För många aktiviteter?
Hej,
Jag är en skiljd pappa med två barn på 5 och 8 år.
Jag och mamman är nu inte överens om 8-åringens (pojke) aktiviteter.
Han har idag två aktivitetsdagar i veckan. Tennis en dag och fotbollsträning en dag samt att han går på kör samma dag som fotbollsträningen. Nu börjar det även bli matcher i fotbollen, men tennisskolan tar sommarlov nu.
Det har även varit simskola delar av tiden (en gång i veckan).
Han visar inga tecken på att han inte vill gå på någon av aktiviteterna. En kort tid i vintras ville han hoppa av kören, men hans mamma övertalade honom att gå kvar.
Fotbollen är den absolut viktigaste för honom. Jag lägger inga värderingar i om han vill sluta med någon av aktiviteterna eller hur många aktiviteter han har, det enda jag känner att jag skulle kunna pusha i är simningen så att han lär sig simma. De övriga aktiviteterna ska vara utifrån hans vilja. I övrigt vill jag stötta honom i hans val så långt jag känner att det inte blir en stress antingen för honom eller övriga familjen.
Nu är det så att mamman säger att "hon inte ställer upp på alla dessa aktiviteter" och att han ska ska sluta med tennisen.
Hon hänvisar till att det blir för stressigt för honom. Jag upplever inte alls en sådan stress när barnen är hos mig.
När jag framför det så säger hon att det inte spelar någon roll och att "alla barnpsykologer" säger att man inte ska ha så många aktiviteter. Det ska vara max en aktivitet. Och hon säger bestämt att han bara ska gå på kören och fotboll. Att ta bort kören istället för tennisen går hon inte med på, även om min son uttryckt att han hellre slutar på kören. Då uttrycker hon att det är viktigt ur ett genusperspektiv.
Enligt skolan fungerar det bra för honom där. Han är målmedveten, pigg och nyfiken.
Han är själv noggrann med att få läxorna gjorda.
Till saken hör att hans mamma är heltidssjukskriven och periodvis ganska trött och jag kan förstå att det kan upplevas som stressigt för henne. Jag erbjuder mig dock att ta över huvudansvaret för tennisen så jag ser till att han får skjuts även när hon har honom. Detsamma för hans fotbollsmatcher.
Men hon ska bestämma NU att han inte ska gå på tennis i höst (sista träningen nu är 16/5).
jag tycker vi ska lugna oss och bestämma i slutet av sommaren, men hon går inte med på det.
Tyvärr är detta en konflikt som vår son känt av och det är väl det sämsta med det hela.
Jag funderar mycket på om jag resonerar fel runt aktiviteterna när jag tänker att det ska vara hans lust som ska styra (inom rimliga gränser förstår) vad han vill göra, så länge vi som föräldrar klarar av stötta honom i hans val. Och är det så att det är för mycket med mer än en sportaktivitet i veckan när man är 8 år?
tack på förhand