• FarbrorKanin

Varför är du en hycklande egoist?

Jag anser att vi alla i någon bemärkelse är hycklande egoister, inte minst jag själv. Vi tänker på oss själva och struntar i vilka konsekvenser det får för andra människor, även om det går emot våra egna värderingar.

För att ge några exempel så handlar dom flesta av oss varor som tillverkats i tredje världen av arbetare som har usla löner och dåliga levnadsvillkor, samtidigt som vi själva vill ha så hög lön som möjligt för vårt eget arbete. Vi tänker inte heller på att lågprisimporten vi köper medför att det blir färre arbetstillfällen i vårt eget land, och skapar arbetslöshet. Men det struntar vi i så länge vi kan handla billiga varor i affären.

En del av oss tycker att kriminaliteten har gått för långt i samhället och vill ha hårdare tag mot brottslingar. Men har själva inga problem med att köpa smuggelsprit eller cigaretter för att det är billigt. Eller så har man smugglat med sig lite extra hem efter en utlandssemester.

Och vem har inte tagit den sista biten av den där oemotståndligt goda tårtan man blivit bjuden på, trots att någon annan suttit och sett besviken ut vid fikabordet. Eller smugit in i köket och ätit upp den sista godbiten fast man sagt åt sina barn att det inte är nyttigt att äta för mycket innan läggdags. Att man själv är proppmätt och egentligen ägnar sig åt rent frosseri bortser man ifrån.

Säkert finns det tusen andra exempel som kan vara bättre, men jag tror ni ser poängen.

Skriv gärna synpunkter i tråden!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 14:43
    Sedan har vi det här med fildelning och piratkopiering som många utnyttjar utan att betala för sig, men själva vill man ha betalt för sitt eget arbete.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är du en hycklande egoist?
  • FarbrorKanin
    Pepparfrun skrev 2011-05-15 13:39:43 följande:
    Jag har inte dåligt samvete.

Sen känner jag inte igen mig alls i det du beskriver. Kanske är en åldersgrej?
    Det kanske har en del med ålder att göra, fast den personliga moralen spelar nog större roll.
  • Pepparfrun
    FarbrorKanin skrev 2011-05-15 13:43:39 följande:
    Det kanske har en del med ålder att göra, fast den personliga moralen spelar nog större roll.
    Eller att äldre människor beter sig sämre?
  • nickefiki

Jag hycklar inte eftersom jag inte hymlar med att jag är ego. Varför bry sig om andra liksom?

• Selfish Geene
    nickefiki skrev 2011-05-15 13:53:30 följande:
    Jag hycklar inte eftersom jag inte hymlar med att jag är ego. Varför bry sig om andra liksom?
    för att det gynnar andra människor (och i slutändan även dig själv, om de som får hjälp är mer benägna att själv vara hjälpsamma än de som inte får hjälp)
  • nickefiki
    Selfish Geene skrev 2011-05-15 13:55:57 följande:
    för att det gynnar andra människor (och i slutändan även dig själv, om de som får hjälp är mer benägna att själv vara hjälpsamma än de som inte får hjälp)
    Ja jag hjälper andra ibland för att de ska tycka bättre om mig och hjälpa mig tillbaka, men de verkar inte fatta det alla gånger (att de ska gilla mig och hjälpa mig alltså).
  • Rödnäbba
    nickefiki skrev 2011-05-15 13:53:30 följande:
    För att man vill vara omtyckt och behövd, för att man vill göra en skillnad för någon, för att man vet att man behöver andra, för att det känns bra, för att inte vara ensam eller ha dåligt samvete, tex...
  • FarbrorKanin
    Pepparfrun skrev 2011-05-15 13:48:54 följande:
    Eller att äldre människor beter sig sämre?
    Jag tror nog att alla människor är hycklande egoister innerst inne, men att en del inte har insett det. Eller väljer att förtränga saken för att intala sig att man har ett rent samvete.
  • Selfish Geene
    nickefiki skrev 2011-05-15 13:59:02 följande:
    Ja jag hjälper andra ibland för att de ska tycka bättre om mig och hjälpa mig tillbaka, men de verkar inte fatta det alla gånger (att de ska gilla mig och hjälpa mig alltså).
    Att vara hjälpsam skapar en god spiral.
    De som blir hjälpta av dig är mer benägna att hjälpa, kanske inte just dig, men någon annan.
    De blir i sin tur mer benägna att hjälpa ytterligare någon, tills cirkeln är sluten och hjälpen kommer tillbaka till dig
  • nickefiki
    Selfish Geene skrev 2011-05-15 14:08:46 följande:
    Att vara hjälpsam skapar en god spiral.
    De som blir hjälpta av dig är mer benägna att hjälpa, kanske inte just dig, men någon annan.
    De blir i sin tur mer benägna att hjälpa ytterligare någon, tills cirkeln är sluten och hjälpen kommer tillbaka till dig
    Uaah, det är alldeles för ödmjukt att tänka så, så jag får nog skippa hjälpandet.
  • Selfish Geene
    nickefiki skrev 2011-05-15 14:13:31 följande:
    Uaah, det är alldeles för ödmjukt att tänka så, så jag får nog skippa hjälpandet.
    Hur är det "ödmjukt"?
  • nickefiki
    Selfish Geene skrev 2011-05-15 14:15:49 följande:
    Hur är det "ödmjukt"?
    Vet inte. Det känns så.
  • Kitsune

Jag känner inte igen mig. Men ja, jag är en hycklare i andra avseenden men tror till en viss del om inte allt så beror det på samhället och dess krav och om man ställer sig utanför då vet man att man kommer verkligen att hamna utanför, hamna efter. Jag tänker på sådant som  t.ex. datoranvändning och Internet. Hur många datorer man kanske kommer att konsumera under sin livstid? Hur mycket tid som kommer att spenderas på? 
    Så mitt hycklande finns i sådant som rör konsumtion och livsstil. : /

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Selfish Geene
    nickefiki skrev 2011-05-15 14:20:25 följande:
    Vet inte. Det känns så.
    vill du inte vara ödmjuk?
  • Kitsune
    nickefiki skrev 2011-05-15 14:13:31 följande:
    Beror det inte på vad man utgår ifrån när man hjälper andra, alltså en svaghet eller en styrka.  Vissa kanske agerar att hjälpa för att det är faktiskt praktiskt och givande, alltså att vissa goda handlingar uppfyller en funktion både för en själv och den andre, att alla får något utan att ha ens frågat om att få eller krävt men bara genom att vara aktiv i en viss situation.

Kan vara att om någon skulle hjälpa andra, att denne skulle uppleva att denne agerar utifrån en svaghet (t.ex. skuldkänslor) och uppleva att denne "ger upp för andra mot sin vilja" och då kan man förstå att det ter sig som "alldeles för ödmjukt."  En sak är det när man gör något för att man både vill och kan, hur naturligt som helst.
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Tummelisa

Jag ser ingen motsättning i att tex vilja ha hårdare tag mot brottslingar, men ändå ibland själv slinta på lagen. Man VET att det är dåligt att göra vissa saker tex jobba svart (eftersom staten missar inkomster), men man ahr inte nog karaktär att motstå ett bra erbjudande. Man gör en konsekvensanalys och väger risken att åka fast, straffets styrka och fördelen om man inte åker fast. OM man skulle ha hårdare straff skulle det kanske avskräcka en från att "genomföra brottet". OM alla andra inkl man själv vart avskräckta så att ingen jobbade svart, köpte svart arbetskraft, smuggelsprit osv skulle det också kännas mer rättvist. Därför kan man vara för hårdare straff, som också alltså skulle drabba en själv.

• Genghis

Jag står för mina handlingar utan att ha dåligt samvete. Jag är egocentrisk och tycker att det är naturligt att vara det.

• Faber
    FarbrorKanin skrev 2011-05-15 13:30:55 följande:
    Det tycker jag att man kan, andra kan trots allt uppleva dig som en egoist.
    Jag tänkte mest på hycklandet.
    Artibus et armis recuperatur gloria
Svar på tråden Varför är du en hycklande egoist?