Inlägg från: Bumblebina |Visa alla inlägg
  • Bumblebina

Ni som kör minibuss...

Laura03 skrev 2011-05-15 05:21:05 följande:
    För mig är inte vw sharan eller Crystler Grand Voyager någon minibuss. De har inget bagage och har tryckt ihop så många säten som möjligt i en lite större bil.
    Själv kör vi en Renault trafic just nu. Bagaget är enormt. Behöver inte fälla barnvagnen. Vi har plats för nio personer och vi är sju i familjen. Helnöjd!!!.

Vi har haft MB vito innan med 6 säten i, men de rostar nått enormt, Crystler Grand voyagern var för liten för tog vi med vagnen fanns det inget packutrymme kvar och man fick packa vid fötterna. Väldigt irriterande.
    Vi är ute efter en Trafic alternativt en Opel Vivaro. Den långa varianten är ett måste dock...

Har en Peugeot 806 i nuläget (7-sitsig) som vi har varit kanonnöjda med. Men om vagnen ska med så får två familjemedlemmar stanna hemma som det är nu... Vi har fem barn varav en i bakåtvänd bilstol, en i babyskudd, en på bilkudde och två utan. Men ska syskonvagnen med, får vi slänga ut de två bakre stolarna och således får två stanna hemma. Bagageutrymmet är riktigt ynkligt. Inte riktigt en hållbar situation... Förstår inte hur biltillverkare tänker riktigt. Med plats för 7 personer i en bil, men ingen av dem får ha något bagage med sig? Hmm...

Har kollat in MASSOR av minibussar och konstaterat att trafic'en och vivaro'n har det vi behöver, plats för 7 familjemedlemmar OCH vagn och ett par matkassar utan att nån får stanna hemma eller behov av takräcke. Nissan har en variant också och likaså ford och fiat, men de två första är betydligt dyrare och fiat'en kändes inte helt hundra. Hoppas på bilbyte SNART!
  • Bumblebina
    Laura03 skrev 2011-05-19 12:27:49 följande:
    Renault Trafic, Opel vivaro och Nissan (vet inte vad den heter) är i princip samma bil. Jag tror trafic som familjebuss bara finns som lång modell.Våran är lång iaf. 
    Vår är från 2008 och vi köpte den för 129000:- men vi hade tur annars ligger de på 149000:- - 169000:- 2008:orna.  Jag är supernöjd!
    Jo, jag vet. Det är riktigt, det är samma chassi, mer eller mindre, men lite olika "innehåll".

Men nej, traficen finns som kort och lång modell. Den korta ger inte det bagageutrymme som vi skulle vilja.

Nissan är ett betydligt billigare alternativ (byggd på samma chassi som renault), men man får ju lite vad man betalar för. Opeln ligger generellt lite högre än renault och där ovanför rent prismässigt ligger caravellen.

Gubben ska kika på en Vivaro till helgen, då han har vägarna förbi. Så en vivaro eller en trafic blir det, så snart vi hittar en till rätt pris och skick.
  • Bumblebina
    jagäraf skrev 2011-05-19 13:40:26 följande:
    Laura03, jo vi har också packat inne i bilen ibland men håll med om att den ändå har förhållandevis stort bagageutrymme om man jämför med vanliga Voyager, Sharan osv. Hundarna har vi haft inne i bilen men där inne är det ju nästan som ett dansgolv så det har inte gjort något. Dessutom gillar jag vanliga bilkänslan i Chryslern, när man kommer upp i folkabussklassen så blir det mer buss s a s. Men naturligtvis ska man köpa bil anpassad efter ens egna behov!
    Jo, så säger gubben också. Nu blir det inte bil utan transportmedel...
Svar på tråden Ni som kör minibuss...