• Saule

Hoppa av bostadsköp... DESPERAT!!!

Hej!
    Snälla nån, hjälp med tips och egna erfarenheter!!!! 13 april har vi skrivit på köpekontrakt för ett radhus i Sollentuna och hade varit helt säkra på att det ska gå fort att sälja vår bostadsrätt i Sollentuna, an 4:a. Nu har annonsen legat ute 25 dagar och vi har fortfarande nte sålt... Mäklaren tycker att vår lägenhet kommer att säljas, men jag har tappat hoppet...
    Jag vet att om man hoppar av köpet förlorar man handpenningen och är skyldig till skadestånd. Har någon varit med om detta? Hur mycket kan det handla för skadestånd?

Vi är helt i chock... Tillträde till huset är 1 juli, kan man annonsera ut det INNAN tillträdesdag? Det som ju är problemet att om vi inte får BR sålt, får vi inte loss 15% för radhuset = inte får lån för huset. Hur än jag tänker är det återvändsgränd, vi kommer att förlora EN MASSA pengar på det.

Snälla, skriv vad ni tycker vi ska göra.... Vi är en familj med 2 barn som är i stor ekonomisk knipa.
    Kram till alla och tack

• Svar på tråden Hoppa av bostadsköp... DESPERAT!!!
  • LadyA01

Skadeståndet baseras på skadan som säljaren lider, handpenningen är inte automatiskt summan utan det kan bli både mer och mindre. Om ni hoppar av köpet gör ni kontraktsbrott, och eftersom säljaren ska gå skadefri innebär det att ni även får bekosta mäklararvode, dubbla boendekostnader för mellanskillnaden i tillträdestid samt ev mellanskillnad i pris vid omförsäljning. Ett varmt tips är att prata med banken om ett överbryggnadslån, samt prata med säljarna om ni kan senarelägga tillträdesdagen. att göra kontraktsbrott är inte alls bra.

• buffyfjasen

Prata med banken, ni kanske kan få ett tillfälligt lån för Kontantinsatsen tills er lgh är såld

• CherryD

Många banker kan erbjuda ett så kallat övergångslån i vissa fall, det innebär att ni under en kort tid har två lån på två bostäder.
    Vet inte hur bostadsmarknaden ser ut där just ni bor men tror mäklaren att ni får lägenheten såld så får ni sannolikt det.
    Prata med er bank och förklara läget, de förstår säkert!

• Saule

Tack snälla LadyA01. Det kan vara en utväg, speciellt att mäklaren tror på att vi kan sälja BR. Marknaden har ju gått ner nu, men det handlar ju ändå om Stockholm... Det är inte så många 4:or hos oss som är ute.
    Jag mår så dåligt, och det känns om allt står på spel, jag är annars inte alls pengafixerad... Tack att du svarade.

• Saule

men tror mäklaren att ni får lägenheten såld så får ni sannolikt det.

Kan man lite på det 100%??? De säger saker bara för att lugna... Vad har vi gett oss in i....

• LadyA01

Ta det bara lugnt, det sämsta man kan göra i bostadsbranschen är att ta förhastade beslut. Ofta är människor mer hjälpsamma än man tror, framförallt i krisiga lägen. Marknaden är tuffare nu, men oftast är det längre försäljningstider och ibland något sämre slutpris det handlar om, är det en vettig bostad till rimligt pris så kommer den att säljas. Om ni inte haft ett försäljningsvillkor i ert lånelöfte ska det säkert inte vara några problem med ett överbryggnadslån. Lycka till!

• LadyA01

Om du känner dig osäker, fråga mäklaren och be denne att vara ärlig mot dig, att du behöver veta vad denne ärligen tror. Jobbar själv som mäklare och är väldigt försiktig med att ge mina säljare falska förhoppningar med både försäljningstid och pris, det är mycket härligare att kunna överträffa deras förväntningar. Allra viktigast är det i de lägen när de faktiskt står inför tidspress, då är det a och o att de verkligen vet hur läget ser ut och vad de kan förvänta sig. Alla mäklare jobbar såklart inte lika, men vore jag du hade jag helt enkelt förklarat situationen och bett om ett rakt svar för att kunna börja lösa situationen i tid.

• Saule

LadyA01, tack än en gång,
    jag kom till Sverige för att jobba 1997 från Litauen, men en resväska, allt min familj har just nu är allt vi har tjänat ihop tillsammas, det är därför det svider så, jag har velat bättre liv för mina barn som är 8 och 5, vi har sparat för en bättre framtid...
    Jag brukar säga till mina barn, livet är orättvist, nu får jag känna på det själv... :( Jag kan leva på knäcke och makaroner, bara våra barn mår bra.
    Kram på dig

• LadyA01

Du ska se att det kommer ordna sig. Var ärlig och våga be om hjälp, så brukar det mesta ordna upp sig! Än har jag inte varit med om något kontraktsbrott, även om det har varit nära vid ett par tillfällen har vi alltid lyckats lösa problemen. Jag håller tummarna att det löser sig smidigt för dig. Fråga gärna om du undrar över något.

Svar på tråden Hoppa av bostadsköp... DESPERAT!!!