• dawkins

Hur länge har man värk efter en armfraktur?

Jag tog ett felsteg i en trappa och ramlade och fick en fraktur i armbågen. Detta var i går 11/5, så skadan är färsk. Som tur var var det min vänstra arm, då jag är högerhänt. Jag blev ordninerad mitella (det behövdes inte gipsas) och värktabletter. Nu är jag extrem stel i armen och har en jävla värk. Någon som varit med om något liknande och vet på ett ungefär när den värsta värken börjar lägga sig? Som det är nu är det omöjligt att sova, för hur man vänder sig så kommer armen i vägen och det gör ont som fan.

• Svar på tråden Hur länge har man värk efter en armfraktur?
  • Philippa

Det tar nog flera veckor.. när man gipsar så är man ju gipsad ca 6 veckor....

• roffe

Trollpackan: haha ja men det gör ju inte ont i 6 veckor, skulle smärtan avta i den sekunden läkarn tar bort gipset då menar du eller? :P :D

dawkins: Det tar några dagar, jag gick med handledsfraktur i flera dagar innan jag kollade upp det (jag var liten då)  och varje gång jag rörde armen gjorde det ont. När gipset satts på tog det bara ett par dagar så försvann smärtan, för gipset gjorde ju att jag inte kunde röra handen så att det gjorde ont.

Du borde snacka med doktorn och få smärtstillande så du iaf kan sova om nätterna :)

• Philippa
    roffe skrev 2011-05-12 15:09:39 följande:
    Trollpackan: haha ja men det gör ju inte ont i 6 veckor, skulle smärtan avta i den sekunden läkarn tar bort gipset då menar du eller? :P :D

dawkins: Det tar några dagar, jag gick med handledsfraktur i flera dagar innan jag kollade upp det (jag var liten då)  och varje gång jag rörde armen gjorde det ont. När gipset satts på tog det bara ett par dagar så försvann smärtan, för gipset gjorde ju att jag inte kunde röra handen så att det gjorde ont.

Du borde snacka med doktorn och få smärtstillande så du iaf kan sova om nätterna :)
    Ja, dumförklara mig så mår du bättre.....

Jag menar att eftersom den inte är gipsad så har man nog ont i flera veckor... med gips försvinner ju smärtan efter ett tag.
  • Sömnstörd

Jag gissar att det helt beror på vilken skada det handlar om. Min komplicerade fraktur tog några månader, sonens enkla fraktur tog några dagar.

Tipsar om att sova halvsittande med en stor kudde under armen, det gjorde minst ont så och så kommer armen upp lite vilket är bra för svullnaden skull.

Ett annat tips är att röra på armen för att få igång blodcirkulationen vilket har en positiv inverkan mot smärta. Givetvis ska det vara när läkaren godkänt det (de brukar beordra vila i några dagar) men sen är det viktigt att man kommer igång igen.

• roffe
    Philippa skrev 2011-05-12 15:38:02 följande:
    Ja, dumförklara mig så mår du bättre.....

Jag menar att eftersom den inte är gipsad så har man nog ont i flera veckor... med gips försvinner ju smärtan efter ett tag.
     jag skrev inte så för att jag mådde dåligt och ville må bättre, utan för att jag började skratta när jag läste det :) Det såg komiskt ut då tyckte jag helt enkelt.
    Hade du skrivit det du skrev i senaste inlägget hade jag ju förstått precis hur du menade :) Och dessutom håller jag med dig om det, har man inte gips så hålls ju inte armen stabil så, ja då har man ju ont längre.
Svar på tråden Hur länge har man värk efter en armfraktur?