• Jag är bara jag

Spontant gravid efter jättemånga försök?

Blev så inspirerad av att läsa om att man kan lyckas efter jättemånga års försök! Glad Nu undrar jag hur lång tid det tog för dig innan du lyckades spontant? Med spontant menas på hemmaplan utan hjälp av hormoner. Annan medicin som t.e.x Trombyl och proggisar får du räkna med.
    Jättetacksam för många svar! Det inger bara hopp! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 21:26
    Äsch,glömde en nästan självklar följdfråga: hade ni varit gravida nån gång under de där åren innan?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spontant gravid efter jättemånga försök?
  • LinnsMamma

Efter 5 1/2 år. Remiss till provrör var skickad men vi lyckades på hemmaplan dvs spontan graviditet:)

• La Lola

36 försök här innan Hedda blev till.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • WimZy

Tre år för första och två år för nr 2.

• Javah

En släkting till mig blev gravid när alla adoptionspapper var klara, läkarna hade sagt att de aldrig skulle kunna få barn på vanligt vis. Hade försökt i många år. Nu har de ett helt gäng med ungar :)

och en kompis till mig blev gravid när hon var 43år, hade försökt bli gravid sedan 20års åldern men
    gett upp för länge sedan. Även till henne hade läkarna sagt att det var helt kört.

• Manchester

Försök och försök... Vi försökte aktivt i nästan fyra år. Genomgick även ett fullständigt och ett avbrutet IVF. Lite parallellt gjorde vi utredning för adoption. Det är något som inte rekommenderas, men vi visste att vi kanske inte skulle kunna adoptera (min man är dömd för värnpliktsvägran och ytterst få länder godkänner "brottslingar" som föräldrar till de barn som ska adopteras bort). Till slut hittade vi alla fall ett land, där vi med viss möda lyckades få adoptera vår dotter. Under den tiden använde vi preventivmedel. Chansen att jag skulle bli spontant gravid var ju nära noll, men vi ville inte ta risken att adoptionen skulle gå om intet. När vi varit hemma någon månad med dottern slutade vi i alla fall att skydda oss. Det kändes lite som att gå med regnkläder när man vet att solen kommer att skina hela dagen. Det gick ett år, drygt, och sedan fick jag en väldigt konstig blödning. För tidigt för mens och bara under 8-10 timmar. Kände mig också lite konstig i största allmänhet och framför allt "där nere". Tänkte boka tid hos gynekolog, men utgick ifrån att han skulle fråga om jag kunde vara gravid. Tänkte att det var enklast att ha gjort ett grav-test och kunna hänvisa till det. Och så visade testet plus.

Alltså, allt som allt ca fem år utan preventivmedel och med mer eller mindre aktiva försök. Men sedan gick det snabbt. Sonen tyckte att 7,5 månad i magen räckte gott och väl. Nu har vi två barn, som kommit till oss på två olika sätt och vi är lika lyckliga för båda.

• Fru Kwasthilda

Mer än 20 försök och ett misslyckat IVF, därefter spontant gravid. Jag är övertygad om att ivf:en nollställde mitt hormonsystem, för allt kändes annorlunda efter det. Med barn nr 2 och 3 har jag blivit gravid på 2:a försöket.

• Jag är bara jag

Kom igen nu,jag vet att det finns fler med såna här fantastiska berättelser! Solig
    Kan bidra med en egen dock inte ang. mig själv: ett par som kanske inte direkt aktivt försökt i 20 år,men dock haft oskyddat sex i 20 år och tappat hoppet om barn för länge sen,men sen gick det vid dryga 40 års ålder! Glad

• Qaroliine

Bekanta till oss blev gravida efter 18 år, då hade dem redan adopterat två barn som var 9 och 7 år gamla.
    Det biologiska barnet föddes tyvärr med en hjärnskada..

• Sommarnatt2010

Jag har inte varit där själv..Men bekanta till familjen har försökt allt o inte lyckats. De kunde helt enkelt inte få barn...Vet inte exakt hur många år de försökt men 15 kanske om jag jämför med mina föräldrar...

De adopterade först ett barn o några år senare ytterligare ett...Sen några år efter 40 blir hon plötsligt gravid o de har nu ett biologiskt barn oxå..

Hade även en klasskompis som hade två äldre adopterade syskon för hans föräldrar kunde inte bli gravida, men sen blev de oxå helt plötsligt gravida... 

Svar på tråden Spontant gravid efter jättemånga försök?