• Khloe

LCHF - Kan knäckebröd förstöra för mig??

Hej!

Jag är rätt ny i detta lchf träsket=) E lite osäker på en sak dock! Jag har ätit knäckebröd i nu två veckor till frukost, två skivor med ägg på och jag läste NU att det innehåller kolhydrater. Det man ska SKIPPA! :( Men det är också det enda jag får i mig i kolhydratsväg för min mat annars är HELT kolhydratsfri. Kan detta göra att jag går saktare ner i vikt???

Jag har iof förlorat 3 kg på två veckor då jag tränar varenda dag så det kanske inte spelar någon roll om jag äter mina två skivor???

Tacksam för svar!

• Svar på tråden LCHF - Kan knäckebröd förstöra för mig??
  • Blablabla

Det är lika mkt kolhydrater i mjukt bröd som knäckebröd. Det kan självklart förstöra, dock tycker jag själv att man inte ska vara manisk. Dock finns det Lowcarb(Carbzone) bröd, mjukt bröd med mindre kolhydrater att köpa, på bla Ica.

• helene306

Knäckebröd är inget att rekommendera. Man brukar använda regeln 5g/100 g kolhydrat inom lchf. Knäckebröd ligger på betydligt mer. Du har dock gått ner i vikt ändå så för dig kanske det funkar. Vad äter du annars som är kolhydratfritt? Enbart ägg, smör och kött? Många livsmedel innehåller kolhydrater ändå.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Khloe
    helene306 skrev 2011-05-13 17:17:16 följande:
    Knäckebröd är inget att rekommendera. Man brukar använda regeln 5g/100 g kolhydrat inom lchf. Knäckebröd ligger på betydligt mer. Du har dock gått ner i vikt ändå så för dig kanske det funkar. Vad äter du annars som är kolhydratfritt? Enbart ägg, smör och kött? Många livsmedel innehåller kolhydrater ändå.
    Ahaaa ok, tack snälla!!

Jag äter typ bara kött, fisk, kyckling och bara en massa grönsaker. Ägg också och om jag vill ha det såsigt använder jag creme fraish lr grädde. Inge lätt. Bra eller?
  • helene306
    Khloe skrev 2011-05-13 17:35:51 följande:
    Ahaaa ok, tack snälla!!

Jag äter typ bara kött, fisk, kyckling och bara en massa grönsaker. Ägg också och om jag vill ha det såsigt använder jag creme fraish lr grädde. Inge lätt. Bra eller?
    Grönsaker innehåller kolhydrater. Creme fraiche och grädde innehåller också en del MEN det är bra produkter! Inget lätt som sagt, fullfeta produkter ska du ha Kolla innehållsförteckningen. 5g/100g kolhydrat och vara ska du hålla dig till. Detta är en tumregel men ska du äta strikt, dvs runt 20 g kolhydrat/dag ska du inte äta enorma mängder. Bara 1 dl grädde innehåller 3 g kolhydrat så man får tänka till lite ibland och inte bara äta fritt i tron om att det är en bra produkt om du förstår vad jag menar. Knäcke har betydligt mer än 5g/100g så de går fetbort inom lchf. Finn crisp är ett bättre alternativ även om 1 skiva innehåller 4 g kolhydrat. 2 såna och du har fått i dig typ hela dagsintaget. 

För att lyckas bra: läs på ordentligt så du vet vad det rör sig om och hur det fungerar i kroppen! Bra sida är www.kostdoktorn.se Googlar du får du upp mängder av sidor att läsa på.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Khloe

TACK så jättemkt för tipsen!!

Ang grönsakerna så äter jag mest tomater, gurka och broccoli... och det känns för mig inte så farligt då jag går neråt på vågen och måttbandet. Knäckebröd ska jag fundera på att sluta med fast jag ska se om det påverkar mig genom en vecka till. Gör det inte det så tror jag att jag hittat en alldeles egen diet att gå efter, vilket ändå e bra haha =)

Svar på tråden LCHF - Kan knäckebröd förstöra för mig??