• Anonym (venlafaxin)

venlafaxin dosering :-S

Jag undrar hur andras erfarenheter av att trappa upp dosen ser ut, om man kan få lite råd .
    Jag äter 75 mg venlafaxin och har gjort i sex dagar, sju ungefär.. pratade med läkaren igår i telefonen, han säger till mig att om jag vill, så får jag höja dosen till 150 mg när jag vill, men helst, för min egen skull och för att slippa hemska biverkningar , så borde jag vänta i två veckor till, innan jag höjer, sa han.
    Grejen är den att jag känner mig såå nedstämd, ledsen, orolig. Mår inte bra.
    Har bytt från sertralin 100 mg och långsamt trappat ut den, och nyss då så började jag på 75 mg venlafaxin istället. vill itne må såhär... vet inte om jag orkar vänta i två vecko till innan jag höjer hur har ni andra gjort ???
    får man hemska biverkningar från 75 mg venlafaxin till 150 mg ??
    enligt läkaren så tyckte han inte det var det minsta konstigt att jag kände mig nedstämd nu och inte mådde så bra med tanke på att 75 mg venlafaxin är en betydligt låg dos sa han själv.
    Och att jag som sagt får höja när jag själv vill men han rekomenderade två veckor, jag känner nästan att jag inte orkar gå upp på morgonen så jag vet inte hur jag ska stå ut i två veckor....
    hur hade ni gjort ?? vad kan hända om jag börjar på 150 mg om kanske fem dagar ???

hjälp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 10:17
    har gjort som många av er här har skrivit nu. höjt till 150 mg, och jag mår inte alls dåligt, lite huvudvärk när jag går upp på morgonen bara, jag mår jätte bra, jag som blivit så skrämd av venlafaxin bivekningar. Känner ingenting =) har nu ätit 150 mg i tre dagar. PÅ TOPP =)
  • Svar på tråden venlafaxin dosering :-S
  • Anonym (venlafaxin)

. . . ho ho . nån där ute ?

• Anonym

Jag hade väntat... om du precis har gått över till venlafaxin så kanske du ska ge den en chans och se om du mår bättre av den?!

• Anonym (venlafaxin)
    Anonym skrev 2011-05-12 19:49:14 följande:
    Jag hade väntat... om du precis har gått över till venlafaxin så kanske du ska ge den en chans och se om du mår bättre av den?!
    har du ätit venlafaxin ? för jag har fått denna mot ångest.. och oro,.. även depression. Jag hade sertralin innan men den hjälpte inte på mig. Jag undrar ju om 75 mg är nog för ångest, har läst om att över 150 mg ska man ta emot det annars fungerar det inte. jag vet ingenting. skönt att prata med andra som har denna medicinen och höra erfarenheter.
  • Anonym

För mig fungerade venlafaxin först när jag höjde tll 225 mg. jag bytte också från sertralin och höjde med en veckas mellanrum. Fick knappt några biverkningar alls.

• Anonym (venlafaxin)
    Anonym skrev 2011-05-13 15:40:00 följande:
    För mig fungerade venlafaxin först när jag höjde tll 225 mg. jag bytte också från sertralin och höjde med en veckas mellanrum. Fick knappt några biverkningar alls.
    men det är väll en jätte hög dos ?? ska man behöva trycka i sig såå mycket som 225 mg för att det ska fungera ?? jag menar 100 mg sertralin e ju jätte mycket, är ine 225 mg venlafaxin jätte mycket me då??
    eller..
  • Anonym (venlafaxin)

orkar bara inte med det här längre.. allt e så jobbigt, mår så jävla dåligt, bara gråter och gråter, klarar ingenting, allt är tråkigt, allt är jobbigt och motigt.. vill inte vill inte, är så nedstämd, hatar alla, tycker illa om min sambo, allt retar mig, ORKAR INTE MER

:´(

• Anonym
    Anonym (venlafaxin) skrev 2011-05-13 16:41:08 följande:
    men det är väll en jätte hög dos ?? ska man behöva trycka i sig såå mycket som 225 mg för att det ska fungera ?? jag menar 100 mg sertralin e ju jätte mycket, är ine 225 mg venlafaxin jätte mycket me då??
    eller..
    ja det är först vid den dosen som noradrenalinet fungerar ordentligt. Endel blir hjälpta redan på 150 mg men långt ifrån alla.
    maxdos på venlafexin är 375 mg så så jättehögt är det inte.

Sen så beror det på hur kroppen tar upp läkemedlet så man kan inte stirra sig blind på doser.
  • Anonym (2)

Din doktor har rätt, det är ingen idé att vänta sig att du blir hjälpt av 75 mg. Det är biverkningarna som begränsar hur fort du pallar att höja till 150 mg. 
    225 är en rätt vanlig dos. Man kan ta ett blodprov om inte ens det hjälper, och se hur hög koncentrationen är i blodet, om det är någon mening att höja ytterligare.
    Lycka till! 

• Anonym (venlafaxin)
    Anonym (2) skrev 2011-05-14 19:56:40 följande:
    Din doktor har rätt, det är ingen idé att vänta sig att du blir hjälpt av 75 mg. Det är biverkningarna som begränsar hur fort du pallar att höja till 150 mg. 
    225 är en rätt vanlig dos. Man kan ta ett blodprov om inte ens det hjälper, och se hur hög koncentrationen är i blodet, om det är någon mening att höja ytterligare.
    Lycka till! 
    Tack för ditt kloka svar.
  • Anonym (venlafaxin)

Nån mer som har något att säga ???

• Anonym

Hej!

Jag  fick inga biverkningar alls när jag gick upp från 75 mg till 150 mg Venlafaxin.  Enligt min läkare så blir det mindre biverkningar ju högre dos man tar. Det är utsättningen som är den jävliga när det gäller biverkningar (iallafall enligt min erfarenhet).  Kan också tillägga att 150 mg räckte för min del för att jag skulle må bra och komma ur depressionen.

• Anonym

Ps. Enligt min läkare så är det tydligen så att olika antidepressiva mediciner har olika styrka och därför kan man inte se till siffrorna. Som ett ex är Venlafaxin 225 mg och Fluoxetin 40 mg nästan exakt samma dos.

• vilse

Höjde dosen från 75 till 150 efter tre dagar för att jag mådde ännu dåligare än innan. Min läkare sa att det var vanligt med en "svacka" på andra - tredje dagen efter man börjat äta venlafaxin och "svackan" botar man med en höjning. Bättre blev det och utan biverkningar.

• Phillippa

Jag bytte från 40 mg cipramil till 150 mg venlafixin direkt och märkte inte av något negativt. Jag var bara piggare med venlafixin än med cipramil, vilket var vad jag var ute efter.

Ta 150 direkt istället!

• Anonym (venlafaxin)
    Anonym skrev 2011-05-17 19:28:18 följande:
    Ps. Enligt min läkare så är det tydligen så att olika antidepressiva mediciner har olika styrka och därför kan man inte se till siffrorna. Som ett ex är Venlafaxin 225 mg och Fluoxetin 40 mg nästan exakt samma dos.
    okej, tänkte nästan att det var så... du vet inte hur mkt venlafaxin som 100 mg sertralin motsvarar ??
    jag åt 100 mg sertralin innan som int hjälpte mot min ångest... och äter ju nu 150 mg venlafaxin då.
    du kanske inte vet det ?+
  • Anonym (venlafaxin)
    Anonym (2) skrev 2011-05-14 19:56:40 följande:
    Lycka till! 
    jaha tack för infon. Visste inte at 75 mg var en jätte låg dos på venlafaxin. det är så svårt det här... när man inte har nån erfarenhet. äter du det själv ?? hur mkt isåfall?? är 150 mg vanligt att man blir hjälpt av ??

det är ångest som är mitt stora problem, ångest attacker och daglig ångest nästan hela tiden...och i sociala sammanhang. jag hoppas vid Gud att det här hjälper.
  • Anonym (venlafaxin)
    Anonym skrev 2011-05-17 19:21:29 följande:
    Hej!

Jag  fick inga biverkningar alls när jag gick upp från 75 mg till 150 mg Venlafaxin.  Enligt min läkare så blir det mindre biverkningar ju högre dos man tar. Det är utsättningen som är den jävliga när det gäller biverkningar (iallafall enligt min erfarenhet).  Kan också tillägga att 150 mg räckte för min del för att jag skulle må bra och komma ur depressionen.
    mitt största problem är ångest. och oro. tror du 150 mg hjälper mot deet ??
    alla verkar tycka att det är för lite, när man läst på andra forum och över nätet. skriver de flesta att 225 är en bra dos, men det beror väll på hur stark ångest man har, eller om man får panikattacker ??? elller.
    jag har ju inga panik attacker utan molande gnagande oro ångest nästan dagligen.
  • Anonym (Mysan)

Jag mår oxå SÅ mycket bättre sedan jag dubblade dosen till 150. Jag visste att jag kunde göra det efter 2 veckor men man vet ju inte hur bra man kan må förrns man känt det :)

Lycka till!

Svar på tråden venlafaxin dosering :-S