• ImLost

Fiskrätt , enkel att tillagas som barn brukar gilla ..sökes ?

Äter inte själv fisk och lagar aldrig fisk men tänkte börja med det nu (n tack och lov att barnen får fisk på dagis) ! Jaj jag vet inte om jag tänkte börjaäta men tänkte börja laga iaf .

Har ni tips på nån ENKEL rätt ? inte fiskpinnar eller fiskbullar.

mvh

• Svar på tråden Fiskrätt , enkel att tillagas som barn brukar gilla ..sökes ?
  • Nemiia

Fiskpudding? Jag brukar göra på risgrynsgröt och kokt fisk. Tar iof lite tid att koka grösten men det kan man ju göra kvällen innan, man bara kökar upp, stänger av plattan och så sköter det sig i princip själv. Skirat smör och ärtor åär gott till och lättuggat

• Kimban

Kokt torsk med äggsås.
    Jag äter helst inte fisk, gillar inte fisksmaken. men kokt torsk går bra, om det är mycket äggsås på. och sonen älskar det.

• semlorna

Blev bjuden på en god lasagneliknande rätt med torsk för ett tag sen. God, lätt och gick fort. Stor fördel om man inte gillar fisk är att den inte smakar av det.

http://www.kokaihop.se/recept/fisklasagne minus mjukost och chilisås och plus vanlig, riven hårdost. Använder man färska lasagenplattor går det riktigt fort också.

• Veritaslux

Lättpanerad stekt spättafilé med potatismos ärtor. Köp spättafilé, vänd i ett ägg och doppa sedan mjöl som du blandat med lite salt och peppar. Tar någon minut att steka på varje sida i pannan!

Laxfilé, tillagad på olika sätt i ugnsform är också enkelt. Jag brukar blanda chèvre med creme fraiche spä med lite och mjölk och klicka över men chèvre är inte alltid barnvänligt så jag skulle föreslå att bara skippa osten i så fall och blanda lite örter, salt och peppar med creme fraiche (köp fet och späd med mjölk i stället för att köpa lätt!). Laxfilé finns att köpa fryst i styckbitar. Tinade tar rätten ca 15-20 minuter i ugn 200 grader. Kan serveras med vad som helst - ris, pasta, bulgur, potatis, quinoa osv.

Obs, ett litet tips! Om du inte är van att laga fisk, tänk på att inte tillaga för länge. Fisk blir jättetorrt eller gummiaktigt snabbt om man lagar för länge. När du misstänker att det börjar bli färdigt, skär för att se så det är klart. Fiskkött "ramlar" isär när den är klar, ta bort från värmen direkt! Det kan gå fort från att det är rått till att den delar sig.

Lycka till! Fisk är gott! 

Väntar första barnet. BF 110603
  • carnitas01

Lax med citronsås är nått som barn brukar älska, i alla fall de barn som jag har lagat åt.

2dl grädde
    2dl creme fraich
    ½ Citronzest
    1 Fiskbuljong.
    Blanda ihop och sjuda tills det tjocknar lite.
    Krydda av med citronsaft och peppar i önskad mängd.
    Vill man ha lite mer färg i så kan man skicka i lite hackad dill.

Koka vatten med salt, kryddpeppar, svartpeppar, vitpeppar, lagerblad, lök och en bit morot i 15min.
    Lägg i laxen i vattnet och drag av grytan, låt stå i ca5min innan klart(beor på hur varm/kall laxen är).
    Men man kan ju fiska upp en och kolla om den är klar annars om man är osäker.

Serveras med potatis och kanske lite tomat och gurka.

Som sagt vad barn har älskat denna även såna som varit lite tveksamma till fisk annars.
    Men stekt/friterad rödspätta med pommes och remuladsås är nått som är kusligt gott också.
    Dock har jag märkt att remuladsås är nått som verkligen varierar om barn gillar eller inte.

• RoadRunner

Här är ett recept på en enkel fiskrätt som barn brukar gilla. Fisk och ris kallar vi den, väldigt fantasiriktGlad. Vi kryddar med curry men man kan laga den utan curry också t.ex. med bara salt och lite fiskkrydda.

Sätt 1 pkt frusen fisk (sej, torsk eller kolja) i en smord ugnsform. Formen bör vara så stor att fisken ryms ner och det är några cm till övre kanten.
    Strö över:                          
    2 tsk salt 
    1 tsk curry
    2 dl ris
    2 msk smör
    4 dl vatten
    Täck formen med folie el ett lock och grädda i ugn 40 - 45 min. Finfördela fisken när grytan är färdig och rör om. Brukar sätta några små klickar smör på när jag rört om och sätta tillbaka i ugnen några min utan lock, går också att bara låta smöret smälta också.

För en gryta med mera ris än fisk (som jag brukar laga) ta smör 3-4 msk, ris 4 dl, salt 3 tsk, curry 2-3 tsk, vatten 7-8 dl och ca 1h i ugnen. Den går bättre hem hos barnen i min omgivning med mer ris. Servera gärna med t.ex lingon- eller svartvinbärsgele.

• trollkarl
    Veritaslux skrev 2011-05-13 09:55:49 följande:
    Lättpanerad stekt spättafilé med potatismos ärtor. Köp spättafilé, vänd i ett ägg och doppa sedan mjöl som du blandat med lite salt och peppar. Tar någon minut att steka på varje sida i pannan!

Laxfilé, tillagad på olika sätt i ugnsform är också enkelt. Jag brukar blanda chèvre med creme fraiche spä med lite och mjölk och klicka över men chèvre är inte alltid barnvänligt så jag skulle föreslå att bara skippa osten i så fall och blanda lite örter, salt och peppar med creme fraiche (köp fet och späd med mjölk i stället för att köpa lätt!). Laxfilé finns att köpa fryst i styckbitar. Tinade tar rätten ca 15-20 minuter i ugn 200 grader. Kan serveras med vad som helst - ris, pasta, bulgur, potatis, quinoa osv.

Obs, ett litet tips! Om du inte är van att laga fisk, tänk på att inte tillaga för länge. Fisk blir jättetorrt eller gummiaktigt snabbt om man lagar för länge. När du misstänker att det börjar bli färdigt, skär för att se så det är klart. Fiskkött "ramlar" isär när den är klar, ta bort från värmen direkt! Det kan gå fort från att det är rått till att den delar sig.

Lycka till! Fisk är gott! 
    är man ovan med fisk är det bättre att sänka tempen, för det är det som gör att det blir torrt..
Svar på tråden Fiskrätt , enkel att tillagas som barn brukar gilla ..sökes ?