• Ogi

Vilken färg till att måla om spjälsäng?

Jag har två spjälsängar från Ikea, som jag vill måla om i vitt, blått och grönt. Den ena sängen är av obehandlad, massiv bok (SNIGLAR) och den andra är också massiv bok, men med bets och akryllack på (LEKSVIK). 

Hur gör jag lättast för att måla om dessa och vilka färger är säkra att använda för spjälsängar? Vill inte måla med något som kan vara skadligt för barnet som ska ligga där, som ni säkert förstår.

En annan aspekt är att jag vill måla spjälorna i olika färger, varför det vore ett plus om färgen kunde köpas i mindre burkar. 

• Svar på tråden Vilken färg till att måla om spjälsäng?
  • sarsparis

Jag har målat sniglar skötbord, tog med mig en del och frågade i färgafffären, han sa att man ska ha vattenbaserad lackfärg. Gissar att det är samma till spjälsängen du tänker på. När jag läste på om lackfärg framgår att man använder det för att måla möbler.

• Ogi

Tack för era svar! 

Sarisparis - hur tåligt har det blivit efter att du målat skötbordet? Tål möbeln till exempel att bli biten på utan att barnet får en massa färgflagor i munnen? 

• sarsparis
    Ogi skrev 2011-05-11 21:08:41 följande:
    Tack för era svar! 

Sarisparis - hur tåligt har det blivit efter att du målat skötbordet? Tål möbeln till exempel att bli biten på utan att barnet får en massa färgflagor i munnen? 
    Vet faktiskt inte, det står för tillfälligt och väntar på att målas en sista gång. Men jag gissar att det tål en del då det är den färgen man ska använda till att måla möbler med. Fråga i färgaffären.
    Nackdelen med lackfärg är att det torkar så himla fort, har man målat en del kan man inte gå tillbaka och måla igen efter några minuter för då finns risk att man förstör det, man måste liksom planera sin målning
  • Ogi
    sarsparis skrev 2011-05-11 21:13:08 följande:
    Vet faktiskt inte, det står för tillfälligt och väntar på att målas en sista gång. Men jag gissar att det tål en del då det är den färgen man ska använda till att måla möbler med. Fråga i färgaffären.
    Nackdelen med lackfärg är att det torkar så himla fort, har man målat en del kan man inte gå tillbaka och måla igen efter några minuter för då finns risk att man förstör det, man måste liksom planera sin målning
    Vad kostade färgen du köpte? Finns det möjlighet till att välja exakt vilken färg man vill eller finns det bara några få att välja mellan?
  • sarsparis
    Ogi skrev 2011-05-11 21:26:42 följande:
    Vad kostade färgen du köpte? Finns det möjlighet till att välja exakt vilken färg man vill eller finns det bara några få att välja mellan?
    Tror vi gav 129:- på Flugger för 1 liter.  Fanns i flera olika färger samt i matt, halvblank och högblank. vi köpte vit halvblank.
Svar på tråden Vilken färg till att måla om spjälsäng?