Åh, Rom är fantastiskt. Var där för två år sedan med min pappa. Vi var fyra dagar i Rom och tre dagar i Neapel (besökte bland annat Pompeji vilket jag är så glad att jag gjorde... kan ni ta någon dag extra, åk gärna dit. Tågen är lyxiga och billiga men om man ska hinna med Pompeji måste man övernatta åtminstone en natt i Neapel...)
Men okej, tillbaka till Rom.
Det finns massor att se ja. Behöver väl inte rabbla det självklara som Colosseum, Phanteon osv... MEN några andra tips:
- Besök konstnärskvarteren Trastevere. Genuint och icke-turistiskt, massa mysiga restauranger och en skojig marknad (som jag tyvärr missade). Finns en fin stor katolsk kyrkogård i området som är värd ett besök (kolla kartan).
- Campo di Fiori och kvarteren runtomkring. Där finns t ex en gata med massa antik- pryl- och second-handbutiker. Där finns också flera prisvärda restauranger med hög mysfaktor.
- Vill ni inte kasta era pengar i sjön, ät eller drick aldrig något på uteserveringarna i turistkvarteren, dvs runt Piazza Navone, Fontana di trevi etc. Det är BARA massa turister, mat och service ofta usel och SVINDYRT. Ofta räcker det att man går bara något kvarter bort från de största torgen för att man ska hitta mycket bättre ställen.
- Se upp för ficktjuvar. Vissa platser är som sagt fullsmockade med turister och då vimlar det också av ficktjuvar som ofta agerar i gäng och par (en distraherar genom att stöta till, den andra passar på). Min pappa blev av med sin kamera på en restaurang (vet inte ens när det hände, den låg i jackan som hängde på stolen) och tog en kille på bar gärning när han fumlade efter plånboken på en fullsmockad buss när vi åkte från Colloseum (fick efteråt veta att just den busslinjen kallades "ficktjuvsexpressen" eftersom så många turister åkte den). Använd sunt förnuft, håll värdesaker nära kroppen i folksamlingar är mitt tips.
- Lär dig några fraser italienska (och siffror för att kunna rabbla storlekar på shoppingen *l*) . Mycket lättare att göra sig förstådd och man får ofta ett väldigt positivt bemötande.
Trots händelserna med stölden och ficktjuvsincidenten kände vi oss trygga och väldigt väl bemötta. Så jag vill absolut inte skrämmas, bara påminna om att det är bra att vara på sin vakt. Ha en underbar resa!