• Anonym

Stöd-familj... Vågar jag det?

Jag har efter mycket om o men o massa tänkande fram o tillbaka tagit ett beslut om att jag ska ha en stödfamilj åt min son. Varför vill jag inte gå in på här eftersom det är mycket känsliga orsaker.
    Men vågar jag verkligen det?
    Är dom snälla? Kommer dom vara snälla?
    Jag hade isåfall tänkt varannan helg eller en helg i månaden som han skulle vara där.
    Jag är ju så orolig över mitt älskade barn. Jag vill ju inte att han ska fara illa för att han är hos en stödfamilj.

Är det någon som har erfarenhet med stödfamiljer, eller är kanske någon här inne en?

• Svar på tråden Stöd-familj... Vågar jag det?
  • Anonym

Jag är ändå anonym så jag kan väl lika berätta hur det hela ligger till..

jag är ensam med min son o har alltid varit det då pappan har velat om han velat ha grabben eller ej ett tio-tal gånger under 4 år. Nu vill han plötsligt ta sitt ansvar - igen. Han har ett barn som är i samma ålder som min son. Så han o jag har kommit fram till att träffas en gång i veckan. Ena veckan med hans barn o andra veckan bara vi tre, för att jag vill att sonen ska vänja sig vid sin pappa, lära känna han.. Men jag har alla gånger jag sett han med båda barnen - gjort skillnad på dom, då till skiten för min son. Han har sin dotter varanann vecka o har funnits i hennes liv sedan hon föddes, hon är hans lilla ögonsten, han gör vekligen allt för henne. Till o med sumpar bort sin son. Han skäller hela tiden på mitt barn (som är en mycket skötsam pojke) o ett tag tyckte han att smiska i rumpan var helt ok då han blev uppfostrad på det sättet.. DÄR skällde jag på han... Nu sist skällde han på min son för ngt han inte gjort. Jag såg hela händelsen så jag vet att han var oskyldig. När senare hans dotter berättade vad som hade hänt så sa han inte ens förlåt till min son som var jätte-ledsen, Det gör mig ont att veta att han ska vara där varannan helg. Jag vill verkligen inte det.
    O jag behöver avlastning - därav stödfamilj. Jag är en ung mamma, men jag har kämpat så länge nu med att ordna allt. Jag måste "ladda mina batterier" ibland med. Barnpass är inget alternativ då jag inte känner någon skulle kunna sitta ens ett par timmar om jag ska på möte. Jag har alltid min son.

Oj! Vad långt det blev :) 

• Anonym

glömde säga att min son blir fem om två månader...

• Anonym
    MammaHanna 070911 skrev 2011-05-11 22:46:10 följande:
    De tar INTE ditt barn ifrån dig! 
    Jag hade stödfamilj till min son i ca 10 månader för två år sedan som avlastning då jag var helt ensamstående och nyss hade inlett ett nytt förhållande, min "nya" blev då heltidspappa åt en ettåring från första stund och han lärde känna mig som Mamma-hanna och inte som Hanna.  Fick då rådet att skaffa stödfamilj för att vi skulle kunna bygga upp ett bra förhållande och lära känna varandra bortom föräldrarollerna. 
    Efter några månader blev jag gravid och bestämde då att vi skulle avsluta kontakten med stödfamiljen en bit in i graviditeten. Det var aldrig några problem att avsluta kontakten och jag har aldrig haft kontakt med socialen efter det. Ingen har försökt ta mitt barn eller blandat sig i min uppfostran eller någonting.
    Oroa dig inte!  
    Det låter som att det funkat bra för er :)

Blev lite nervös o orolig efter att en skrivit här om att jag verkligen INTE ska ha stödfamilj.
    Jag vill ju kuknna lita på den familjen, skapa en relation.
    Anonym skrev 2011-05-11 22:34:39 följande:
    Vi är stödfamilj(kontaktfamilj) till en liten tjej.
    Har du ansökt hos soc om att få en stödfamilj?
     Hur går det till? Med "lära känna" o sånt? O får jag ha bra kontakt med familjen? Telefon varje dag tex..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 22:48:21 följande:
    glömde säga att min son blir fem om två månader...
    Jag tror du kan släppa all oro!  :)

Ta emot den hjälp du kan få,och var trygg i detta..
  • Anonym

Panik-ångerst är stor orsak i det hela med.. Jag har precis "klarat mig ur det"... men det sitter ännu symptom som är jobbiga att hantera.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 22:50:46 följande:
    Det låter som att det funkat bra för er :)

Blev lite nervös o orolig efter att en skrivit här om att jag verkligen INTE ska ha stödfamilj.
    Jag vill ju kuknna lita på den familjen, skapa en relation.
    Anonym skrev 2011-05-11 22:34:39 följande:
    Vi är stödfamilj(kontaktfamilj) till en liten tjej.
    Har du ansökt hos soc om att få en stödfamilj?
     Hur går det till? Med "lära känna" o sånt? O får jag ha bra kontakt med familjen? Telefon varje dag tex..
    Med "vårt"barn,gjorde vi så här;
    Först hälsade mamman på oss,och fick självklart fundera på om hon ville ha oss(det betämmer ju föräldrarna),
    sen kom hon hit med barnet.
    Vi utökade besöken efter hand.
    Numera har vi barnet varannan helg,funkar jättebra.
    Det är säkert olika hur man gör med att lära känna varandra,beroende på hur barnet är osv.
    Barnet hade i början telefonkontakt med mamman när h*n var här,iblandt.Men inte numera.Det behovet finns inte längre,och det är ju bara två dagar det handlar om.
    Självklart ringer vi mamman om det är nåt specielt.Vi har en väldig bra relation med henne.:)
  • Älskar DIG redan

Hej! Vi är stödfamilj (kontaktfamilj) sedan 6 år tillbaks. Vi har haft ett antal uppdrag och alltid haft jätte bra kontakt med mamman (då det alltid har varit ensamstående mammor i vårat fall) Vi ser barnen som bor hos oss en familjemedlem och behandlar dem lika som vi gör våra egna barn. När mammorna sedan har fått rätsida på sina liv har de avslutat uppdragen och fortfarande kvar kontakten med dem och de har aldrig haft något problem med soc efter. Stödfamilj är något man har rätt till att behöva tycker jag, särskiljt som ensamstående. Jag tycker definitivt att du ska prova på det. I våran kommun fungerarar det som så: man får alltid träffa stödfamiljen utan barnet en gång sedan får man känna efter om det känns bra och om man då tycker det så träffas man i stödfamiljens hem med barnen och kanske fikar tillsammans. Sedan provar man att barnet är hemma hos familjen ensam och om det fortfarande känns bra för dig och din son då så provar man med övernattning. Sedan rullar på till du känner att du inte längre behöver stödet. Det är helt ofarligt att ha en stödfamilj och vi finns här endast för att göra "era" liv lite lättare. Kram från en kontaktfamilj som älskar sin stora brokiga familj

• Anonym

Jjag vet inte vad jag ska säga...min magkänsla säger att ta inte kontakt med soc....

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 23:04:20 följande:
    Med "vårt"barn,gjorde vi så här;
    Först hälsade mamman på oss,och fick självklart fundera på om hon ville ha oss(det betämmer ju föräldrarna),
    sen kom hon hit med barnet.
    Vi utökade besöken efter hand.
    Numera har vi barnet varannan helg,funkar jättebra.
    Det är säkert olika hur man gör med att lära känna varandra,beroende på hur barnet är osv.
    Barnet hade i början telefonkontakt med mamman när h*n var här,iblandt.Men inte numera.Det behovet finns inte längre,och det är ju bara två dagar det handlar om.
    Självklart ringer vi mamman om det är nåt specielt.Vi har en väldig bra relation med henne.:)
    Men det låter ju väldigt bra, att man kan ha en kontakt , eller mer realtion till varandra :)
    Hur lång tid brukar det ta innan barnet sover över?
    Min son är väldigt "mammig" ännu, han har svårt att släppa mig o han bli ledsen välsigt lätt om inte jag är i närheten. Hur gör ni om barnet gråter när mamman gått? Han brukar ju bli glad igen efter bara fem minuter, men just under tiden han är ledsen...
    Älskar DIG redan skrev 2011-05-11 23:12:00 följande:
    Hej! Vi är stödfamilj (kontaktfamilj) sedan 6 år tillbaks. Vi har haft ett antal uppdrag och alltid haft jätte bra kontakt med mamman (då det alltid har varit ensamstående mammor i vårat fall) Vi ser barnen som bor hos oss en familjemedlem och behandlar dem lika som vi gör våra egna barn. När mammorna sedan har fått rätsida på sina liv har de avslutat uppdragen och fortfarande kvar kontakten med dem och de har aldrig haft något problem med soc efter. Stödfamilj är något man har rätt till att behöva tycker jag, särskiljt som ensamstående. Jag tycker definitivt att du ska prova på det. I våran kommun fungerarar det som så: man får alltid träffa stödfamiljen utan barnet en gång sedan får man känna efter om det känns bra och om man då tycker det så träffas man i stödfamiljens hem med barnen och kanske fikar tillsammans. Sedan provar man att barnet är hemma hos familjen ensam och om det fortfarande känns bra för dig och din son då så provar man med övernattning. Sedan rullar på till du känner att du inte längre behöver stödet. Det är helt ofarligt att ha en stödfamilj och vi finns här endast för att göra "era" liv lite lättare. Kram från en kontaktfamilj som älskar sin stora brokiga familj
     Du låter så positiv :D Det gillar jag.
    Jag har massa följd-frågor ;)
    Jag har tex inget körkort, är det ett måste att jag hämtar o lämnar hela tiden eller kan stöd-familjen ta på sig det  ansvaret? O den jobbigaste frågan o även den som sitter o trycker mest...
    Jag har ju läst i tidningar o sånt om barn som blivit utsatta för våld eller sexuella övergrepp hos familjer. Men föräldrarna måste ju ha "godkänt" familjen en gång, då är det en "fasad" just dom visat. Så då är det ju så att hur ska jag kunna lita på familjen som ska ha mitt barn varanann helg? Tänk om dom är sånna??
    Förstår du hur jag menar?? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 23:14:41 följande:
    Jjag vet inte vad jag ska säga...min magkänsla säger att ta inte kontakt med soc....
    SOc har jag redan kontakt med sedan åtta månader tillbaka... 
    Jag frivilligt placerade min son hos min syster då för att jag hade panik-ångerst o attacker som hette duga här hemma... Soc stod hela tiden på min sida o ringde med jämna mellanrum för o höra hur jag mådde. Sen när det det inte fungerade mellan min syster o mig så tog jag hem min son på heltid o på min order. Det var inga problem med det. Förutom att det var faktiskt för tidigt att ta hem han fullt ut just då... O hans pappa vill jag inte han ska bo hos varanann helg. Därför funderat på stöd-familj. Så jag tror inte dom kommer att "ta" min son från mig. DÅ dom inte har något att komma med mot mig, mer än att jag behöver "ladda batterierna" 
Svar på tråden Stöd-familj... Vågar jag det?