• Anonym (Amor)

Klyddigt

Har ganska nyligen separerat då jag förälskade mig i en tjej. Har 2 barn med mannen o har idag delat vårdnad. Jag o tjejen har det underbart bra!!

Problemet är att mitt ena barn har så svårt att hantera situationen, vilket jag har full förståelse för, därför tar vi det långsamt... Hur gör man smidigast?? Hur förklara??

Problem 2 är att jag o tjejen snart vill börja bilda familj.. Har hittat en donator.. Hur ska vi göra..Ska han stå med på papper eller hur tänker ni??

Detta är mitt första förhållande med en tjej så känns lite ensamt då jag inte har någon att prata med kring detta..

Hoppas på vettiga svar!  :)

• Svar på tråden Klyddigt
  • Emmi27

Har inga bra råd men är nyfiken på vad klyddigt betyder ? =)

• Anonym (Amor)

Känner mig bortkommen i detta.. som sagt min första relation med tjej...

• eeeee

hur gamla är barnen? och hur gamla är ni? (undrar mest om eran åler i syfte av om ni inte har så lång tid kvar att kunna bli gravida, eller om ni är unga och fertila som aldrig förr ;)

• Micalela

Tänk på att om ni ska göra insimation -gör i sverige. Då blir ni båda föräldrar. Om ni gör i danmark blir bara den som bär barnet förälder.

micalela.blogg.se 

• Anonym (Amor)

Vi är 29 :)  Mina små liv är 6 o 4 :)
    Har ju varit tillsammans ett bra tag nu...
    Klyddigt var mest kring Xet osv ;)

• Anonym (Amor)

Vi tänkte göra det hemma själva.. så då blir vi ju inte föräldrar båda om inte papper skrivs?? eller??  :)

• Gaytjej

Gör ni en heminsemination så måste ni göra en närståendeadoption för att den som inte burit barnet ska få bli juridisk förälder. Detta förutsätter att donatorn inte ångrar sig och vill ha vårdnaden (!) och att ni är gifta...

Under Planerar barn-regnbågsfamilj kan du ställa mer  frågor om sånt här, där hänger regnbågsfolk som ska starta, är mitt upp i bebisverkstaden eller redan har trasslat sig förbi allt det där och fått sig en knodd :)

Lycka till!

PS Hur man ska göra med barnen har jag inga idéer mer än att jag antar att det är svårsmält att mamma får en ny partner, oavsett kön.. Låt det ta sin tid! När det gäller den samkönade biten så finns det ju många barnböcker med regnbågstema. Malins mamma gifter sig med Lisa finns det en som heter t ex, har inte läst den själv dock. Prinsessan Kristalla från Sagolikt Bokförlag verkar vara en höjdare. Osv osv! 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym (Amor)
    Gaytjej skrev 2011-05-15 18:31:25 följande:
    Gör ni en heminsemination så måste ni göra en närståendeadoption för att den som inte burit barnet ska få bli juridisk förälder. Detta förutsätter att donatorn inte ångrar sig och vill ha vårdnaden (!) och att ni är gifta...

Under Planerar barn-regnbågsfamilj kan du ställa mer  frågor om sånt här, där hänger regnbågsfolk som ska starta, är mitt upp i bebisverkstaden eller redan har trasslat sig förbi allt det där och fått sig en knodd :)

Lycka till!

PS Hur man ska göra med barnen har jag inga idéer mer än att jag antar att det är svårsmält att mamma får en ny partner, oavsett kön.. Låt det ta sin tid! När det gäller den samkönade biten så finns det ju många barnböcker med regnbågstema. Malins mamma gifter sig med Lisa finns det en som heter t ex, har inte läst den själv dock. Prinsessan Kristalla från Sagolikt Bokförlag verkar vara en höjdare. Osv osv! 
    Om han vill stå med på papper..kan jag ändå bli juridiskt inblandad??
  • Gaytjej
    Anonym (Amor) skrev 2011-05-15 18:40:43 följande:
    Om han vill stå med på papper..kan jag ändå bli juridiskt inblandad??
    Jadå, det är förmodligen det bästa att göra. Dvs det går snabbast, familjerätten blir nöjdast och det är sjysstast mot barnet (tycker jag iaf). En del kör varianten att de låtsas att de inte har en aning om vem "fadern" är, men då kan det bli en segdragen historia.

Donatorn erkänner alltså faderskapet och sedan tror jag att det kan gå till som så att han i ett personligt brev rekommenderar den som inte burit barnet till att få adoptera det. När närståendeadoptionen sedan har gått igenom så har donatorn ingen rätt till barnet och barnet har ingen rätt att ärva etc donatorn. De juridisk föräldrarna är ni två och ingen annan. Det tråkiga med närståendeadoption är att det tar tid (vår son var 9 mån när allt var klart) och den juridiska osäkerheten under tiden är ju ett faktum.

Men får du inte exaktare svar här så fråga under Planerar barn! Själva har vi inte genomgått den delen av processen utan 'bara' närståendeadoptionen (efter klinikgjorde Danmarksinsemination).
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • sahara sahara

Vet du om det finns andra regnbågsfamiljer i närheten av er? Jag tänkte att i alla fall sexåringen, men kanske även fyraåringen, skulle ha utbyte av att träffa andra barn som har två mammor. Att se att det inte är något konstigt.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Klyddigt