• Matruska

Vad pratar ni för dialekt?

Och finns det några 'roliga' ord i er dialekt? Jag bor i mellersta Österbotten i Finland, och rikssvenskar ser väl de flesta av våra ord som roliga :-P T.ex

Stol=Ståolan
    Kom bort därifrån nu=Laga de bort taandeeifrån nu
    Nyckel= Nytjil
    Korna= Koddona

• Svar på tråden Vad pratar ni för dialekt?
  • sallybuse

Jag kommer från Skåne här kommer lite ord på skånska.

Rullebör= Skottkärra

Asa med sig=Ta med sig

Pära=Potatis

Tofflor=Träskor

Håsa=Strumpa

Finns så många olika dialekter.Många är svåra att förstå. 

• karet

TS: ditt låter ju nästan som närpesdialekten/språket. Det pratar min sambo flytande.

I vår dialekt (dalmål) har vi:
    Tjåla

• Matruska
    karet skrev 2011-05-13 14:48:20 följande:
    TS: ditt låter ju nästan som närpesdialekten/språket. Det pratar min sambo flytande.

I vår dialekt (dalmål) har vi:
    Tjåla
    Skulle säga att de har mer annorlunda dialekt i Närpes än här
  • Takex

Haha, va roligt att läsa TS det hade jag ingen aning om att ni hade en sån dialekt. Jag hade nog inte förstått riktigt att du pratat svenska och börjat misstänka att jag förstod finska ;D

Jag pratar vanlig Stockholmska, fast jag säger alltid "Ä" ordentligt och jag säger alltid rätt på "hon/han" och "henne/honom" så jag kanske är lite för textbook.. Va tråkigt och ocharmigt det låter. 

• HäckHäxan

Hmm någon form av utspädd göteborgska tror jag, uppvuxen i gbg men flyttade 6 mil norr om staden 92 som 12 åring.

Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • Insatt

Jag pratar någon slags utslätad Stockholmska-rikssvenska. Mina föräldrar (alla tre) och de flesta av mina syskon är födda och uppvuxna där men flyttade innan jag föddes. Dock gick jag inte på dagis så jag blev väl ordentligt marinerad med stockholmska innan dess. Nu har jag bott i Skåne i 8 år, är ihop med en Lundensare och har snappat upp lite dialekt på vägen även om jag inte uttalar den på skånska. Med vänner "hemifrån" brukar jag dock höra på mig själv att jag glider över mer i sörmländska, men jag tycker bara det är charmigt.

• JPT

Pratar Stockholmska eftersom jag är född och uppvuxen där, men här i Göteborg är det aldrig någon som gissar rätt på var man kommer ifrån. 

- Men sådär låter ju inte Stockholmska. Du säger ju faktiskt räkor och inte rekor, äta och inte eta! Du har inte gnälligt "i" heller, utan det låter ju normalt. 

Så där låter det alltid och jag får alltid förklara att de flesta i Stockholm faktiskt uttalar räkor med ä och inte med e. Suck, börjar bli tjatigt.  

• fisförnäm

Östgötska. Jag är dock inte så bevandrad i specifika östgötska ord. Tror dessa är det:

Glane = titta/se/glo

Mähä = idiot eller liknande

(är inte helt säker)

• Maglan

Jag kommer från Ångermanland.antar att det är någon form av norrländska. Här kommer några ord :)

He

Svar på tråden Vad pratar ni för dialekt?