La Lola skrev 2011-05-15 15:41:38 följande:
Närå, det är inte alls känsligt.
Irriterad kan man bli av andra orsaker.
O så måste jag få rätta dig.
Rostbiff är nötkött o alltså helt ok att äta rosa!
Annat kött oxå som varit fryst i 3 dygn (Ts kan enkelt fråga om köttet varit fryst eller inte).
Detta står i kostråden (så att ingen tror att jag hittar på).
Förresten, jag lägger in fakta för säkerhetsskull:
"Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
Ang rökt fisk:
"Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.
Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
Tack La Lola. Jag kan läsa. Jag säger ju att det förmodligen är ok att äta men att det beror på hur personen som lagat maten hanterat den. På en buffé vet man ju inte om råvaran varit fryst eller inte. Visst man kan fråga men det kan man ju med all mat på alla ställen. Jag menade att en buffé alltid KAN vara tveksamt. Vet inte riktigt vad du vill komma med ditt senaste inlägg. Jag vet att du kan länka till livsmedelsverket, jag har sett det förr. Men som sagt, jag kan läsa och hittar till listan själv. Det var inte det saken handlade om.