• Guilliotine

Matkorn, Matvete och Couscous! Recepttips?

Har precis införskaffat ovanstående, men har ingen aning vad jag ska göra med dem. Så, ja, efterfrågar lite recept! Planen är viktnedgång, så de får gärna vara mättande och nyttiga!

Helst utan svamp, skaldjur, fisk och diverse svårinskaffade ingredienter, har ett ganska basic skafferi här hemma, så grejer man har hemma är välkomna i ingredientslistan.. Men ge allt ni har! Är supernyfiken!

• Svar på tråden Matkorn, Matvete och Couscous! Recepttips?
  • Linda5

Jag kokar matvete (ibland blandar jag med quinoa) när det är klart vänder jag ner förvälld broccoli och citronolivlolja detta är jättegott till det mesta.
    CousCous blandar jag med wookgrönsaker och stekt kyckling serverar med en yoghurtsås
    Lycka till

• Sameera A

Ger dig ett tips på en marockansk couscous-sallad som vi alltid äter när vi hälsar på nere i Marocko.

Börja med att tillaga couscousen (så som det står på förpackningen), när du blöter ner couscousen så lägger du i en matsked tomatpure, blandar till lite och täck för det.

När det är klart , så blandar du i lite kidneybönor (dvs bruna bönor), majskorn, lite skivad tomat, gurka och röd lök. (Lägg i lite persilja om du har det hemma). Krydda med salt och peppar och avsluta med att hälla i några droppar vinäger. Man ska egentligen äta den tillsammans med en sås gjord på turkisk yoghurt, men då det blir en ganska "fet" sallad så kan vi skippa det haha.

Salladen blir iallafall otroligt god och nyttig!

• vivianne

Vi äter ofta couscous som "tillbehör" till maten (istället för ris/pasta/potatis) och jag brukar göra det som det står på paketet. Men jag slänger ner en hönsbuljongtärning och pressar ner en vitlöksklyfta i vattnet och rör om innan jag tillsätter couscousen.

Hackad persilja är jättegott i. Strimlade soltorkade tomater likaså.

Är ju det enklaste man kan göra. Fem minuter sedan är det klart.

Svar på tråden Matkorn, Matvete och Couscous! Recepttips?