• Matruska

Vad pratar ni för dialekt?

Och finns det några 'roliga' ord i er dialekt? Jag bor i mellersta Österbotten i Finland, och rikssvenskar ser väl de flesta av våra ord som roliga :-P T.ex

Stol=Ståolan
    Kom bort därifrån nu=Laga de bort taandeeifrån nu
    Nyckel= Nytjil
    Korna= Koddona

• Svar på tråden Vad pratar ni för dialekt?
  • Mommy89

Eh, typ rikssvenska/norrländska med en "liten hint" av stockholmska? Haha jag vet inte Skrattande
    Jag är född och uppvuxen i Jämtland men har väl en "liten hint" stockholmska från min mammas sida (hon flyttade upp hit när hon var 14 år tillsammans med sin mamma/min mormor medan resten av hennes släkt bodde kvar).
    Själv tycker jag att jag pratar rikssvenska med lite norrländsk brytning (eller nåt sånt, jag tycker helt enkelt att jag låter som alla andra häromkring fast lite mindre norrländska), men det är andra som påstår att det låter som om jag skulle komma söderifrån Skrikandes

• Butikslager

Jag pratar Kirunamål.. Eller norrländska.
    Fast riktig norrländska tycker jag inte att det är. Men när man ser Kirunabor på tv:n brukar dom låta lite som mumin, men jag tror inte jag gör det?

Vi säger typ:

Ids inte = Orkar inte

Haha, sen kommer jag inte på så mycket mer.
    Kanske:

Karra = Godis
    Hiva = Kasta

Fast vi har väl en liten finsk nyans på hela språket kanske. Det är ju många som snackar finska här. Dom flesta pratar ju antingen finska eller samiska också.

• The Ultimate Grizzy

Vårdad skånska med dragning åt göingemål, ungefär.

• BubbelBoom

Jag pratar småländska och vi uttalar inte "r" så ofta, det tycker min sambo är så roligt^^

Korv=Kåv
    Arg= Aaj
    Härmar= Häma
    Mars= Maas
    Bröd= Brö
    Smör= Smöö
    Farfar= Fafa
    Farmor=Famå
    Mormor=Måmå
    Morfar= Måfa
     Och lite andra ord:)

Ett ord som jag sa som min sambo ej fattade var "krabba", alltså när någo krabbar=krånglar. Det hade han aldrig hört förr (han kommer från Varberg i Halland)
    Han säger också en massa saker som jag aldrig hört förr, typ bös (smuts eller litet skräp)

• Butikslager
    BubbelBoom skrev 2011-06-19 19:36:17 följande:
    Jag pratar småländska och vi uttalar inte "r" så ofta, det tycker min sambo är så roligt^^

Korv=Kåv
    Arg= Aaj
    Härmar= Häma
    Mars= Maas
    Bröd= Brö
    Smör= Smöö
    Farfar= Fafa
    Farmor=Famå
    Mormor=Måmå
    Morfar= Måfa
     Och lite andra ord:)

Ett ord som jag sa som min sambo ej fattade var "krabba", alltså när någo krabbar=krånglar. Det hade han aldrig hört förr (han kommer från Varberg i Halland)
    Han säger också en massa saker som jag aldrig hört förr, typ bös (smuts eller litet skräp)
    Är din sambo värmlänning? :)
  • BubbelBoom
    Butikslager skrev 2011-06-19 20:00:16 följande:
    Är din sambo värmlänning? :)
    Nej han har alltid bott i Halland, just bös tro jag används lite här och var men jag som är uppvuxen lite mer än 20 mil ifrån honom har aldrig hört just de ordet.

Han säger också:
    Knö dej= Flytta dig
    Flö dej= Flytta dig
    De fattade jag inte vad han menade med:P
  • JPT
    BubbelBoom skrev 2011-06-19 20:37:44 följande:
    Nej han har alltid bott i Halland, just bös tro jag används lite här och var men jag som är uppvuxen lite mer än 20 mil ifrån honom har aldrig hört just de ordet.

Han säger också:
    Knö dej= Flytta dig
    Flö dej= Flytta dig
    De fattade jag inte vad han menade med:P
    Just orden knö, flö (flö dig/flö på dig) och bös är väldigt vanligt även här i Göteborg. Jag fattade ingenting först Tungan ute
  • BubbelBoom
    JPT skrev 2011-06-20 18:39:54 följande:
    Just orden knö, flö (flö dig/flö på dig) och bös är väldigt vanligt även här i Göteborg. Jag fattade ingenting först Tungan ute
    Haha ja när man flyttar så och de är nya dialekter man ska förstå så känner man sig rätt dum i början:P Jag tyckte först sambon pratade göteborska, oj va fel jag hade! Varberg ligger ju 7 mil från gbg och är väl lite likt men nu efter att ha bott här något år så hör jag inte alls någon göteborska i hans dialekt:P
Svar på tråden Vad pratar ni för dialekt?