• HelenaH

När lärde sig ditt barn att räkna till 4?

Lillan har plötsligt kommit på att det är jättekul att räkna!

Ett, tååå, treee, fyyjaaa räknar hon högt och tydligt fingrar, tår, böcker, ja allt hon kommer åt!

När brukar de små liven lära sig räkna?

Mamma o farmor säger att hon är mycket tidigare än jag och min pappa va på o räkna, men både jag och min pappa talade rent väldigt tidigt.

Det kommer när det kommer brukar jag säga till mor o farmor, om hon nu är "tidig" med o räkna blir hon lite "senare" med nåt annat, och så är det ju baraGlad

• Svar på tråden När lärde sig ditt barn att räkna till 4?
  • nian74

Min son var två år när han lärde sig räkna till tio. Han var tidig med att prata också.
    Hans lillebror, däremot, började gå väldigt tidigt men pratar inte så mycket. 

• Sugarbaby

min dotter va kring 2 år när hon började räkna... nu är hon 2½ och räknar till 15

• nian74

För att svara på din fråga: han var nog strax under två när han räknade till fyra.Glad

• SilverEmma

Ca 20 månader när hon kunde räkna till fem. Fast det var ju inte riktigt räknande utan mer en ramsa att kunna säga siffrorna i rätt ordning. När hon var två kunde hon räkna till tio, och då räknade hon verkligen. Satt och plockade t ex legobitar och räknade hur många där fanns. (upp till tio) Hon blev två i februari och nu kommer hon till tjugo.

• vampyria2

Hmm min son var tidig, han räknade till 10 när han var 1½ och kunde alfabetet innan han var 2 år, här har ni en video på han när han håller på med bokstäverna en vecka innan hans 2 årsdag, efter som folk alltid brukar tro att man snackar en massa strunt...han är inte klockren men har det mesta rätt....Han opererade sitt hjärta när han var 1½ år och då tittde han massor på !fem myror är fler än fyra elefanter" så det är där igenom som han har lärt sig såna saker.

Nu är han 3½ kan läsa små ord och räknar neråt från 20 och kan plus och minus från 10 och ner...en smart pojke har vi

">

• Smilla75

Mina var nog kring 2,5 år men de har lite problem med talet så inombords kunde de säkert tidigare.

• ELLEoClara

Började räkna runt 20-21 månader, 2. 4 8 osv.

Runt 2 års ålder blir det oftast rätt  från 1-5, men lite hjälp även till 10 ibland. 

• Flickan och kråkan

Äldsta hade full koll på 1-10 när han var 1½. Sen med talet dock så sa inte siffrorna men kunde koppla rätt mängd till rätt siffra och peka ut rätt antal och rätt siffra om man frågade. Räknade till 100 vid 2½ år. Lika tokig i bokstäver. Han fyllde 3 år i julas och ljudar och avkodar korta ord sedan 2 månader tillbaka cirka. Han är lite egen.....tidig med vissa saker, sen med annat .

Lillebror har nyligen fyllt 2 år och kan rabbla en massa siffror som en ramsa, men har inte en susning om innebörden......jo, 1 och 2 .

• trasdocka

Min kille är 2.5 och kan kanske med lite hjälp räkna till tre. Så ni inte ska tro att han är helt efterbliven i jämförelse med alla räkningstidiga barn här så slänger jag in också att han är gick vid 10 månader och är en otroligt pigg och "vaken" kille

Svar på tråden När lärde sig ditt barn att räkna till 4?