• Anonym

Ni familjehem - har ni rätt till semester?

Ni som är familjehem, har ni rätt till "semester", dvs att umgänget med bio-föräldrarna upphör under några veckor under sommaren? enligt personalen inom vår utredningsgrupp har vi som familjehem rätt till 4 veckors sommarsemester där umgänget med biosarna upphör under den tiden. Men enligt den personal som ska ha hand om oss fortsättningsvis så låter det som om umgänget ska fortsätta som vanligt hela sommaren? Hur gör man i era kommuner? Tacksam för all information.

• Svar på tråden Ni familjehem - har ni rätt till semester?
  • Anonym

Man brukar ha rätt till semester man om umgänget är viktigt för barnets mående så kommer umgänget före semester så klart.

• Anonym

KOnstigt tankesätt tycker jag....anser du att "semester" och "rätt till semester" är att barnets umgänge med biosarna upphör?
    Är det det du kallar semster?
    Om barnet mår bra av umgängena då? 
    Som jourhem kan man i vissa fall ha rätt till semester, beror på vad som skrivits i kontraktet!
    Vad det beträffar jourhem som innebär semester "inga placeringar" under den tiden.
    Vi har varit kontrakterat jourhem i våran kommun i nästan 10 år och har i vårat kontrakt inskrivet att vi har rätt till 5 v semester men jag vet att dom nya kontrakterade jourhemmen inte har det. Våran kommun har numer det som ett av kraven, att man inte ska kunna ha stående semester inplanerad varje år!
    Man kan om man vill "ta semster" men den blir inte betald!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-13 22:26:32 följande:
    KOnstigt tankesätt tycker jag....anser du att "semester" och "rätt till semester" är att barnets umgänge med biosarna upphör?
    Är det det du kallar semster?
    Om barnet mår bra av umgängena då? 
    Som jourhem kan man i vissa fall ha rätt till semester, beror på vad som skrivits i kontraktet!
    Vad det beträffar jourhem som innebär semester "inga placeringar" under den tiden.
    Vi har varit kontrakterat jourhem i våran kommun i nästan 10 år och har i vårat kontrakt inskrivet att vi har rätt till 5 v semester men jag vet att dom nya kontrakterade jourhemmen inte har det. Våran kommun har numer det som ett av kraven, att man inte ska kunna ha stående semester inplanerad varje år!
    Man kan om man vill "ta semster" men den blir inte betald!
    Vad är konstigt med det? Skilda föräldrar delar upp sommaren så båda kan åka på semester med barnet. Menar du att barn i familjehem aldrig ska få åka på 2 veckors semester bara för att de har bioföräldrar som vill ha sitt umgänge varannan lördag?

Visst kan man ta obetald semester men då blir kanske placeringen hemma. SKulle det vara bättre?
  • Anonym

Får man inte en ganska duktig ersättning för att man är familjehem? Är det då synd om en för att man inte kan ta de pengarna och resa bort på semester (för att barnet man har betalt för att ta hand om kanske behöver träffa sina föräldrar?)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-13 22:38:09 följande:
    Vad är konstigt med det? Skilda föräldrar delar upp sommaren så båda kan åka på semester med barnet. Menar du att barn i familjehem aldrig ska få åka på 2 veckors semester bara för att de har bioföräldrar som vill ha sitt umgänge varannan lördag?

Visst kan man ta obetald semester men då blir kanske placeringen hemma. SKulle det vara bättre?
    Åker de iväg så är det ju klart att bioföräldrarna inte kan ha umgänget just då, och det är ok. Men om man har semester och ändå bara är hemma, då är det idiotiskt att säga att man inte vill att de ska ha umgänge.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-14 11:07:12 följande:
    Om det skulle vara så. Varför tror du då att det skulle vara sådan extrem brist på familjehem?
    Därför att de flesta familjer inte vill ha problembarn/ barn till problemföräldrar boende hos sig för allt smör i småland.

En vän jobbar med att hitta familjehem. Hon har erbjudit mig 15.000 i månaden för att bli familjehem för en kille med "dålig umgänge". Jag tackade nej. Så jag vet att det finns både brist OCH att man får jäkligt mycket pengar för att ta hand om barn med olika problem. Om jag valt att tacka ja, så hade jag gjort det för att jag skulle kunna sätta barnet först, det är ju trots allt det jag får betalt för.
  • Anonym

Med semester menar jag det som vår socionom inom utredningsgruppen på familjehemsgruppen på den Socialtjänst vi tillhör inoformerat oss om. Att under 4 veckor så upphör umgänget med bioföräldrarna, barnet (som är ett spädbarn där det ej bedöms som troligt att barnet kan återvända hem - inte än på många år i alla fall) är självklart kvar hos oss fosterföräldrar under denna tid. Det är alltså inte jag som hittat på detta med semester utan något vi fått informerat av Soc till oss utan att vi tagit upp frågan. Nu kommer det dock troligen bli så att umgänget minskar under sommaren men upphör ej helt vilket är helt ok för oss.

Du anonym som tror vi får så mycket pengar, vi får då långt ifrån några 15000kr/mån och då är jag ändå hemma på heltid med barnet då det är en bebis.

Trevlig sommar och semester till er alla därute!

• Anonym
    morochmer skrev 2011-05-14 10:22:03 följande:
    Ska man som familjehem inte ha semseter? Ska alla de hela familjer, vuxna och barn, arbeta dygnet runt 365 dagar per år? Nej, så fungerar det inte tack och lov. Klart att familjehem har semseter och att arvodet utgår som vanligt under den tiden. Barnen är en del av familjen som vanligt med arbetet runt om stannar upp.
    Familjehem missuppfattar gärna det här med arbetstiden. Ni arbetar inte dygnet runt veckans alla dagar. Sen har ni även 6-8 veckors semester på sommaren och fler veckor under resten av året. Ni jobbar betydligt mindre än andra med vanliga arbeten.

MEn visst, 6 verkors semester per år borde ni få, som vanliga arbetare.
  • Anonym
    Killarnas morsa skrev 2011-05-14 22:02:10 följande:
    Vilken värld lever du i??
    Verkligheten, själv då?
Svar på tråden Ni familjehem - har ni rätt till semester?