• Anonym (TS)

Dubbelseende på ett öga

Hej,

Igår morse vaknade jag upp med en kraftig smärta i mitt ena öga och det tårades och gjorde sjukt ont. Senare under dagen gjorde det mindre och mindre ont, men kunde svida till ibland. Jag började även se dubbelt på mitt ena öga så jag åkte in till ögonakuten idag pga dubbelseende på ena ögat och suddigare syn, samt lite värkande/svidande känsla ibland.
    Väl där konstaterade dom att dom inte visste vad som var fel men att de inte kunde hitta något, dock behövde jag glasögon..
    Är så JÄVLA rädd för vad det kan vara och tänker bara på det värsta möjliga hela tiden, ska åka till vanliga akuten imorgon för jag tycker de mest bara viftade bort mig idag.. Är 19 år ska tilläggas..

Har någon annan varit med om något liknande? Är så otroligt rädd för vad det kan vara.. Känner mest bara för att gråta hela tiden..

• Svar på tråden Dubbelseende på ett öga
  • Tihomir

Möjligtvis har du behövt glasögon en längre tid utan att vara medveten om det och nu har dina ögon blivit utröttade.

• Anonym
    Tihomir skrev 2011-05-14 20:13:38 följande:
    Möjligtvis har du behövt glasögon en längre tid utan att vara medveten om det och nu har dina ögon blivit utröttade.
    Skulle jag också chansa på..
  • Anonym

Har du linser? Har du skadat dig i ögat på något vis, tex fått något skräp i ögat? Är du allergisk? För mig låter det som att du fått någon skada eller infektion i hornhinnan, då kan man få dom symtomen du nämner. Bra att du söker vidare vård!

• Anonym (TS)

Tack för era svar!

Nja, jag har inga linser men har behövt glasögon under en längre tid. Har varit rädd för att gå till optikern men ska nu ta tag i detta..

Jag kan mycket väl ha fått något i ögat, för jag vaknade upp med en enorm smärta ungefär som att man fått något i ögat. Har ingen aning om hur det hamnat där eftersom jag sov, men det låter ändå troligt.. De kollade efter skräp på ögonakuten men hittade inget..

• Anonym

Nu har du fått ett proffs som tittat på ögat och inte hittat något (dvs ögonläkaren) så då tror jag inte du behöver oroa dig.

Ditt största problem verkar nu istället komma att bli att välja glasögonbågar (det är inte det lättaste).

När du träffar optikern ska du passa på att berätta om din ögonsmärta (jag antar att det var i ögonmusklerna som blev överansträngda eftersom ni inte hittade något annat fel) och fråga om läs- eller terminalglasögon kan vara något för dig att tänka på trots att du är ung. OM du läser mycket (eller kommer göra) kan det vara bra med 2 par med olika styrka, ett par för att se på långt håll och vara snygg i, och ett billigt par för läsning när du hänger över studielitteraturen (men detta drabbar annars mest äldre, dvs 35+).

Här är en länk där du kan studera glasögonbågar.

Svar på tråden Dubbelseende på ett öga