• UllenK

Om man ska till ROm vad ska man absolut inte missa

Antagligen ska jag och sambon och dotter 18 mån åka till Rom i slutet på Januari. Blir nog 5-6dar och vad får vi inte missa att se då. Vad får vi absolut inte missa.....Mina föräldrar har varit där och dom sa att ska man hinna se allt får man stanna 1månad. Så vad hinner man då på 5dar med ett lite barn.

• Svar på tråden Om man ska till ROm vad ska man absolut inte missa
  • helhed

Der beror ju på vad ni är intresserade av, det är ju mycket historia att se!!

Självklart Colosseum och Forum Romanum. De ligger dessutom precis bredvid varandra, så de kan ni ta på samma dag. Man kan också ta Palatinen på samma gång, men det kan nu bli lite mycket med ett barn.

Sedan måste ni ju ta en dag och åka till Vatikanstaten och se Peterskyrkan och Castell StAngelo. En dag runt Spanska trappan (massor av affärer och mysiga gator) Pantheon (jättefint tempel med mysigt torg utanför) och Fontana di Trevi.

Har ni tid över för mer historia tycker jag att ni ska gå ned i några katakomber.

Vi har varit i Rom två gånger och jag tycker att det är en fantastisk stad!! Vi har dock aldrig varit där med barn.

• Nika75

Åh, Rom är fantastiskt. Var där för två år sedan med min pappa. Vi var fyra dagar i Rom och tre dagar i Neapel (besökte bland annat Pompeji vilket jag är så glad att jag gjorde... kan ni ta någon dag extra, åk gärna dit. Tågen är lyxiga och billiga men om man ska hinna med Pompeji måste man övernatta åtminstone en natt i Neapel...)

Men okej, tillbaka till Rom.

Det finns massor att se ja. Behöver väl inte rabbla det självklara som Colosseum, Phanteon osv... MEN några andra tips:

- Besök konstnärskvarteren Trastevere. Genuint och icke-turistiskt, massa mysiga restauranger och en skojig marknad (som jag tyvärr missade). Finns en fin stor katolsk kyrkogård i området som är värd ett besök (kolla kartan).

- Campo di Fiori och kvarteren runtomkring. Där finns t ex en gata med massa antik- pryl- och second-handbutiker. Där finns också flera prisvärda restauranger med hög mysfaktor.

- Vill ni inte kasta era pengar i sjön, ät eller drick aldrig något på uteserveringarna i turistkvarteren, dvs runt Piazza Navone, Fontana di trevi etc. Det är BARA massa turister, mat och service ofta usel och SVINDYRT. Ofta räcker det att man går bara något kvarter bort från de största torgen för att man ska hitta mycket bättre ställen.

- Se upp för ficktjuvar. Vissa platser är som sagt fullsmockade med turister och då vimlar det också av ficktjuvar som ofta agerar i gäng och par (en distraherar genom att stöta till, den andra passar på). Min pappa blev av med sin kamera på en restaurang (vet inte ens när det hände, den låg i jackan som hängde på stolen) och tog en kille på bar gärning när han fumlade efter plånboken på en fullsmockad buss när vi åkte från Colloseum (fick efteråt veta att just den busslinjen kallades "ficktjuvsexpressen" eftersom så många turister åkte den). Använd sunt förnuft, håll värdesaker nära kroppen i folksamlingar är mitt tips.

- Lär dig några fraser italienska (och siffror för att kunna rabbla storlekar på shoppingen *l*) . Mycket lättare att göra sig förstådd och man får ofta ett väldigt positivt bemötande.

Trots händelserna med stölden och ficktjuvsincidenten kände vi oss trygga och väldigt väl bemötta. Så jag vill absolut inte skrämmas, bara påminna om att det är bra att vara på sin vakt. Ha en underbar resa!

• GummiGutta

Ett tips: sitt ALDRIG ner vid borden på ett kafé, det gjorde vi en gång och blev helt skinnade (det blev iallafall otroligt dyrt för en kaffe, en dricka och två usla mackor). Vi visste ju att det var dyrare att sitta ner men vi var helt slut efter att ha gått i vatikanmuseet och peterskyrkan hela dagen, och vi trodde aldrig att det kunde bli såååå dyrt.... Fråga i såfall först vad det kostar.

Rom är ju en behändig stad där man kan promenera i princip vart man än ska, det är ganska korta avstånd mellan sevärdheterna. Men jag kan också rekommendera pompeij som nån tidigare föreslog. Vi åkte med ett charterbolag till rom och var där en hel vecka så vi hann ju med det, det var en organiserad dagsutflykt till pompeij som i och för sej startade väldigt tidigt på morgonen och bussresan var ganska dryg så det kanske inte är att rekommendera om man har barn med sej.

Lite av charmen med rom är ju också att man hittar gamla lämningar från förr nästan överallt. lite här och där hittar man ett par gamla kolonner från romarriket med en liten skylt brevid, och vi såg delar av nån gammal arena eller teater eller nåt, som numera var en del av ett nyare hus, och där man höll på med en utgrävning brevid. Tror att det var nära de gamla judiska kvarteren.
    Så jag rekommenderar att man bara traskar runt en del också, man vet aldrig vad man kan hitta.
    Sen måste man ju äta glass också, den kan visserligen vara dyr och man får inte alltid så mycket, men den är himmelskt god!!!

Svar på tråden Om man ska till ROm vad ska man absolut inte missa