• Loriyana

Era erfarenheter av tygblöjor?

Jag använde tygblöjor till min dotter. Till en början så använde jag vikblöjor med blöjbyxa, det var billigt och bra eftersom jag kunde sy dem enkelt själv och de torkade också snabbt. Sen när hon blev mer rörlig började jag testa lite andra blöjor. När hon började förskolan köpte jag Fuzzibunz för att förenkla för förskolepersonalen och de var faktiskt riktigt riktigt bra! Jag gillade verkligen tryckknapparna eftersom de gjorde att blöjan höll mycket längre, kardborreknäppning slits ut betydligt fortare i tvätten.

Kan dock tillägga att min dotter är en spinkis och har alltid varit det, så kläder har inte varit ett problem över blöjan. En annan bra sak med att vara smal är att då det gäller all-in-one blöjorna så har hon kunnat ha samma storlek väldigt länge, så det sparade jag en del pengar på.

En sak då det gäller tygblöjor dock är att jag tror det är felaktigt att de blir potttränade tidigare. Min mamma hade mig och alla mina syskon i tygblöjor (jag har fem syskon) och vi blev inte potttränade tidigare än andra barn i pappersblöjor. Min dotter vägrade också toaletten/pottan förrän hon var 3 år gammal.

• Loriyana
    Videpappa skrev 2011-06-08 07:34:00 följande:
    Vad använde du för tyg? De vikblöjor jag har nu (Imse Vimse ekologiska rutvävda) funkar toppen, men jag har inte hittat något sådant tyg. Eller har jag inte letat tillräckligt? jag syr görna själv eftersom IV inte har vikblöjor i lager och inte heller räknar med att ha det under hela 2011  
    Jag är lite av en fattiglapp så jag sydde helt enkelt av gamla handdukar och/eller lakan.
  • Loriyana
    Videpappa skrev 2011-06-08 07:43:00 följande:
    Oki. Funkade det bra? Blir det lika tätt och effektivt som vikblöjor man köper? Ska testa i så fall!
    På min dotter funkade det. Jag sydde också inlägg med typ några lager av vanligt bomullslakan. Men när hon blev större och började förskolan då köpte jag all-in-one blöjor. En väninna till mig som är polsk köpte en hög med vikblöjor i Polen för billig peng åt mig också. Det roliga med att sy sina egna blöjor är att man kan använda olika färger om man vill. Jag experimenterade VÄLDIGT mycket då det gällde tygblöjor, använde mig av olika sorter, olika material, olika mönster. När dottern var liten då funkade vikblöjorna jättebra, men jag fann att när hon blev äldre så passade all-in-one bättre. Sedan måste man tänka på barnet också, är barnet smalt eller knubbigt, kissar mycket eller lite, rör sig vid skötbordet mycket eller lite osv osv.
  • Loriyana

En sak bara...man får inte sälja begagnade tygblöjor på Tradera längre. Jag köpte en del där, men när jag sedan skulle sälja då togs annonserna bort. På Blocket går det fortfarande.

Svar på tråden Era erfarenheter av tygblöjor?