• felisa

mat i mikro?

Ok, ni som irriterar er på nojiga gravida bör inte läsa vidare.. Sluta tvärt här

Är väldigt noga med att värma mat osv, för att alla eventuella bakterier ska försvinna. Men hur funkar det eg med mikron? Tar en värmen lika effektivt död på ex listeria om man ska jämföra med ugn? Är det ok att äta en fryst färdigrätt med kött om den endast värms i mikron? 

• Svar på tråden mat i mikro?
  • felisa

Ok, det bara känns som att värmen från mikron kanske inte är lika effektiv som att värma mat i över 100 grader i en ugn. Men det är väl bara ett hjärnspöke.

La Lola: Du är ju duktig på detta med mat. Jag ska nart på ett bröllop där et ska serveras buffé. Känns lite otäckt, eftersom man inte vet hur länge maten legat ute i rumstemperatur och sådant. Vad ska man undvika att äta vid en buffé?

Vad tycker du föresten om denna artikel:

http://www.nimade.info/laka/2010/11/Vilken-mat-bor-jag-undvika-under-graviditeten.html

• felisa

Nej, jag har ingen aning vilken slags mat det handlar om på bröllopet, känns lite fånigt att fråga Men jag äer av det som känns bra helt enkelt.

Har nu upptäckt att man ju kan ringa till livmedelsverkets upplysningstelefon vid frågor, jättebra Frågade just detta om mikro, och fick svar om att så länge man ser till att maten är genomvarm (över 70 grader) så är det ok. Men då kan man ju få ångets över detta huruvida maten blev tillräckligt varm eller inte. Åt en frysrätt till lunch nu, det ångade rejält om den när den var klar, men ett par min senare var den inte mer än ljummen när jag åt. Sånt kan ge mig ångest

• felisa

Ska försöka glömma färdigrättens existens nu, och se fram mot helgen istället Ska absolut kika in på facebook, se vad för visdom som finns där

Trevlig helg!

• felisa
    Signelanta skrev 2011-05-13 20:51:35 följande:

En buffé är väl alltid tveksam. Jag skulle vara väldigt försiktig med en buffé där många rätter ska lagas och hållas varma under ganska lång tid, kanske också lagats dagen innan. Förstår inte hur julmat skulle vara värre.

Vad rekommenderar du? Att jag inte ska äta av buffén? Finns det någonting som jag kan äta och fortfarande känna mig trygg, ex bröd om det finns?
  • felisa
    La Lola skrev 2011-05-15 09:20:35 följande:
    Jamen då ber jag så jävla mycket om ursäkt för att jag försökte hjälpa Ts.
    Jag borde naturligtvis ha skrivit att hon ska leva i en bubbla i 9 mån o undvika att äta något utanför sitt egna kök.

Så där.
    Jag uppskattar iaf din hjälp så som jag alltid gör Jag kommer dessutom inte att vara ensam gravid på bröllopet, så det ska bli intressant att se vad de andra tjejerna "vågar" äta. 
  • felisa

Föresten, om någon fortfarande läser denna tråd.. Är det ok att äta oliver, eller kan det finnas listeria i inlagda produkter?

• felisa
    La Lola skrev 2011-05-16 20:05:35 följande:
    Ja det är ok.

Beror på vad du menar med inläggningar.
    så här säger kostråden:
    "Listeria tål höga salthalter och frysning men kan inte växa i sur miljö, till exempel ättiksinläggningar."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Hmm, ja det finns ju inte ättika i "olivoljan", utan vinäger enligt innehållsförteckningen. Men det är klart, borde ju nämnas som en risk om det nu var så.
Svar på tråden mat i mikro?