• pluvdo

    Blir alla negativa gravtest positiva om man läser av dem för sent???

    Ja, de kan bli falskt positiva när testtiden gått ut och det är därför man bara skall kolla under den angivna tiden. Ifall de inte förändrats efter de där tio minuterna så hade det ju inte varit någon skillnad mellan att kolla efter fem och att kolla efter 60 minuter. Men det är det...

  • pluvdo

    Jag har för övrigt varit med om det för några år sedan då jag använde clearblue. De blev negativa, men var positiva när jag tittade på dem efter några timmar.

  • pluvdo
    icadraget skrev 2011-05-15 21:08:57 följande:

    Mitt första test jag tog denna graviditet var helt negativt efter 5 min och efter 10 min. Så jag kastade det, senare på kvällen så tog jag upp det bara för att jag var nyfiken, och då var det två streck. Väldigt svagt andrastreck, men det var synbart. Och jag var gravid. Så jag vet ju att det kan stämma, trots att man avläser efter avläsningstiden.


    Frågan var bara om det ALLTID blir så, gravid eller inte. Men det verkar ju inte vara så. Tack för era svar


    Då kanske det var negativt för att det inte kunde utläsas på din hormonnivå ifall du var gravid eller ej. Sedan efter några timmar när testet torkat så blev det ett streck där det blir streck på ett positivt graviditetstest eftersom det faktiskt blir det på vissa tester trots att de var negativa från början. Jag tror inte det hade att göra med att du var gravid utan snarare så att du testade för tidigt och det därför var negativt.

    Det finns ju som sagt en anledning till att man skall kolla inom den angivna tidsramen och jag kan inte annat än anta att det beror på att resultatet senare kan avvika från "sanningen" och då inte längre är tillförlitligt.

    Om det varit så att tester kunde visa negativt trots att man var gravid, men sedan kunde slå över till positivt efter några timmar så hade det väl stått i instruktionerna att man skall kontrollera testet igen efter några timmar. Vilket det inte gör. Så...
Svar på tråden Blir alla negativa gravtest positiva om man läser av dem för sent???