• johandra

springmaskshelvete som aldrig går bort, behöver råd och hjälp!

Ja nu är vi här igen...

vår största tjej fick springmask i slutet på februari första gången. Tog vanquin precis som man ska hela familjen, städade som galningar i två veckor och sen tog vi andra dosen. Allt var frid o fröjd fram tills för 3v sen när vi fick maskjävlarna igen,  denna gång på barn nummer två i ordningen. Tog vanquin igen och städade återgien ihj'l oss. Efter en vecka upptäckte vi maskar igen på samma barn men även på vårt lilla yngsta barn. Fick då vermox utskrivet och så gjorde vi samma visa igen. Bäddat rent varje dag, städat hela huset varje dag, bytt alla handdukar varje dag och varit extremt noga med hygienen dagarna i enda. Nu ikväll, en vecka efter vermox-dosen så hittade jag maskar på barn nummer två igen. Det är egentligen en hel vecka kvar tills vi ska ta nästa dos.

jag ger upp, hur fan ska vi bli av med detta??

Vi har tre barn, jag är föräldraledig men jag har fan inte en chans att kunna städa så här i två veckor till medan maken är på jobbet. Jag kommer bränna ut mig totalt, jag har ju barnen hemma i princip hela tiden iom att dom bara får gå 15h/v på förskolan.

Hjälp och råd någon???? 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Svar på tråden springmaskshelvete som aldrig går bort, behöver råd och hjälp!
  • Ellu

Springmask är verkligen inte roligt alls. Vi har i omgångar de senaste åren drabbats gång på gång och det tycks aldrig försvinna. Vissa gånger har vi ätit Vanquin och vissa Vermox men det har ändå kommit tillbaka trots att vi städat och städat och tvättat och gjort allt man ska. Till slut bad jag att få Vermox utskrivet för flera behandlingar (efter att ha förklarat läget). Vi fick medicin för fyra behandlingar till hela familjen (med två veckors mellanrum) och det tycks ha gjort susen för sen dess har vi inte haft mask (peppar, peppar). Kanske kan vara något för er också?

• 201201232

Jag har läst att det kan vara bra att äta vitlök. Kanske värt ett försök att pressa ned någon klyfta i maten? Det är ju billigt i alla fall. 

• bouncer

På medicin förpackningen står det ju att även om bara en i familjen har mask så måste alla ta medicinen ändå för att avliva alla äggläggande maskar. Men vad hjälper det när man har barn på dagis? Då ska ju ALLA barn på dagis också ta medicinen samtidigt, annars funkar det ju inte. Det är ju större risk för smitt-spridning på dagis än hemma. Varför är det inte krav på att alla ska avmaskas samtidigt?
    JAg tycker även att det är jäkligt märkligt att man får ta sitt barn till dagis fast det har mask som tok-smittar och är svårt att bli av med. Men man får inte ta barnet till dagis om det har vattkoppor men mår bra och är utan feber. Alla barn ska ju ändå få det nån gång?

• johandra

Vitlök it is then! vi får lukta illa men det kan absolut vara värt ett försök..

Nu har vi fått vermox utskrivet till två omgångar till så vi får köra på det och hoppas på att det försvinner då..

Och anledningen till att man får ta barnen till förskolan är som jag har förstått det att när medicinen verkat ska det ju inte komma fler ägg och dom ska således vara icke smittbara...men jag vetitusan alltså..

pratade med personalen idag och sa till dom att dom måste torka och se till att vår mellantjej får hjälp med handtvättningen efter toabesök och innan mat. Dom såg ut som fån när jag frågade vad dom gjort med städningen på förskolan. Jag sa till dom att ALLT måste torkas av o städas ordentligt och så var ju inte fallet, dom har sin vanliga städning bara...jag sliter ju ut mig i onödan här hemma?? 

• skånegås

Hörde att det lika gärna kan vara mormor/morfar/farmor/farfar/grannar/andra som barnet hälsar på som fått smittan hem till sig och de städar ju kanske inte så ofta... Inte säkert att det är dagis..
    Du har säkert klippt alla naglar och sagt åt barnen att inte klia sig i baken samt sover med trosor/kalsonger...

• johandra

ja ja och ja grodan...önskar dock att det var nånting jag missat så man kunde lösa det hela men det är ju inte så....

och vi har varken mormor/morfar eller farmor/farfar så frekvent besökande här och barnen är inte där heller så det kan inte komma därifrån...enda stället som dom kan smittas på bortsett från hemmet är på förskolan... 

• skånegås

När vi hade springmask la vi undan de flesta leksakerna och alla gosedjur, filtar, prydnadskuddar etc, så fick barnen leka mest ute (på våren) och det underlättade städningen väldigt. Efter några veckor tog vi fram grejerna igen och gissa om det var populärt. Massor av NYA leksaker
    Och sätt lite fart på mannen också. Ett par dagar i veckan kan han sköta städningen!!

Svar på tråden springmaskshelvete som aldrig går bort, behöver råd och hjälp!