• Luullis

När börjar inskolningarna inför hösten? ungefärliga datum?

Hej hopp! Ska skola in mina barn i augusti. När brukar inskolningarna sätta igång? Vet att det kan variera men på ett ungefär.

(Har BF med ett småsyskon i början av septemper och det vore bra om dom andra kunde vara inskolade innan lillebror föds)

• Svar på tråden När börjar inskolningarna inför hösten? ungefärliga datum?
  • Alexi

Vår inskolning av dottern i höstas började 9 augusti. Så andra veckan i augusti verkar vanligt.

• Luullis
    Alexi skrev 2011-05-14 10:20:03 följande:
    Vår inskolning av dottern i höstas började 9 augusti. Så andra veckan i augusti verkar vanligt.
    Okej tack! Hoppas att det är så här också så att jag slipper ta med en nyfödd!
  • Zelmilainen

V33 är det här (norrköping)

nehepp...
  • Suri

Ring förskolan och bestäm med dem när det passar er bäst. Här får alla plats 1 aug, men vi har föräldrar som vill vänta till sept.

• Luullis
    Suri skrev 2011-05-14 10:25:01 följande:
    Ring förskolan och bestäm med dem när det passar er bäst. Här får alla plats 1 aug, men vi har föräldrar som vill vänta till sept.
    VI har garantimånad augusti och eftersom att vi sökte den 26/4 är det den 26/8 som gäller. Barnomsorgsansvariga i kommunen vet om att vi ska få tillskott i slutet av augusti så vi skulle antagligen kunne skola in redan när det börjar som vanligt igen, och inte behöva vänta till den 26:e.  Det är noterat hos dom, och vi vet ännu inte vilken förskola som det blir. Så jag hoppas att det börjar tidigare än så.

Jag ska ensam skola in båda barnen, och dom är i olika åldrar så det är på olika avdelningar. Så det tar nog sin lilla tid...
  • Luullis

Nu blir det förvirrande kanske, jag har BF i september men blir igångsatt upp till 14 dagar tidigare av personliga skäl, så barnet kommer i slutet av augusti troligtvis

• annaboo

Det kan vara väldigt olika, från det öppnar efter semestern startar väl inskolningarna... Men om det är många nya som ska skolas in så tar man det ofta i etapper... Så aug - sept eller längre. Beror som sagt på situationen på din förskola.

• Thaleia

Jag vet inte hur det är hos er men här har ju alla som fått plats till hösten redan fått besked...så jag hade nog varit lite orolig om jag ännu inte hört något. Men det är som sagt här, där jag bor. Kan vara annorlunda hos er.

Och för att svara på frågan, så har vi första inskolningen 22/8

• Luullis
    Thaleia skrev 2011-05-14 11:08:23 följande:
    Jag vet inte hur det är hos er men här har ju alla som fått plats till hösten redan fått besked...så jag hade nog varit lite orolig om jag ännu inte hört något. Men det är som sagt här, där jag bor. Kan vara annorlunda hos er.

Och för att svara på frågan, så har vi första inskolningen 22/8
    Här söker man 4 månader innan man vill börja så det är väl därför vi inte fått höra något än :)
  • violis

Det finne egentligen inget specifikt datum som inskolningarna börjar mer än om man har allmän fsk-då börjar inskolningen i samband med skolstarten.
    För "vanlig" förskola gäller platsgarantin och man kan beroende på ansökningsdatum då eg hamna mitt i "samanslagningsveckorna" dvs de veckor (ofta 4) då alla fsk i ett skoldistrikt går i hop på en fsk-av förståliga skäl gås då platsgarantin i från och man får ett datum senare eller tidigare.
    Får VI välja så har vi inskolningar tidigast v 33-34 eftersom då har de flesta barn kommit tillbaka från semestern och allt är mer som "vanligt" dvs så gott som alla pedagoger är tillbaka och vi är på vår vanliga avdelning och inte sammanslagna i "huset".
    Tyvärr blir det inte alltid som vi vill utan vi får ta inskolningar ibland redan v 32 vilket kan innebära att  det nya barnet får skolas in på "fel" avdelning i bland och kanske tom av "fel" pedagoger om det är en liten fsk kanske det barn jobbar 2-3 pedagoger den veckan och i bästa fall är det minst en av det nya barnets pedagoger som jobbar.
    Sen kan man inte alltid som förälder välja men har man möjlighet att senare lägga inskolningen lite så man hamnar runt v 33-34 är det oftas det bästa.

• Anne69

Hos oss låter fsk det gå en vecka efter sommarstängningen så i år blir det start för nya barn från vecka 32. Jag uppfattar det som att fsk är väldigt följsam till föräldrarnas önskemål, så ring o tala om vad som är bäst för er.

• Dr Mupp

Det kan skilja mycket. Med våra två första fick vi plats i augusti men inskolning skedde i september. Med våra andra två har vi helt enkelt bara sagt att vi skolar in när de andra börjar igen efter sommarlovet. SÅ vår fyra kommer att börja den 15 augusti.

Kanske OT, men tänk på att om storasyskonet inte är van att gå på dagis när bebisen kommer så lär det vara stor risk att det blir problem att lämna. Att börja på dagis preic si samband med att småsyskon föds är sämsta tänkabara tillfälle. Egentligen borde barnen skolas in nu eller några månader efter att bebisen är född.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Luullis
    Dr Mupp skrev 2011-05-14 14:18:54 följande:
    Det kan skilja mycket. Med våra två första fick vi plats i augusti men inskolning skedde i september. Med våra andra två har vi helt enkelt bara sagt att vi skolar in när de andra börjar igen efter sommarlovet. SÅ vår fyra kommer att börja den 15 augusti.

Kanske OT, men tänk på att om storasyskonet inte är van att gå på dagis när bebisen kommer så lär det vara stor risk att det blir problem att lämna. Att börja på dagis preic si samband med att småsyskon föds är sämsta tänkabara tillfälle. Egentligen borde barnen skolas in nu eller några månader efter att bebisen är född.
    Jo vi har tänkt det också, men stora barnet har gått på förskola tidigare och saknar det. (Fick sluta pga av flytt och nu måste vi vänta till augusti pga att man måste söka fyra månader innan behov)

Tanken var att bara skola in det äldsta barnet, som är van med förskola och verkligen vill gå dit men då kommer det lilla också vilja vara med( när vi hämtade eller lämnade förr fick han ofta vara med i gruppen en stund och gärna sitta med och äta mellis och liknande och han älskade att vara där) så vi tänkte att vi ger det ett försök. Fungerar det inte, och/eller om han på något sätt mår dåligt så kan han vara hemma istället. Det gäller givetvis det stora barnet också, men med henne blir det nog inga problem. Går det inte bra med inskolningen med någon av dom så får dom vara hemma, och så försöker vi igen efter nyår.
  • ebben

här är barn som ska ha barnomsorg på dagis till 5 augusti,sen den 8 e eller 9e vad det nu blir så börjar de på fritids...den dan som är en måndag

• Luullis

Tack för era svar, det verkar se olika ut överallt. Skickade iväg ett mail till kommunen och hörde hur det fungerar här!

Svar på tråden När börjar inskolningarna inför hösten? ungefärliga datum?