• pax

Den Svenska Avundsjukan?

Jag undrar, hur är det med den i ditt område? Är det verkligen ängslig Solsidan-mentalitet där man sneglar på varandra och försöker vara "rätt" och först med bra grejer, eller är det mer att man hjälps åt och gläds åt när grannarna har gjort en bra investering i huset eller ett bra inköp?

• Svar på tråden Den Svenska Avundsjukan?
  • Thalis

Bor i väldigt nytt villaområde och har inte märkt av någon avundsjuka!
    Några har pooler och flera planerar att ha det, de som har pooler bjuder in de som inte har och man har trevligt ihop .
    Och vi börjar just nu med planeriungen av trädgård och fått hjälp och råd att grannarna.

Mamma till A, A, A och V.
  • pax

Låter trevligt!
    Kanske beror det på hur grannarna är? En sur, missunsam granne kanske man vill  reta men till en hygglig vill man dela med sig av bra tips?

• Nancie

Känner inte igen någon avundsjuka i mitt område men kan undra om inte avundsjuka mer beror på hur människor framställer sig eller agerar? Man kanske inte är avundsjuk på grannens bil (eller vad det nu kan vara) utan man kanske mer retar sig på hans sätt att framställa sig själv gentemot en själv?

Vad luddigt jag uttrycker mig..

• Thalis
    pax skrev 2011-05-12 12:20:07 följande:
    Låter trevligt!
    Kanske beror det på hur grannarna är? En sur, missunsam granne kanske man vill  reta men till en hygglig vill man dela med sig av bra tips?
    Det är jättetrevligt här
    Du kan nog ha rätt, men en granne som tror sig vara bättre än en annan bara för saker han/hon har kan också skapa dålig gemenskap i området.
    Mamma till A, A, A och V.
  • pax

Vad är det som gör en god resp. dålig granne? Alltså vad tycker ni skapar bra och dålig grannsämja? Jag bor i lägenhet så här hejar man bara i trappuppgången. (Och det räcker för att betecknas som god grannsämja.

• Ari Gold

Vi och våra grannar lever så lika liv, detgår inte att jämföra sig. Vi bor i ett hus med stooortomt med odlingar, höns mm. och själva huset är gammalt, snett och  charmigt med de skavanker och ständiga renoveringsbehov ett gammalt hus har.

De andra husen tvärt över gatan är små, relativt nybyggda i lättskött stil med minitomter. Däremot upplever jag att grannarna i detta område verkar jämföra sig en del med varandra, för om någn bygger tex en takkupa brukar det alltid följasav att flera andra längst gatan gör samma sak.

Området består av likadana hus  bygda samtidigt, det innebär att varjefamilj betalat lika mycket för sitt hus. Att bygga ut, skaffa ny bil, båt eller liknande kan ju då bli ett synligt tecken på att mn fått det lite bättre än grannen. Eller att man har tid att sköta häcken bättre eller vad det nu är.

Vi står liksom utanför det spelet och det känns skönt. Vi är kvarterets bohemer och kör vårt eget race. Ser och hör dessutom mycket lite av våra grannar pga vår stora tomt och att vi ej har tomtgränsgrannar utan en väg emellan.

• Gladskit

Jag bor i ett litet område med bara 12 hushåll. Husen är byggda i slutet av 90-talet och det bor barnfamiljer i alla hus utom ett. Jag har inte märkt av någon "hets" att om någon köper något/gör något så följer andra.
    Däremot har vi goda vänner som flyttat till ett helt nybyggt område och de tycker att det börjar bli jobbigt faktiskt. Husen var i princip det enda som stod klart vid inflytt, så markarbeten, gräsmattor, altaner och uppfarter har folk fått fixa själva vartefter, och ALLT jämförs. Det är olika murstenar, markstenar, virke, gräsmattor, brevlådor, firmor och ditten och datten. Våra kompisar hade tänkt lägga gräsmatta på framsidan och vänta några år så att de hinner känna in lite mer hur de vill ha det, men då fick de arga blicken från någon granne som till någon annan granne hade tyckt att det skulle se slarvigt ut. Att folk orkar alltså!

För min del tror jag dels att jag har en sån personlighet att jag faktiskt inte bryr mig. Jag är lycklig i mitt hus med min familj, det räcker för mig. Har aldrig varit särskilt impad av det materiella. Köper vi nya möbler till uteplatsen så är det viktiga att VI tycker att de är fina. 

• Ari Gold
    Ari Gold skrev 2011-05-15 21:58:53 följande:
    Vi och våra grannar lever så lika liv, detgår inte att jämföra sig. Vi bor i ett hus med stooortomt med odlingar, höns mm. och själva huset är gammalt, snett och  charmigt med de skavanker och ständiga renoveringsbehov ett gammalt hus har.

De andra husen tvärt över gatan är små, relativt nybyggda i lättskött stil med minitomter. Däremot upplever jag att grannarna i detta område verkar jämföra sig en del med varandra, för om någn bygger tex en takkupa brukar det alltid följasav att flera andra längst gatan gör samma sak.

Området består av likadana hus  bygda samtidigt, det innebär att varjefamilj betalat lika mycket för sitt hus. Att bygga ut, skaffa ny bil, båt eller liknande kan ju då bli ett synligt tecken på att mn fått det lite bättre än grannen. Eller att man har tid att sköta häcken bättre eller vad det nu är.

Vi står liksom utanför det spelet och det känns skönt. Vi är kvarterets bohemer och kör vårt eget race. Ser och hör dessutom mycket lite av våra grannar pga vår stora tomt och att vi ej har tomtgränsgrannar utan en väg emellan.
    o-lika skulle detva' förståss
Svar på tråden Den Svenska Avundsjukan?