Utredning vid försenat tal
jag läste inte alla inlägg.
TS, blir inte arg på logopeden. 'Konstigheter' med Kommunikationen syftar inte endast på autism. Man kan ha svårigheter med att kommunicera utan att ha autism eller damp. (till exempel så fins det något som heter pragmatisk språkstörning och då har man svårighetter med att samspela med andr och det kan uttryckas på lite olika sätt). Numenar jag inte att din pojk har det, men det är kanske bra om logopeden kollar extra noga på kommunikationen. Det är ju självklart att kommunikationen påverkas om barnet inte användertalat språk utan kompenserar med andra strategier. Men han behöver inte ha någon diagos som sagt.
Logopedenr är ju proffs på kommunikation, inte bara på tal och språk. Sedan är det nog svårt att säga bestämt efter någon timme av samtal i en onaturlig situation. Min dotter skulle nog vägra att prata med en okänd person, hon är väldigt-väldigt blyg, men jag tycker inte att hon har en diagnos pga detta. Och din son behöver inte ha någon diagnos för att logopeden märkte något under första möte. Däremot kan det vara värdefult att ta in info från alla hål.
Lycka till!