ska kolla om jag kan hitta sidan som gandlar just om dessa lagar men föresläsningen jag va på så sas det att man inte får lägga ut bilder på nån annan än sig själv utan att få ett godkännande!
    Men du har helt rätt rent moraliskt så borde man absolut höra sig för med bio föräldrarna om det är okej! Det är så mycket lättare att ha en bra och fungerande relation med bio föräldrar och nånstans kan jag tycka att det ligger mycket ( inte allt) på just familjehemmet!
    Det finns ju en anledning till placeringen, ett disfunkionellt beetende som lett till placering av barnet och det diskuntionella beteende tar inte slut bara för att barnet placeras. Familjehemmmet måste vara "dom friska" och normal funkionella personen i uppdraget vilket faktiskt en placering i grund och botten är! Med sunda värderingar, ödmjukhet, förståeende, flexibiltet och tolerans så kommer man långt som familjehem och får oftast bra relation till bioföräldrarna vilket underlättar uppdraget maixmalt!
    Sååå fel. men tack för att du ska kolla upp det. Länka gärna lagen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 19:57:54 följande:
    Det är INTE olika!
    Länka lagen är du snäll!

Den finns inte och det handlar om moralisk skyldighet, inte lag....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 10:40:56 följande:
    Det får du. Vilken lag skulle hindra dig menar du?
Svar på tråden Har familjehem tystnadsplikt?