Anonym skrev 2011-05-11 23:04:20 följande:
Med "vårt"barn,gjorde vi så här;
Först hälsade mamman på oss,och fick självklart fundera på om hon ville ha oss(det betämmer ju föräldrarna),
sen kom hon hit med barnet.
Vi utökade besöken efter hand.
Numera har vi barnet varannan helg,funkar jättebra.
Det är säkert olika hur man gör med att lära känna varandra,beroende på hur barnet är osv.
Barnet hade i början telefonkontakt med mamman när h*n var här,iblandt.Men inte numera.Det behovet finns inte längre,och det är ju bara två dagar det handlar om.
Självklart ringer vi mamman om det är nåt
specielt.Vi har en väldig bra relation med henne.:)
Men det låter ju väldigt bra, att man kan ha en kontakt , eller mer realtion till varandra :)
Hur lång tid brukar det ta innan barnet sover över?
Min son är väldigt "mammig" ännu, han har svårt att släppa mig o han bli ledsen välsigt lätt om inte jag är i närheten. Hur gör ni om barnet gråter när mamman gått? Han brukar ju bli glad igen efter bara fem minuter, men just under tiden han är ledsen...
Älskar DIG redan skrev 2011-05-11 23:12:00 följande:
Hej! Vi är stödfamilj (kontaktfamilj) sedan 6 år tillbaks. Vi har haft ett antal uppdrag och alltid haft jätte bra kontakt med mamman (då det alltid har varit ensamstående mammor i vårat fall) Vi ser barnen som bor hos oss en familjemedlem och behandlar dem lika som vi gör våra egna barn. När mammorna sedan har fått rätsida på sina liv har de avslutat uppdragen och fortfarande kvar kontakten med dem och de har aldrig haft något problem med soc efter. Stödfamilj är något man har rätt till att behöva tycker jag, särskiljt som ensamstående. Jag tycker definitivt att du ska prova på det. I våran kommun fungerarar det som så: man får alltid träffa stödfamiljen utan barnet en gång sedan får man känna efter om det känns bra och om man då tycker det så träffas man i stödfamiljens hem med barnen och kanske fikar tillsammans. Sedan provar man att barnet är hemma hos familjen ensam och om det fortfarande känns bra för dig och din son då så provar man med övernattning. Sedan rullar på till du känner att du inte längre behöver stödet. Det är helt ofarligt att ha en stödfamilj och vi finns här endast för att göra "era" liv lite lättare. Kram från en kontaktfamilj som älskar sin stora brokiga familj

Du låter så positiv :D Det gillar jag.
Jag har massa följd-frågor ;)
Jag har tex inget körkort, är det ett måste att jag hämtar o lämnar hela tiden eller kan stöd-familjen ta på sig det ansvaret? O den jobbigaste frågan o även den som sitter o trycker mest...
Jag har ju läst i tidningar o sånt om barn som blivit utsatta för våld eller sexuella övergrepp hos familjer. Men föräldrarna måste ju ha "godkänt" familjen en gång, då är det en "fasad" just dom visat. Så då är det ju så att hur ska jag kunna lita på familjen som ska ha mitt barn varanann helg? Tänk om dom är sånna??
Förstår du hur jag menar??