• Anonym (mamma)

Åka tåg ensamma till Stockholm

Mitt ex har sina barn ca. 2 ggr om året, han valde att flytta 35 mil från sina söner för 5 år sedan.
    han har tidigare kommit för att hämta dem då han har familj som bor på samma ort som pojkarna och då passat på att hälsa på dem såklart men nu vill han tydligen att pojarna som är 7 år och 8 år ska åka tåg ensamma ända till Stockholm från Karlstad och det har de aldrig gjort förut, samt att han inte kunde ta det med mej utan frågar vår 8 åring om det går bra, självklart svarar han ja för han vet ju inte ens vad det innebär. Jag sa till pappan senare at om de ska lära sej åka själva så måste de ha sällskap av någon vuxen några ggr innan de åker själva.
    Han anmälde mej då till soc och sa att jag inte låter honom träffa barnen, trots att jag flera veckor innan smsat honom och frågat vilka veckor han ville ha pojkarna i sommar så jag kunde skicka in fritidschemat men fick inget svar från honom och då smsade jag hans nya fru och när inte hon svarat på 2 dagar skrev jag att det vore bra att få veta om de fick mina sms, då skickade hon 2 blanka sms, jättemogen av någon som närmar sej 50, för några dagar sedan nekade han till att de fått sms av mej och det har med hänt förut.
    Han har alltid hållit på såhär och jag vet snart inte vad jag ska göra!!!
    Är det jag som krånglar för att jag inte sätter mina söner på tåget? tycker soc att jag inte sammarbetar när man ser till barnens trygghet?

• Svar på tråden Åka tåg ensamma till Stockholm
  • Anonym

Äsch, vad löjlig han är! Anmäls till soc ! Klart de inte säger du ska sätta dem på tåget själva! De kanske klarar det efter ngr ggr.. Men jag tycker nog de är lite små än. Och allvarligt, om han träffar dem så sällan.. Kan han väl orka hämta dem?!

• Anonym (mamma)

Ja de har båda körkort och bil men han klagar på att det blir för dyrt.
    Han klagade om det till soc för några år sedan när vi hade sammarbetssamtal men de sa att jag skulle betala halva den billigase resan men han påstår att de aldrig sagt så.
    är så trött på det här.

• sara den fina

Se till att få papper på vad ni avtalar om och varför skicka sms hit och dit. Ring istället

• Dalton

Klart du inte kan skicka iväg dem själva, och det kommer soc också tycka.

• Anonym
    sara den fina skrev 2011-05-15 07:57:06 följande:
    Se till att få papper på vad ni avtalar om och varför skicka sms hit och dit. Ring istället
    Varken ringa eller smsa är en bra idé tror jag då det mycket riktigt ska finnas pappar på saker och ting. Själv mailar jag och skickar ett sms där det står "du har mail". På så sätt behöver man inte ta ev skit och lögner om vad man påstås ha sagt och inte etc.
  • Bakeapple

Barnen kanske kan flyga?? Mina barn (som är i ungefär samma ålder) brukar flyga från Karlstad till farfar i Stockholm, det är jättesmidigt och kan vara väldigt överkomligt i pris också. Då har de ju sällskap av flygvärdinnan på vägen och kan inte komma bort/gå av vid fel station heller. Bara att du lämnar dem på flyget i Karlstad och uppger personnummer på den som hämtar dem på Arlanda.

• Anonym (insatt)
    Anonym (mamma) skrev 2011-05-15 07:35:49 följande:
    Mitt ex har sina barn ca. 2 ggr om året, han valde att flytta 35 mil från sina söner för 5 år sedan.
    han har tidigare kommit för att hämta dem då han har familj som bor på samma ort som pojkarna och då passat på att hälsa på dem såklart men nu vill han tydligen att pojarna som är 7 år och 8 år ska åka tåg ensamma ända till Stockholm från Karlstad och det har de aldrig gjort förut, samt att han inte kunde ta det med mej utan frågar vår 8 åring om det går bra, självklart svarar han ja för han vet ju inte ens vad det innebär. Jag sa till pappan senare at om de ska lära sej åka själva så måste de ha sällskap av någon vuxen några ggr innan de åker själva.
    Han anmälde mej då till soc och sa att jag inte låter honom träffa barnen, trots att jag flera veckor innan smsat honom och frågat vilka veckor han ville ha pojkarna i sommar så jag kunde skicka in fritidschemat men fick inget svar från honom och då smsade jag hans nya fru och när inte hon svarat på 2 dagar skrev jag att det vore bra att få veta om de fick mina sms, då skickade hon 2 blanka sms, jättemogen av någon som närmar sej 50, för några dagar sedan nekade han till att de fått sms av mej och det har med hänt förut.
    Han har alltid hållit på såhär och jag vet snart inte vad jag ska göra!!!
    Är det jag som krånglar för att jag inte sätter mina söner på tåget? tycker soc att jag inte sammarbetar när man ser till barnens trygghet?
    Om barn i den åldern klarar att åka tåg själva kan nog bara den som känner barnen avgöra - och om de har mobiltelefon etc med sig ....

När jag åker på krånglande tåg och skall förstå alla instruktioner som ges i högtalaren tänker jag ofta på umgängesbarn som förväntas klara av situationer som inte ens alla vuxna förstår ...
  • Anonym (mamma)

tycker inte att han känner sina barn som jag då han endast träffar dem 2 ggr om året.

• Mamsis

Jag skulle aldrig ha satt dem själv på tåget vid den åldern! Jag jobbar som resesamordnare och så mycket som tågen krånglar så nej aldrig!!

Det är byte av tåg helt plötsligt vilket betyder att de kan få gå av mitt i ingenstans i princip, byta till ett annat tåg som inte alltid står vd samma perrong, det är inställda tåg så det blir buss istället osv.
    Även om man köper en direktbiljett kan något hända på vägen så de tvingas stanna tåget och byta.

Nej, måste de promt resa själva blir det bättre med flyget, förr hade de ju så att man kunde boka för ensamresande barn, men det vet jag inte om de har längre.

• Bakeapple
    Mamsis skrev 2011-05-17 17:24:30 följande:
    Jag skulle aldrig ha satt dem själv på tåget vid den åldern! Jag jobbar som resesamordnare och så mycket som tågen krånglar så nej aldrig!!

Det är byte av tåg helt plötsligt vilket betyder att de kan få gå av mitt i ingenstans i princip, byta till ett annat tåg som inte alltid står vd samma perrong, det är inställda tåg så det blir buss istället osv.
    Även om man köper en direktbiljett kan något hända på vägen så de tvingas stanna tåget och byta.

Nej, måste de promt resa själva blir det bättre med flyget, förr hade de ju så att man kunde boka för ensamresande barn, men det vet jag inte om de har längre.
    Jo man kan boka ledsagare för ensamma barn på flyget, det brukar jag göra när barnen flyger själva till Arlanda. Funkar kanonbra!
  • Anonym (insatt)
    Bakeapple skrev 2011-05-17 20:01:48 följande:
    Jo man kan boka ledsagare för ensamma barn på flyget, det brukar jag göra när barnen flyger själva till Arlanda. Funkar kanonbra!
    Ja, flygresor  för barn verkar fungera väldigt bra! Jag flyger ofta och har särskilt noterat hur väl omhändertagna barnen blir av personalen ... har förstått att ensamåkande barn kan få hjälp från fyllda fem år ...
  • orpon

Kan lova att min sambo som är tågvärd inte skulle uppskatta det, om nåt skulle hända så kan inte hon ta ansvar för barnen. Det är alltså ytterst riskabelt att sätta barn ensamma på tåg... Iof kan man nog beställa , "barn-värd", nån som kastar ett öga på dem då och då, och ser till att dom kommer av där de ska, men det är långt ifrån alla avgångar som det finns sånt på....

• Anonym (insatt)
    orpon skrev 2011-05-19 19:47:22 följande:
    Kan lova att min sambo som är tågvärd inte skulle uppskatta det, om nåt skulle hända så kan inte hon ta ansvar för barnen. Det är alltså ytterst riskabelt att sätta barn ensamma på tåg... Iof kan man nog beställa , "barn-värd", nån som kastar ett öga på dem då och då, och ser till att dom kommer av där de ska, men det är långt ifrån alla avgångar som det finns sånt på....
    Nej, enligt Sj, i alla fall, kan man inte få ngn slags service för ensamåkande barn av dem ....
  • Ewa 65

Jag skulle inte sätta mina barn på tåget..Vad som helst kan ju hända..
    Kan ni inte åka halva vägen var,om möta upp varandra och överlämna barnen....
    Jag kan ju tycka att om han träffar sina barn så sällan så skulle han utan knussel åka och hämta dom men han verkar ju bara var jäkligt störig så du får väl visa dej bättre och föreslå det kanske,trots att det känns motigt. Det är ju ändå viktigt att barnen träfffar sin pappa. Har varit i samma sits och är det fortfarande,fast det motarbetas på annat sätt nu när mina tjejer är så stora att dom tar sej dit själv....men det är alltid något annat som sätter käppar i hjulet vid umgänget......
    Ha´t bäst.

Svar på tråden Åka tåg ensamma till Stockholm