• ettplustack

Sömnapne Hur blir jag av med det ?

När jag var liten tog man bort mandlarna men inte polyperna och nu i vuxen ålder snarkar jag fortfarande väldigt mycket och har andningsuppehåll när jag sover på rygg. Jag är ofta mycket trött och undrar helt enkelt vad finns det för lösningar på detta ?
    Kan man operera eller hjälper bettskena ?

• Svar på tråden Sömnapne Hur blir jag av med det ?
  • San Francisco

Hej, om du vet att du har sömnapne så bör du kontakta vården, kan hända att du behöver en maskin om nätterna.
    Om man fortsätter sova med sömnapne så kan det på lång sikt leda till allvarliga problem.
    Tror inte att bettskena hjälper.
    Om du är överviktig kan viktnedgång hjälpa.

• UntilTheDark

Sådant där måste du gå till läkaren om, det är viktigt!

• ettplustack

Okej jag ska genast ringa vårdcentralen eller öron näsa hals mottagning. Jag har ju snarkat ända sedan jag var liten men är också överviktig men håller på att gå ner i vikt.
    Hoppas jag kan få hjälp av vårdcentralen :)
    Tack för era svar :)

Någon annan som kanske lider av det själv ?

• San Francisco

Min f.d hade sömnapne i flera år men efter hans viktnedgång behövde han faktiskt inte sin maskin längre, så det kan hända att det är detsamma för dig.
    Dom kommer troligtvis att lägga in dig en natt uppkopplad till maskiner för att se hur du andas under nätterna!
    Lycka till och hoppas att det försvinner så småningom!

• San Francisco

Ps tröttheten beror på att du aldrig riktigt går in i djup sömn! Med maskin kommer du att känna skillnad.

• u77

Min make lider av apne, han är normalviktig. För hans del så hjälpte bettskena + näsvidgare.
    Köper man en via landstinget kostar den ca 4-5000. Han köpte sin på nätet den är bra.

www.adactive.se/

Svar på tråden Sömnapne Hur blir jag av med det ?