• Anonym

Behöver några tips...

Jag är en lycklig 2-barnsmamma på 32 år och gift med den mest fantastiska, underbara och mest älskvärda maken man kan tänka sig!

Vi hade svårt att bli gravida och jag har även haft 2 missfall vilket har gjort att vi genom åren haft en hel del sex "på beställning" vid ägglossning. Ska jag vara helt ärlig så känns det i alla fall som att vi de senaste 3-4 åren till 90% har haft "ägglossningssex", vilket är både tråkigt och tvingande. Nu, efter andra förlossningen känner jag att jag måste få tillbaka min totalt borttappade sexlust igen. Till varje pris!! Jag känner mig för tillfället ful, fet, får knappt sova, blir störd på natten av barnen, har ont i underlivet och brösten läcker... Inga bra förutsättningar, men kan man arbeta bort några av faktorerna så tror jag att jag kan hitta tillbaka till mig själv igen! För 5 år sedan, när jag gifte mig, var jag en kalaspingla! Jag har nu börjat träna och fixa till mig igen vilket är ett steg i rätt riktning! Hur gör man för att få tillbaka lusten annars??

Vi är även båda nöjda med två barn och jag vill INTE bli gravid igen, m a o måste jag snarast bestämma mig för något preventivmedel som är säkert och INTE minskar lusten som biverkan. Funderar på kondom eftersom jag då även slipper mödan med att gå och duscha efter sexet (vill helst det, an inte sova kladdig!!) och det tror jag också skulle underlätta! Vet dock inte om det är makens förstahandsval, om jag ska vara ärlig... Vilket p-medel rekommenderar du?? Har kopparspiral minskad sexlust som biverkan?

• Svar på tråden Behöver några tips...
  • sexologen

Hej!
    Du beskriver ett mycket vanligt problem, just att sexlusten försvinner någonstans påvägen av "ägglossningssex",graviditeter, förlossningar och barn. Att också förhålla sig till en förändrad kropp bidrar i vissa fall till att upplevelsen kring sex och lusten till sex förändras eller uteblir. Lust är nära förknippat med glädje och lust till mycket i livet, såsom kropp och varandra. Att känna sig utvilad och inte ha smärta såsom du beskriver är också viktigt för att kunna känna lust. Du beskriver att du nu vill hitta tillbaka till dig själv igen och det är bra. För att hitta lusten måste du tänka mycket på sex och lust och på allt det som tänder dig/tände dig förut. Vad gör dig kåt? Vad tänder din lust och var känns din lust i din kropp? Försök få tid till varandra att vara tillsammans ostört för att slippa stress att ha sex då barnen sover och kanske snart vaknar. Trötthet skapar ingen lust. Var nära varandra ofta, kyssen är en bra lusthöjare, liksom smeksex där ni får utforska varandras kroppar och smeka varandra till nutning. En del vill se romantik/erotiskfilm eller läsa erotikslitteratur för att höja lusten andra vil äta och dricka något gott. Uppvaktning kan vara mycket lusthöjande att bjuda ut varandra på dejt igen, att få klä upp sig och göra sig fin inför varandra och vara nyfikna på varandra igen. Lust, nyfikenhet och glädje hör samman så försök hitta det i allt du gör.

Kondom var ju ett bra förslag från din sida för att du ska känna dig bekväm med sexet, så föreslå det till din man. Kopparspiral ska inte ha några direkta biverkingar på lusten.

Se sex och lust som ett spännande område som ska utforskas och som det tar ett helt liv att utforska, du har alltså mycket lust och glädje famför dig.

Hälsningar
    Sara

Svar på tråden Behöver några tips...