recept med dinkel
Har läst att dinkel skall vara nyttigt, köpt hem dinkelflingor som jag gjorde gröt på, riktigt mumsig. Sedan har jag dinkelmjöl också.
Söker därför alla slags recept med dinkel i (finns en hel del olika sortes dinkel)
Har läst att dinkel skall vara nyttigt, köpt hem dinkelflingor som jag gjorde gröt på, riktigt mumsig. Sedan har jag dinkelmjöl också.
Söker därför alla slags recept med dinkel i (finns en hel del olika sortes dinkel)
siktat dinkel/speltmjöl kan du använda precis som vanligt vetemjöl
fullkorn - som vanligt fullkornsmjöl
alla andra dinkel/speltprodukter - precis som motsvarande veteprodukt
vad är dinkel?
har hittat en hemsida för dinkel, här kan du läsa om dinkel
Vi ska köpa ny spis på måndag så när den kommit hem ska jag sätta igång att baka bröd tänkte testa med dinkelbröd men vet ni om det går att baka bullar på dinkelmjöl?
Lottiz!
smurfan: Länk kanske?
Hej !
Har själv börjat använda sedan en tid tilbax Dinkel istället för Vetemjöl. Det är mycket nyttigare för det är inte rafinerat och tycket att det blir godare smak.
Vill bli tre : www.dinkelcentrum.se
LO72 : Utmärkt att både baka kanelbullar med. Receptet finns på förpackningen. Brukar även göra en smarig smulpaj på den.
Smurfan : Var har du köpt dinkelflingorna som du gjorde gröt på ? Har letat i affärer men inte hittat.
Ha det bra !
Vill bli tre: jo vore ju bra om länken fanns med www.dinkel.se/ , här inne står det om de olika dinkelsorterna, samt lite recept.
Tänkte testa dinkelpannkakor i veckan som kommer.
Pelagonia: dinkelflingor hittade jag på ICA Focus i Göteborg, som ligger vid Liseberg, de hade ett flertal olika dinkelprodukter.
finns ett jättebra recept på surdegsbröd på en av dinkelmjölspåsarna. (finax 1 kg dinkelmjöl) det blir supergott.
villblitre:
dinkel är en flertusenårig gammal vetesort som redan odlades på stenåldern. det anses vara vårt urvete. ( stod oxå på sidan av påsen... )
vics - det stämmer så bra så
innehåller proportionellt sett mindre stärkelse och mer protein jämfört med vanligt vete
och det har mycket lägre avkastning för odlaren än dagens sorter...
spelt är samma sak som dinkel förresten - så ingen undrar vad jag babblar om däruppe
Hej !
Måste bara tipsa Er på denna tråda om dinkellussebullisar !!
Blev bara så HIMLA goda. Mycket godare än med vetemjöl. tycker dem blir torra.
Tog receptet som vanligt som till kanelbullar men jag använder Sojamjölk (den söta) istället för vanlig mjöl + Vanlijpulver.
Sambon klämde 5 stora igår, och idag ville han ha med till tentan..Han som inte är förtjust i Lussebullar :).
Ha det bra alla !