• Anonym (mammis)

De får ut förmögenheter för autistiskt barn! är det rätt???? ARG

Min sambo har en syster som har en autistisk son tillsammans med sin man. Sonen fick diagnosen "autism" när han var ungefär 4 år, då han var väldigt sen med talet och hade svårt med sociala kontakter. Efter ett tags utredande visade sig att han har en väldigt mild form, då han nu med lite hjälp på förskolan och föräldrarutbildning (som har verkat jättebra och nyttigt) verkar nästan som vilken "normal" unge som helst (vad nu normat är, men ni förstår säkert) där man får mer och mer kontakt med honom och han pratar nu på ganska bra. Han kan få lite vredesutbrott ibland när saker och ting inte går som de ska, men hur som helst är föräldrarna väldigt lättade att det inte visade sig vara värre än vad det nu är.

Så nu till saken, kommunen där de bor ger ut någon form av bidrag just för att sonen har fått diagnosen. Vilket är jättebra och generöst tycker jag OM det nu är så att pengarna verkligen behövs. Det är meningen att de extra pengarna ska gå till saker sonen har sönder och som ersättning för om de skulle behöva hjälp med någon avlastningsperson som sonen kan umgås med om föräldrarna inte orkar med vad jag förstått. Alltså väldigt omtänksamt och generöst! MEN nu till summan, som för det första är rätt rejält tilltagen; 13 000 kr  (brutto, rakt in i familjekassan) får nu familjen varje månad!! Men till vad? Kommunen verkar inte kontrollera OM pengarna behövs eller VAD de används till. VILKET SLÖSERI! Jag har varit rätt så insatt i deras ekonomiska situation och inget av de ändamål som pengarna är tänkta att gå till används på rätt sätt.(för att de helt enkelt inte behövs eftersom hans autism knappt märks) Okej, då kan man tycka att används inte alla pengarna för sitt ändamål kan man åt minstonde sätta in det på sparkonto till sonen, vilket blir 156 000 om året!!!! Inga dåliga summor. MEN nejdå det görs inte. 1000 kr ungefär i snitt får sonen in på kontot i månaden (ibland mindre för ; ojda, det råkade inte finnas några pengar kvar denna månaden), resten köper familjen skit för.

Jag blir så frustrerad och arg när jag hör det här, man vill ju att våra höga skatter ska gå till de personerna som verkligen behöver pengarna, och så slänger kommunen ut dessa summor hur som helst utan att undersöka om de verkligen behövs. Och att de sedan går åt för att köpa skitsaker gör inte saken bättre (familjen har knappt några besparade pengar alls, utan spenderar allt på en gång, bla. ullareds-besök....)

Någonting är totalt fel med systemet, när vissa dödssjuka blir utförsäkrade och den här familjen får bidrag som de ej behöver i överflöd!

Vad tycker ni????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-12 23:15
    En uppdatering är på sin plats: Jag förväntade mig redan innan av några av er säkert skulle se mig som avundsjuk eller missunnsam, men såhär. Herregud! Man skulle kunna tro att svenska folken (de av er som läser tråden) inte kan läsa. Jag försår verkligen inte hur ni kan få det till att låta som att jag INTE skulle tycka att det var värt att lägga skattebetalares pengar på att ?vårda? de barn (eller andra för den delen) som har särskilda behov. Jag har till och med skrivit flera gånger hur BRA jag tycker att det är med de extra resurser som har lagts till i form av t.ex. föräldrarutbildning. För jag ser det som en stor VINST för hela vårt samhälle om fler familjer kan få hjälp att hantera och handskas med familjelivet och relationer med hjälp av extrainsatta resurser. JAg blir GLAD om skattebetalares pengar går dit. Hur ni kan se att jag tycker något annat är för mig helt obegripligt!!!

Jag gissar mig till att ni någonstans i min text har uppfattat att jag är frustrerad och arg. och sedan själva fantiserat ihop vad det är jag är arg på och inte läst vad som faktiskt står. Men för att förtydliga för er som behöver få saker och ting inbankat i huvudet flera gånger för att ta in det i ert medvetande och förstå så kommer en ytterligare förklaring. Jag ska försöka göra den så lättförståelig som möjligt:

Det jag är ARG och FRUSTERAD över är att pengar (som kommer från skattebetalare som dig och mig) som är tänkta att göra nytta i en specifik fråga (som i denna fråga; hjälp för en autistisk pojke) INTE går till ändamålet.

Jag är ARG och FRUSTERAD över att så stora summor hanteras vårdslöst av föräldrarna. Jag bedömmer det vara vårdslöst för att de INTE lägger pengar på sonens ?vård? eller andra nödvändigheter som har med hans diagnos att göra.

Ni som tror att jag inte vet hur krävande ett autistisk barn kan vara; Jag har inte blidat min egen uppfattning om hans diagnos, det kan jag omöjligt göra eftersom jag inte vistas med honom dygnet runt. Jag grundar min ilska helt och håller på vad FÖRÄLDRANA har berättat för oss: dvs. att sonen INTE behöver så mycket hjälp som motsvarar den summan de får för ändamålet. Jag säger det igen: FÖRÄLDRARA säger att de inte behöver pengarna för det ändamål det är tänkt att användas till. Därför sätter de sprätt på pengarna på skitsaker (mamman är som sagt lite av en shopaholic.)

För er som säger att föräldrarna behöver lägga pengar på sig själva för att kunna orka med sitt barn; även där tycker jag också att det är värt att lägga skattebetalares resurser på, MEN inte på vad som helst. Om pengarna går åt att upprätthålla mammans shoppingbehov, (som för övrig bottnar i hennes psykiska besvär) så är det INTE värt att lägga skattebetalares pengar på det. Däremot tycker jag det vore MER än värt att lägga pengarna på t.ex. psykologisk hjälp för familjemedlemmarna.

Nu har jag sagt mitt så tydligt jag kan och vill ni fortsätta tjata om missunnsamhet och avundsjuka så har min tro på svenska folket (den del av er som läser detta) sjunkigt drastiskt. Trodde verkligen folk var något mer intelligenta än att inte kunna ta in budskapet i en enkel text.

Jag skulle till sist vilja göra en liknelse; låt säga att ni betalar en viss summa till en välgörenhetsorganisation som ska ge näringsdryck till barn i Afrika. Ni betalar för att ni tycker det är värt att hjälpa andra. Sedan får ni reda på att organisationen spelat bort pengarna på poker för att någon anställd råkade vara spelberoende. Hur många skulle sedan säga att det var värt pengarna???

• Svar på tråden De får ut förmögenheter för autistiskt barn! är det rätt???? ARG
  • Anonym
    puss skrev 2011-05-11 14:39:12 följande:
    vill du byta?
  • trollkarl

Svenska Jantelagen o svensk avundsjuka/missundsamhets rätta ansikte ser jag!

• Anonym (mammis)
    puss skrev 2011-05-11 14:39:12 följande:
    vill du byta?
    byta? menar du familjen, nej verkligen inte. Är tacksam över att mina barn är "friska" och att jag och min sambo har ett jobb där vi betalar skatt och klarar oss bra.
  • Pepparfrun
    Anonym (mammis) skrev 2011-05-11 14:43:20 följande:
    byta? menar du familjen, nej verkligen inte. Är tacksam över att mina barn är "friska" och att jag och min sambo har ett jobb där vi betalar skatt och klarar oss bra.
    Tja, du hade haft mer pengar om du hade bytt.
  • Anonym (mammis)
    trollkarl skrev 2011-05-11 14:42:33 följande:
    Svenska Jantelagen o svensk avundsjuka/missundsamhets rätta ansikte ser jag!
    Att jag blir frustrerad över att min inbetalda skatt går till "skit från ullared" och inte till dödssjuka människor kallar jag verkligen inte avusndsjuka..! Man kan ju undrar hur den som skriver det tänker.....
  • trollkarl

Hellre till det än till att betala Reinfeldt o hans lakejers lön..

• Anonym (mammis)
    Pepparfrun skrev 2011-05-11 14:44:45 följande:
    Tja, du hade haft mer pengar om du hade bytt.
    Jag skulle inte tackat nej till pengarna om jag sjläv blev överöst med dom, som i det här fallet. Däremot skulle jag se till att använda dom på ett vettigt sätt, det är det minsta man kan begöra när man får en sånhär "gåva". Men jag tycker fortfarande att systemet är helt fel när såhär mycket pengar bara kastas bort.
  • Pepparfrun
    Anonym (mammis) skrev 2011-05-11 14:48:33 följande:
    Jag skulle inte tackat nej till pengarna om jag sjläv blev överöst med dom, som i det här fallet. Däremot skulle jag se till att använda dom på ett vettigt sätt, det är det minsta man kan begöra när man får en sånhär "gåva". Men jag tycker fortfarande att systemet är helt fel när såhär mycket pengar bara kastas bort.
    Du är arg för att du inte får dessa pengar alltså?
  • Anonym (mammis)
    trollkarl skrev 2011-05-11 14:47:22 följande:
    Hellre till det än till att betala Reinfeldt o hans lakejers lön..
    Visst det finns värre ställen pengarna kan hamna (om det är reinfelt eller inte har ingen betydelse) Men jag tänker mest på de som verkligen skulle behöva pengarna. utförsäkrade och de som lever på socialbidrag som knappt har mat på bordet.
Svar på tråden De får ut förmögenheter för autistiskt barn! är det rätt???? ARG