• Mirla

Mäklararvode, okej pris?

Vi ska sälja en tvåa på 55 kvadrat i söderort i stockholm (stureby närmare bestämt). Lägenheten beräknas gå för ca 1,6 miljoner. Har fått ett fastpris från HusmanHagberg på 39.500 kr. Låter det skäligt?

• Svar på tråden Mäklararvode, okej pris?
  • Mysan246

Jag bor också i en storstad och här tar alla mäklare samma pris. 35-40 000. Så det låter rimligt. Dom brukar inte kunna göra mycket på priset men du kan ju försöka få med åtmistone flyttstäd i det priset.

• crazy mom
    Mirla skrev 2011-05-13 10:49:14 följande:
    Vi ska sälja en tvåa på 55 kvadrat i söderort i stockholm (stureby närmare bestämt). Lägenheten beräknas gå för ca 1,6 miljoner. Har fått ett fastpris från HusmanHagberg på 39.500 kr. Låter det skäligt?
    Det beror på vad som ingår i mäklarens uppgift. Tex annonsering, proffsfoto, styling, Hemnet osv...
  • Pia och Elna

Ta in flera offerter och jämför vad du får för pengarna och vad du vill ha.

• Pia och Elna

Postade innan jag var klar. Tex kan jag avstå från annonsering i press då jag personligen tror att köparna hittar via nätet men det brukar mäklare vilja ha som säljargument att de annonserar. Däremot ser jag bilderna som jätteviktiga och hur lättmanövrerad mäklarens nätsida är.

• Mirla

Vi måste sälja snabbt så vi hinner inte ta in offerter från hur många som helst. I priset ingår annonsering på hemnet och liknande siter, fotografering, annons i press och bobutik, utskick i närliggande områden samt sms utskick till 180 pers som uttryckt intresse för liknande lägenheter i vårt område.

• Ventress

Vi fick fast pris (35000) när vi sålde vår lägenhet. Tur var väl det för priset gick upp och utan fast pris hade mäklaren fått 52000.

• Pia och Elna
    Mirla skrev 2011-05-13 11:45:03 följande:
    Vi måste sälja snabbt så vi hinner inte ta in offerter från hur många som helst. I priset ingår annonsering på hemnet och liknande siter, fotografering, annons i press och bobutik, utskick i närliggande områden samt sms utskick till 180 pers som uttryckt intresse för liknande lägenheter i vårt område.
    Hur många som helst behöver man ju inte ta in det är ju bara att ringa två eller tre st och säga att man snabbt vill ha en offert om man ska övervaga att anlita dem. Jag skulle aldrig köpa en dyr tjänst utan att jämföra oavsett om jag hade bråttom.

Annons i press och bobutik anser jag vara rätt bortkastade pengar. Dessa utskick de gör är mer något de snackar om de brukar inte generera så mycket om det inte är verkligen ett speciellt område där det sällan kommer ut objekt. Låter som de försöker sälja på er massa.

Vilka är liknande siter som hemnet?
  • Mirla

Nu har vi valt mäklaren. Han slängde med en flyttstädning och vi gick även på känsla. Det känns rätt helt enkelt. Mäklaren har dessutom sålt en hel del i området.

Vilka siter det var har jag inte i huvet. Annons kollar iaf jag själv i hela tiden. Bobutiker stannar jag också vid ofta. Trots att jag kollar hemnet. Det är nog olika hur man är helt enkelt.

• Pia och Elna
    Mirla skrev 2011-05-17 07:01:51 följande:
    Vilka siter det var har jag inte i huvet. Annons kollar iaf jag själv i hela tiden. Bobutiker stannar jag också vid ofta. Trots att jag kollar hemnet. Det är nog olika hur man är helt enkelt.
    Eftersom du ägen kollar hemnet var ju annons och butik bortkastat om man hade lagt pengar på annons där. Någon som aktivt letar bostad tror jag inte missar något som ligger på nätet så det tillför inget att lägga pengar på annonser. Men handlar det inte om jättemycket pengar och ni tycker det är värt det så skadar det ju aldrig.
  • luspudel

Vad ska man egentligen tänka på när man anlitar en mäklare? Vad BÖR ingå, liksom? Vi ska sälja och jag har ingen aning om vad man bör få med i priset, de kan ju lura oss totalt...

• Pia och Elna
    luspudel skrev 2011-05-17 07:53:41 följande:
    Vad ska man egentligen tänka på när man anlitar en mäklare? Vad BÖR ingå, liksom? Vi ska sälja och jag har ingen aning om vad man bör få med i priset, de kan ju lura oss totalt...
    Man kan ju börja med att titta på hemverket.se som tar 5000 kr för sin mäklartjänst och jämföra det med hur mycket mer man får från andra.

Det viktigaste och det man inte klarar själv är ju det juridiska så alla avtal m.m. ska ingå samt en försäkring om mäklaren gör något fel juridiskt i och med försäljningen. Mäklare är ju en skyddad titel som måste ha koll på detta. Resten är ju vad man föredrar så att säga. Vill man hålls sin egen visning, vill man ha annonsering utanför internet m.m.
  • luspudel
    Pia och Elna skrev 2011-05-17 08:02:12 följande:
    Man kan ju börja med att titta på hemverket.se som tar 5000 kr för sin mäklartjänst och jämföra det med hur mycket mer man får från andra.

Det viktigaste och det man inte klarar själv är ju det juridiska så alla avtal m.m. ska ingå samt en försäkring om mäklaren gör något fel juridiskt i och med försäljningen. Mäklare är ju en skyddad titel som måste ha koll på detta. Resten är ju vad man föredrar så att säga. Vill man hålls sin egen visning, vill man ha annonsering utanför internet m.m.
    Tack Är så himla mycket att hålla koll på och jag vet inget alls, känner att jag måste läsa på lite så jag kan stå på mig lite ifall de vill sälja på mig något onödigt.
  • Pixboy

Grannen anlitade hemverket och var inte helt nöjda, bytte till annan mäklare, men har man inte bråttom kan man ju börja med hemverket och se om de lyckas, då sparar man en slant

• CeciliaMaria82

Jag betalade endast 24900 för min mäklare genom en sida jag hittade på internet för ett par år sen, kommer inte ihåg vad den hette men iaf så hade de samlat många mäklare som man fick välja mellan och deras pris! tror det var den här sidan http://www.hittamaklare.se sen skickade jag ett mail till dem och fick ett helt annat pris, när jag hänvisade till den sidan så sjönk priset till det utlovade! Du kan ju alltid prova, tror säkert de du vill ha är med där också! men ERA var de billigaste!

• luspudel
    CeciliaMaria82 skrev 2011-05-17 08:41:04 följande:
    Jag betalade endast 24900 för min mäklare genom en sida jag hittade på internet för ett par år sen, kommer inte ihåg vad den hette men iaf så hade de samlat många mäklare som man fick välja mellan och deras pris! tror det var den här sidan www.hittamaklare.se sen skickade jag ett mail till dem och fick ett helt annat pris, när jag hänvisade till den sidan så sjönk priset till det utlovade! Du kan ju alltid prova, tror säkert de du vill ha är med där också! men ERA var de billigaste!
    Där ska jag gå in och regga mig, tack för tipset!
Svar på tråden Mäklararvode, okej pris?