Varför är du en hycklande egoist?
Jag anser att vi alla i någon bemärkelse är hycklande egoister, inte minst jag själv. Vi tänker på oss själva och struntar i vilka konsekvenser det får för andra människor, även om det går emot våra egna värderingar.
För att ge några exempel så handlar dom flesta av oss varor som tillverkats i tredje världen av arbetare som har usla löner och dåliga levnadsvillkor, samtidigt som vi själva vill ha så hög lön som möjligt för vårt eget arbete. Vi tänker inte heller på att lågprisimporten vi köper medför att det blir färre arbetstillfällen i vårt eget land, och skapar arbetslöshet. Men det struntar vi i så länge vi kan handla billiga varor i affären.
En del av oss tycker att kriminaliteten har gått för långt i samhället och vill ha hårdare tag mot brottslingar. Men har själva inga problem med att köpa smuggelsprit eller cigaretter för att det är billigt. Eller så har man smugglat med sig lite extra hem efter en utlandssemester.
Och vem har inte tagit den sista biten av den där oemotståndligt goda tårtan man blivit bjuden på, trots att någon annan suttit och sett besviken ut vid fikabordet. Eller smugit in i köket och ätit upp den sista godbiten fast man sagt åt sina barn att det inte är nyttigt att äta för mycket innan läggdags. Att man själv är proppmätt och egentligen ägnar sig åt rent frosseri bortser man ifrån.
Säkert finns det tusen andra exempel som kan vara bättre, men jag tror ni ser poängen.
Skriv gärna synpunkter i tråden!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 14:43
Sedan har vi det här med fildelning och piratkopiering som många utnyttjar utan att betala för sig, men själva vill man ha betalt för sitt eget arbete.