• Lotten73

vem ska vara hemma vid vård av sjukt barn?

Vem av osss ka vara hemma vid vård av sjukt barn?
    Ska jag som studerar vabba?
    Är det karensdag?
    Ska pappan som jobbar vabba?
    Får han karensdag?
    Är dålig på detta efter som jag inte har haft mina barn hemma sjuka löst det på annat sätt.
    Tar man tillfällig föräldrapenning om barnet är sjuk eller får man som när man själv blir sjuk sjukpenning?

Fundersam mamma

• Svar på tråden vem ska vara hemma vid vård av sjukt barn?
  • tessan27

Vid VABB så får man ingen karensdag utan man får ersättning från första dagen men vem som ska vabba det kan ju bara ni bestämma...jag vet inte hur det funkar när man pluggar...

• Lotten73

Hur gör ni som pluggar och har en man som jobbar?
    Vem av er förlorar minst för att vara hemma?

• krompa

Dela på vabb-dagarna. Om du tar 2 så tar han 2. Vi kollar vem som har minst viktiga saker inplanerade. Har maken flera möten så är jag hemma, har jag viktiga prov eller liknande så är maken hemma. Första året var maken hemma 6 av 10ggr och nu senaste året har jag varit hemma 6 av 10ggr.

• Lotten73

menade ekonomiskt vem som förlorar mest i pengar på att vara hemma?
    Skulle det vara så att maken min fölorar x antal pengar och jag mindre då är jag självklart hemma.
    Hur mkt får man i sjukpenning för vård av barn är dt 75% av det man tjänar?

• Busbellan

jag pluggar och sambon jobbar
    Vi brukar göra så att om jag har hemstudier eller något som inte är obligatoriskt så vabbar jag, har jag något som sen måste tas igen om jag missar så vabbar sambon.
    Som studerande tar man ju inte vab på det sättet utan har ju barnen hemma i alla fall för man får ju pengar från csn och dit har jag aldrig orkat strula med att anmäla att man inte ska ha csn en dag för att man har sjukt barn hemma.
    Så som studerande förlorar man ju inga pengar av att vara hemma, bara studietid, medan om man jobbar så förlorar man 20% av lönen den dagen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lotten73

Jag ska gå utbildning via af och då måste jag ju anmäla både till af och till fk att jag är hemma.
    Får ju aktivitetsstöd och det kan jag ju inte ha om jag vabbar eller?
    Blir inga hemstudier.
    Bara studier hos utbildningsanordnaren.
    Därav att jag undraro m jag elelr maken ska vara hemma?

• whitestar

Om du ska vabba så anmäler du till fk VAB,du får samma summa som aktivitetsstödet(fick jag iaf fast jag praktiserade inte studerade).Sen måst  det väl anmälas till utbildningsanordnaren och så ska det fyllas i papper

• Anne69

Det är svårt att svara så länge vi inte vet vad ni har för ersättning/lön. Dessutom kan din man ha extra tillägg från jobbet. Så be honom kolla det + hur stort hans löneavdrag blir vid vab (löneavdelningen kan svara på det). Lägg sen till ersättningen från försäkringskassan. Jämför sen detta med den ersättning du får i samma situation, gissar att du bara får ersättning från fk.

• Försäkringskassan
    Lotten73 skrev 2011-05-15 15:16:18 följande:
    Vem av osss ka vara hemma vid vård av sjukt barn?
    Ska jag som studerar vabba?
    Är det karensdag?
    Ska pappan som jobbar vabba?
    Får han karensdag?
    Är dålig på detta efter som jag inte har haft mina barn hemma sjuka löst det på annat sätt.
    Tar man tillfällig föräldrapenning om barnet är sjuk eller får man som när man själv blir sjuk sjukpenning?

Fundersam mamma
    Hej! From idag finns Försäkringskassan på Familjeliv.se för att hjälpa till med era frågor och funderingar om föräldraförsäkringen.

Om ditt barn blir sjukt kan man ansöka om tillfällig föräldrapenning hos Försäkringskassan. När du studerar kan du inte få tillfällig föräldrapenning eftersom du inte går miste om arbetsinkomst eller a-kassa. Om din sambo arbetar och du behöver studera den dagen när barnet blir sjukt så kan han ansöka om tillfällig föräldrapenning.

Det är ingen karens när när man är hemma med ett sjukt barn.
  • Alle

Den som har minst viktiga saker på jobbet Vabbar här hemma

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden vem ska vara hemma vid vård av sjukt barn?