• Sorrow

Läser Naturkunskap B(distans) på Hermods. Fattar inget av lab uppgifterna!!! :(

Hej,

Jag börjar få panik. Jag vill läsa Naturkunskap B för att komma in på utbildningen apotekstekniker. Jag tycke att Naturkunskap är ett tråkigt ämne vilket gör att det är extra jobbigt för mig att läsa detta utöver det att jag har koncentrations svårigheter :(

Jag ska gör 2 Lab till första inlämningsuppgift och jag fattar NOLL. Man ska skriva hypotes(vad man tro ska hända), och vilka formler, beräkningar, vilka felvärden det kan vara när det gäller mätvärden, beräkningar och utrustning.

Jag är helt förtvivlad och känner mig så jävla dum :( Jag har ingen aning vad jag ska svara på allt. Jag fattar hur man gör alla lab, men förstår inte vad de har för syfte och hur man gör formler osv. 

Behövde skriva av mig, för att känner mig korkad.

• Svar på tråden Läser Naturkunskap B(distans) på Hermods. Fattar inget av lab uppgifterna!!! :(
  • Sweet life

DU måste ju visa vilka formler du har använt för att ha räknat ut det värde du t ex får ut. Hypotes är vad du tror kommer hända och vilka resultat du tror att du kommer få..

• Sorrow
    Life as we know it skrev 2011-05-12 09:46:27 följande:
    DU måste ju visa vilka formler du har använt för att ha räknat ut det värde du t ex får ut. Hypotes är vad du tror kommer hända och vilka resultat du tror att du kommer få..
    Förlåt mig, men din kommentar säger inte mig något. Du skriver exakt det jag skrev i TS. Jag förstår inte HUR man skriver en formel.
  • Sweet life
    Sorrow skrev 2011-05-12 09:56:33 följande:
    Förlåt mig, men din kommentar säger inte mig något. Du skriver exakt det jag skrev i TS. Jag förstår inte HUR man skriver en formel.
    Vad handlar labben om så kan jag nog hjälpa dig bättre... Vad går den ut på att du ska göra? Har själv läst Naturkunskap B via hermods..
  • Sorrow
    Life as we know it skrev 2011-05-12 09:57:29 följande:
    Vad handlar labben om så kan jag nog hjälpa dig bättre... Vad går den ut på att du ska göra? Har själv läst Naturkunskap B via hermods..
    Att göra labben är inte så svåra, det är alla beräkningar och formler som jag fattar NOLL av. Jag har inte ens gjort något av labben, jag ska vara klar med dem och lämna in resultat 22maj.
  • Sweet life
    Sorrow skrev 2011-05-12 10:02:40 följande:
    Att göra labben är inte så svåra, det är alla beräkningar och formler som jag fattar NOLL av. Jag har inte ens gjort något av labben, jag ska vara klar med dem och lämna in resultat 22maj.
    Jo, men om jag får reda på VAD du ska göra så kanske jag kan hjälpa dig med formler osv... Formlerna står för övrigt i boken....
  • Sorrow
    Life as we know it skrev 2011-05-12 10:03:25 följande:
    Jo, men om jag får reda på VAD du ska göra så kanske jag kan hjälpa dig med formler osv... Formlerna står för övrigt i boken....
    Man ska identifera kolhydrater och protein.
  • Sweet life
    Sorrow skrev 2011-05-12 10:17:33 följande:
    Man ska identifera kolhydrater och protein.
    Ja, då behövs inte någon formel.. Du ska egentligen bara tala om vad som innehåller kolhydrater eller protein med hjälp av de olika hjälpmedeln du ska ha enligt ingredienslistan.. Sen skriver du bara ner vad du observerar under labben...

Jag gjorde den i höstas, hade kunde inte göra den delen där man skulle ha koppasulfat, men fick godkännt ändå...
  • Sorrow
    Life as we know it skrev 2011-05-12 10:19:36 följande:
    Ja, då behövs inte någon formel.. Du ska egentligen bara tala om vad som innehåller kolhydrater eller protein med hjälp av de olika hjälpmedeln du ska ha enligt ingredienslistan.. Sen skriver du bara ner vad du observerar under labben...

Jag gjorde den i höstas, hade kunde inte göra den delen där man skulle ha koppasulfat, men fick godkännt ändå...
    Men det står hur man ska skriva labrapport:
    2. Syfte, en kortfattad redogörelse av vad laborationen går ut på (vad man avser att mäta eller visa). 
    3. Hypotes, vad du tror kommer att hända. 
    4. Materiel, vilka tillbehör som används. 
    5. Utförande, en kortfattad beskrivning av den metod du använt i laborationen, iakttagelser och eventuella formler etc (komplettera gärna med figurer).
    6. Resultat, här redogör du för laborationens resultat. Beräkningar mm kommer också in under denna rubrik. 
    7. Felkällor, här redogör du för fel som kan finnas i olika stor grad när det gäller mätvärden, beräkningar och utrustning. 
    8. Slutsats och diskussion, med tänkbara felkällor.  

Om man inte svara på allt, kan man ändå få G? Jag behöver bara få G, jag verkligen INGA krav på att få högt betyg i Naturkunskap B.

Hur är det med svaren till inlämningsfrågorna? Hur detaljerat och långa svar måste man ha? Jag tycker att det är lite dumt att man kan redan se alla frågor som man ska svara på. Fast det gäller att man fattar dem när man ska ha webmöte med läraren, vilket jag kommer också ha svårt med :/ Men.. jag har tid på mig att förbereda, så det kommer nog att gå bra. 
  • Bordeaux
    Sorrow skrev 2011-05-12 10:27:34 följande:
    Men det står hur man ska skriva labrapport:
    2. Syfte, en kortfattad redogörelse av vad laborationen går ut på (vad man avser att mäta eller visa). 
    3. Hypotes, vad du tror kommer att hända. 
    4. Materiel, vilka tillbehör som används. 
    5. Utförande, en kortfattad beskrivning av den metod du använt i laborationen, iakttagelser och eventuella formler etc (komplettera gärna med figurer).
    6. Resultat, här redogör du för laborationens resultat. Beräkningar mm kommer också in under denna rubrik. 
    7. Felkällor, här redogör du för fel som kan finnas i olika stor grad när det gäller mätvärden, beräkningar och utrustning. 
    8. Slutsats och diskussion, med tänkbara felkällor.  

Om man inte svara på allt, kan man ändå få G? Jag behöver bara få G, jag verkligen INGA krav på att få högt betyg i Naturkunskap B.

Hur är det med svaren till inlämningsfrågorna? Hur detaljerat och långa svar måste man ha? Jag tycker att det är lite dumt att man kan redan se alla frågor som man ska svara på. Fast det gäller att man fattar dem när man ska ha webmöte med läraren, vilket jag kommer också ha svårt med :/ Men.. jag har tid på mig att förbereda, så det kommer nog att gå bra. 
    eventuella formler är inte detsamma som att du måste ha formler.
  • Sweet life

Det står eventuella formler... Den där labbeskrivningen är likadan oavsett vilken labb det är man gör, oavsett vilken kurs man har.. Labbeskrivningen var likadan i kami B...

Du ska vara så nogrann som du känner att du behöver.. Jag meddelade läraren att jag inte kunde göra en del av labben och då skrev han att jag skulle göra det jag kunde...

Svar på tråden Läser Naturkunskap B(distans) på Hermods. Fattar inget av lab uppgifterna!!! :(