Matrutiner 8 månader
Hej!
har glad o go tjej som är 8 månader och har ätit mat sedan hon va ungf 6 mån, slutade kvälls/nattammningen då hon snuttade o vaknade varannan timme...
Nu till min fråga. Hon har, helt själv, slutat äta på natten. Jag blir orolig att hon får i sig för lite mat då ja läser att en 8 månaders barn ska äta 2-3 mellanmål och lagad mat per dag!!
Så här kan en dag se ut:
8.00 Gröt 1½ port + fruktpuré (då hon oftast inte ätit sedan 19 tiden dagen innan
11.00 Mellanmål (kan va fruktpuré+smörgås, omelett+smörgås osv)
14.00 Lagad mat (gör egen så det är svårt å veta hur mkt... men ja tror det är en stor burk) + fruktpuré
17.00 Gröt 1 port
19.30 erbjuden välling innan natten.. men drack ca 20ml
Hon vaknar oftast runt 7.00 och är väldigt glad, vilket har gjort att vi väntat med frukosten. Har försökt ge henne välling på morgonen för att underlätta för oss, men det vill hon inte ha.
Funderar på att ge henne gröt direkt när hon vaknar, då blir det ju kanske fler mål på en dag..
Enl. Bvc ligger hon bra till i vikt o jag behöver inte vara orolig, men känner ändå att hon äter för lite då hon ofta inte äter ngt på natten efter 19.
Ibland faller målen in så att hon äter gröt vid 18.30-19.00 tiden å då erbjuder ja inte ngn välling när hon går o lägger sig vid 19.30-20.00 tiden..
Hur ser du på detta? Får du några tankar när du läser detta? Är ja på rätt spår? Ska ja lägga in/byta ut ngt mål så hon får 2 lagade mål/dag???
Ha en bra dag!
Mvh
Malin