Ni familjehem - har ni rätt till semester?
Hej! Nu tycker jag det blev tråkig stämning här och vill klargöra en sak. Vad som för många låter som mycket pengar vad gäller arvoden och ersättning är ganska lite pengar i realiteten för många familjehem helt enkelt för att många av oss har god ekonomi. Om familjehemsuppdrag vore ett enkelt sätt att förtjäna pengar skulle det inte råda konstant brist på dem, eller hur?
Vi ska bli familjehem. Vi lever med relativt hög standard med två barn i villa i ett dyrt område. Omkostnadsersättningen motsvarar inte hyra för ett rum, den mat vi äter och de aktiviteter vi kommer att låta barnet ta del av. Arvodet efter skatt motsvarar absolut inte att jag kommer att gå ner i arbetstid från mitt mycket välbetalda jobb och att jag under flera år måste sluta med de uppdrag i andra delar av landet jag tjänar mest på.
Vi räknar med att sänka standarden för att ta emot ett barn. Vi kommer att älska det allt vi orkar och samtidigt vara beredda på att förlora det. Vi är sannerligen inga perfekta människor men kommer att göra vårt bästa. Naturligtvis får vi ut något av det: förhoppningsvis kärlek tillbaka.
Det är så klart att det finns familjehem som förhandlar bra/har tur och går med plus. Men de tillhör undantagen. Vi går kurs just nu och flera av oss som började visste inte ens att vi skulle få arvode utöver omkostnaderna. Räkna ut timkostnaderna på de högsta arvodena så får ni se! Och dra inte alla över en kam!