Du måste logga in för att svara i en tråd.

• emeliemarietherese

diskriminerad

SNÄLLA LÄS; BEHÖVER HJÄLP!

Måste bara få lite råd.. för känner mig diskriminerad pga min graviditet!

I oktober började jag jobba för en städfirma. Anställningsvillkoren såg då ut så här: Man skriver anställningspapper på en sysselsättningsgrad på 10% som man är anställd under själva provanställningen och det får man ut i månadslön.

Man fick däremot fylla i hur mkt man kunde tänka sig jobba, då de sa att bara för att man är anställd 10% så får man alltid jobba mer om man vill. Jag fyllde då i att jag ville jobba mellan 20-30 timmar i veckan. Det är ingen OB alls här då det bara är vardagar dagtid, så det man jobbar utöver de 10% får man ut i timlön utan ngn OB. När man varit anställd i 6 mån (dvs provanställningen går ut) så får man teckna nya anställningsavtal och då på den sysselsättningsgrad man vill jobba (för min del 50%).

Den första månaden fick jag jobba ca 9h i veckan men de sa att det ökar gradvis. Det ökade däremot inte mkt och jag snittade väl till slut på ca 11 timmar i veckan vilket är på tok för lite!

Jag märkte också att de ggr jag varit sjuk eller VABat så fick jag mindre tider den nästkommande veckan, men orkade inte riktigt lägga energi på det.

I slutet av december fick jag reda på att jag var gravid. Jag har spytt i stort sett varje dag från vecka 9, men trots det jobbade jag på, även fast det blev jobbigt ibland. I mitten av februari (i vecka 13) berättade jag för min arbetsgivare att jag var gravid och fick bara positivt gensvar vilket kändes skönt!

Jag har fortsatt jobba och i slutet av mars blev jag kallad till ett samtal, då min provanställning skulle gå ut i början av april.

Min chef frågade hur jag trivdes och jag sa att jag trivdes bra och det var ett bra samtal i det stora hela. Hon frågade även hur mkt jag ville jobba och jag sa då att jag behöver jobba iaf 50% och att det är viktigt för mig.

Hon sa då att det nog skulle gå att ordna MEN att hon inte ville skriva några nya papper eftersom att jag ändå "snart" skulle gå på föräldraledighet, utan att jag istället får skriva papper när jag kommer tillbaka, men att jag ändå är fast anställd, och att jag ska få jobba så mkt som jag ville.

Hon liknade detta vid en arbetskompis som fick barn nu i februari. Hon hade blivit gravid i samma veva som hon börjat jobba där och gick därför på havandeskapspenning i samband med att hon blev fast anställd. Därför skrev de inga papper eftersom hon ändå inte skulle hinna jobba ngt vilket ju är logiskt.

Jag tyckte att allt lät bra ändå eftersom jag ändå blivit lovad att jobba det jag ville. Första veckan i april var min son sjuk så jag VABade. Veckan därpå fick jag väl jobba 11 timmar, men tänkte att det nog skulle öka. Mkt riktigt fick jag veckan därpå jobba 18h, och veckan efter det 20h. Däremot har jag åkte på världens foglossning så när jag skulle jobba förra veckan (då jag var schemalagd 14h) så fick jag sjukskriva mig två dagar och kunde bara jobba en då jag hade så ont.

Tror ni inte att jag denna vecka sen då bara är schemalagd 4h!!!! Vilket är 10%. Känner mig så knäckt. Samtidigt får jag veta att en vän till mig som bara jobbat två mån nu ska få skriva papper på 50%. OK att jag sjukskrev mig, men för de så kan de väl inte ta bort alla tider? Eller jo tekniskt sett så kan de ju de eftersom jag inte har papper på mer.

För att nu förtydliga hur långt det är från att jag blev fast anställd till det jag är beräknad så är det 5 månader!!!! Jag hade tänkt ta ut havandeskapspenning de två sista då jag har ett tungt arbete, men ändå.

Nu är det också så att jag har sån foglossning så jag skulle behöva sjukskriva mig, MEN eftersom jag inte är anställd på mer än 10% så kan jag inte bli sjukskriven på mer än det och det räcker inte alls som inkomst. Jag är den enda som jobbat mer än 6 månader som inte skrivit nya papper. Vad ska jag göra? Känner mig sååå orättvist behandlad!!!!

• Svar på tråden diskriminerad
  • Michisen

Är du medlem i facket?

Kan verka som en onödig kostnad, men det är just i situationer som den som beskrivs i trådstarten som man inser nyttan med fackmedlemskapet.

• Carisma95

Du ska absolut inte arbeta utan att ha ett riktigt anställningsavtal! Vad är det för firma? Låter definitivt inte som de har kollektivavtal...?

Kontakta facket eller DO!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • eilien

Ang sjukskrivningen så om du är arbetslös och stämplar övrig tid så kan du väl andå bli sjukskriven på typ heltid eller vad du nu stämplar upp till. Man kan väl vara sjukskriven även som arbetslös? Har dålig koll då jag aldrig vart arbetslös men jag tycker att jag har läst om att det är så?

Svar på tråden diskriminerad