• Smulan2011

Köpråd, Ford eller Toyota

Hej!

Vi håller på att kolla efter vår första bil. Kraven vi har är att det ska vara en begagnad kombi och att den ska vara relativt ny. Inte i storlek med V70 utan helst något mindre. Efter mycket sökande har vi "smalnat av" till två alternativ, ganska olika varandra:

Alternativ 1. Ford Focus TDCI -10, miljödiesel, skattebefriad 5 år, 5 års nybilsgaranti. Om man köper en 10:a är det ju cirka 4 år kvar på dessa "bonusar".

Alternativ 2. Toyota Avensis 1,8 eller 2,0 bensin, -07 eller -08. Ingen nybilsgaranti men däremot Toyotas kvalitetsgaranti (TKG) som verkar påminna mycket om nybilsgaranti. Några år kvar alltså på denna garanti som gäller i 8 år (eller 15000 mil). 

Budgeten är ungefär 160kkr vilket man kan hitta båda alternativen för om man har tur. 
    Våra spekulationer går som så här: väljer man Focus åker kvaliten ner något men å andra sidan är det en nyare bil än Avensisen. Väljer man Avensis åker kvaliten upp jämfört med Focus men det är en äldre bil. Dessutom är det bensin vs. diesel, vilket är mest framtidssäkert? Är det någon som kommer vilja köpa bensinare om 3-4 år när vi kanske säljer av Avensisen om vi tar den?

Kom gärna med tankar och tips eller kanske andra förslag på bilar som kan passa in under våra önskemål :)
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Köpråd, Ford eller Toyota
  • EFI

Hade alla gånger valt Avensisen. Förbannat bra bilar med rejäl komfort. Enormt mycket mer driftsäkra än Ford och TKG är betydligt mer omfattande än Fordens garanti, beroende på hur långt Avensisen gått dvs. Toyota har bland marknadens högsta andrahandsvärde och i synnerhet Avensis. 

Apple user since 1987
  • Pixboy

Det kommer en ny focus nu så priset på focus 2010 kommer sjunka kraftigt. Focus är en bra bil (har själv haft en) och bästa modellen att köpa är sista årsmodellen, då har de hunnit fixa alla barnsjukdomar!
    Surfa runt efter bra erbjudanden på focus och pruta hårt då kan ni göra riktigt bra affär

Avensis är en bra bil men för dyr och lite överskattad.

Annat tips är Kia Ceed Sw (kombin) 7års garanti (om man servar hos Kia) deras lilla diesel är kalas

• SVejsan
    Pixboy skrev 2011-05-18 08:33:03 följande:
    Det kommer en ny focus nu så priset på focus 2010 kommer sjunka kraftigt. Focus är en bra bil (har själv haft en) och bästa modellen att köpa är sista årsmodellen, då har de hunnit fixa alla barnsjukdomar!
    Surfa runt efter bra erbjudanden på focus och pruta hårt då kan ni göra riktigt bra affär

Annat tips är Kia Ceed Sw (kombin) 7års garanti (om man servar hos Kia) deras lilla diesel är kalas
    Jag tror också på Forden, garanti är alltid trevligt.
    Toyota gör bra bilar rent driftsäkerhetsmässigt men har inget lysande rostskydd enligt biltidningarna.
    Jag skulle dock kollat  på Kia Ceed Sw också...

(Försöker att inte ha generellt förutfattade meningar om bilmärken - utan försöker bedömma fall till fall. De med lite sämre renomme kan ju vara kap! då inköpskostnaden är lägre, allt beror på hur länge du behåller den. Är dock oftast skeptisk hur mycket bättre en "premiumbil" är mot en vanlig...) 
  • SVejsan
    SVejsan skrev 2011-05-18 08:57:41 följande:
    Toyota gör bra bilar rent driftsäkerhetsmässigt men har inget lysande rostskydd enligt biltidningarna.

(Försöker att inte ha generellt förutfattade meningar om bilmärken - utan försöker bedömma fall till fall. De med lite sämre renomme kan ju vara kap! då inköpskostnaden är lägre, allt beror på hur länge du behåller den. Är dock oftast skeptisk hur mycket bättre en "premiumbil" är mot en vanlig...) 
    Garanti var det på Avensis:en också, men om det är flera årsmodeller äldre så undrar jag hur den är körd och använd...
  • EFI
    SVejsan skrev 2011-05-18 08:57:41 följande:

Det där med rostskyddet är oftast rena spekulationer från bildtidningarnas sida. Man behöver några år på sig för att kunna utvärdera detta. Vad man övergick för ett tag sen på Toyota, är att underredsbehandla med vax, istället för body som man hade förr. Jag har dock mycket svårt att tro att du hittar några rostiga Toyotor med de årsmodeller som nämns i TS. Jag har då aldrig sett några, och då har jag jobbat för Toyota för några år sedan.
    Apple user since 1987
  • EFI
    Pixboy skrev 2011-05-18 08:33:03 följande:

Vad är det som är överskattat? Att Toyota precis som Subaru toppar bilprovningens statistik över bilar med minst fel? Flört
    Apple user since 1987
  • Pixboy

Toyota gör bra bilar med minst fel, men så mycket skiljer det inte till övriga. Om det är värt x antal tusen får man själv svara på, för Toyota tar bra betalt för sina bilar.

Jag tar hellre en nyare Ford än ett par år begagnad Toyota, även Toyota slits och slitagedelar som däck, bromsar mm måste bytas vilket kostar pengar och det täcker inga garantier

• EFI
    Pixboy skrev 2011-05-18 17:43:08 följande:
    Toyota gör bra bilar med minst fel, men så mycket skiljer det inte till övriga. Om det är värt x antal tusen får man själv svara på, för Toyota tar bra betalt för sina bilar.

Jag tar hellre en nyare Ford än ett par år begagnad Toyota, även Toyota slits och slitagedelar som däck, bromsar mm måste bytas vilket kostar pengar och det täcker inga garantier
    Hehe, nä men självklart täcks inte förbrukningsartiklar av någon biltillverkares garanti. Man kan tycka att Toyota idag har ett högt anskaffningsvärde, men som jag berättade tidigare så har de även marknadens bästa andrahandsvärde. Även om du köper en bil med ett lägre pris, så förlorar du procentuellt mer av bilens värde till det är dags att byta bil. Denna avvägning får såklart var och en göra själv, men man får vad man betalar för som man brukar säga. När nybilsgarantin är slut på Ford så får du betala alla reparationer själv. Köper du en två år gammal Toyota så får du Toyotas kvalitetsgaranti i åtta år eller 15 000 mil. Bara det motiverar det högre priset alla gånger tycker jag. Köper man däremot en ny bil och byter innan garantin går ut, så spelar det egentligen ingen som helst roll vilken bil man väljer.
    Apple user since 1987
  • Pixboy

Toyotas kvalitetsgaranti får du bara om du köper hos en Toyota handlare vilket då klart blir dyrare än att köpa av exempelvis privatperson.
    Det finns många återförsäljare som erbjuder liknande garantier på begagnade bilar, jag köpte tex en beg Saab hos en Kiahandlare och fick beggaranti på Saaben.
    Jag säger inte att Toyota är dålig, men det är en dyr bil. Även om andrahands värdet är högt är det fortfarande mycket pengar som skall ut. Högt pris

Svar på tråden Köpråd, Ford eller Toyota