• sujji

När slutade ni jobba när ni var gravida?

Är lite nyfiken på när mammor brukar sluta jobba när man är gravid?
    Många som sjukskrivit sig? Haft havandeskapsersättning?
    Berätta gärna vilken typ av jobb ni har/hade och i vilken vecka ni tog ledigt i?

Tacksam för alla svar Glad

• Svar på tråden När slutade ni jobba när ni var gravida?
  • Hertha

Första graviditeten: Läkaren sjukskrev mig i v 28 pga stress, utmattningsdepression och förvärkar. Jobbade som lärare med ungdomar med problem. Barnet föddes i v 36

Andra barnet: Jobbade till v 35 och tog sedan föräldraledigt utifall barnet skulle komma lika tidigt som första. Men han kom i v 40. Jobbade med enklare kontorssysslor.

• Shibby 78

Min första graviditet jobbade jag inom restaurang = mycket skift, sena nätter och inget sittande. Det gick galant, även om jag var trött på slutet. Jobbade till 1 vecka innan BF, alltså 39+0. Hade garviditetsischias men blev inte sjukskriven för det.

Denna graviditet har jag ett stillasittande kontorsjobb och kommer att jobba till 2-3 veckor innan BF beroende på hur jag mår osv.

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • Superbia

Har jobbat inom omsorgen båda gångerna som jag har varit gravid.

Första gången blev jag sjukskriven i vecka 27 pga hotad förtidsbörd som det heter. Hade ett par veckors sjukskrivning innan jag gick på HP.

Andra gången gick jag på HP i vecka 32.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • sujji

Åh, tack för svaren!

Har själv ett kontorsjobb som jag började för 1,5v sen. (Ångest!)
    Är därför lite stressad inför dagen då jag måste berätta för chefen enligt lag att jag är gravid.
    Har graviddiabetes, så springer till BM ganska ofta och vet att jag kommer bli igångsatt senast på BF-dagen (om ca 3 mån). Är provanställd och har inget skydd, så kan bli sparkad världigt enkelt.
    Någon som varit i en liknande sits?

• Hertha
    sujji skrev 2011-05-13 23:29:52 följande:
    Åh, tack för svaren!

Är därför lite stressad inför dagen då jag måste berätta för chefen enligt lag att jag är gravid.
    Har graviddiabetes, så springer till BM ganska ofta och vet att jag kommer bli igångsatt senast på BF-dagen (om ca 3 mån). Är provanställd och har inget skydd, så kan bli sparkad världigt enkelt.
    Jag var provanställd när jag väntade andra. Det var aldrig några problem. Jag berättade att jag var gravid när jag var i ca v 14 och då hade jag jobbat där i 16 veckor.
  • Superbia
    sujji skrev 2011-05-13 23:29:52 följande:
    Åh, tack för svaren!

Ditt skydd borde väl vara att det är olagligt att sparka någon för att denne är gravid.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • HannaS83

Jag slutade jobba ca v 32-34 sist, det var runt jul. Då trodde jag att det skulle vara skönt att vila och göra mig redo för bebisen. Men det var väldigt långtråkigt då jag hade köpt och fixat allt redan och bara satt och väntade... Gick upp massor i vikt också. Så denna gång har jag tänkt jobba till v. 38 om jag inte blur sjukskriven av någon anledning förstås. Stillasittande kontorsjobb. Jobbade heltid sist och bara 2 d i veckan nu.

• stinasundsvall

Gick hem vecka 30 ( Havandeskapspenning)
    Jobbar på bensinmack (skift) blev först nekad HP fastän alla andra på samma jobb fått det, men överklagade, och efter mycket om och men så blev det beviljat ändå som tur var! Hade INTE orkat många dagar till!!!

• Åsa

Planerat vara ledig en vecka innan med första men hon kom tidigare än planerat så det bidde ingen ledighet innan förlossningsarbetet började. Med min andra hade jag ledigt en vecka innan. Kontorsjobb.

Svar på tråden När slutade ni jobba när ni var gravida?