• Anonym (Kliar....)

Fästingmedel för människor??? Snabba svar snälla!

Finns det fästingskydd för människor att köpa?? Kostnad isf tack.

Undrar också vart jag köper Frontline till hundar & om någon vet vad det kostar, såg att man ska behandla med det 1gång/månaden, vi har två  små hundar ena på 2,5kg andra på 5kg,
    Eller ge förslag på annat bättre/billigare & vart de köps.

Våra hundar har aldrig haft en färsting (vad vi vet) men nu hittade jag en på huvudet på ena Kräks & nu tycker jag det kryper överallt på mig. Kan man duscha bort fästingar som inte satt sig fast ??

Maken ska ta bort fästingen då han kommer hem, MEN hur gör man???

Är det "alltid" bakom öronen de sätter sig??? På människor/djur?? Måste kolla barnen & mig själv med för den delen. Obehagligt vi är nyinflyttade där vi bor & har en stor äng & skog bredvid oss, mycket högt gräs, för fästingarna ska väl inte finnas på vanliga gräsmattor???

• Svar på tråden Fästingmedel för människor??? Snabba svar snälla!
  • Lowika

Skaffa en fästingborttagare, ser ut som en penna med strypsnara, lägg den om fästingen och vrid/dra, plopp så är den väck.

Nej, fästingar sätter sing inte alltid bakom öron. De sätter sig gärna på skyddade ställen, veck som t.ex. ljumskar, bakom öron, knäveck. Och en som jag hade förra året; i naveln Tungan ute

Fästingar är "ganska" ofarliga om man hittar dem och drar bort dem. Men man ska kolla sig. Sen är de ju inte mysiga...det håller jag med om!

• Lowika

Fick en fästing när jag bara varit inne i stan en hel dag... vettesjutton var den kom ifrån. Något träd kanske? De finns nog överallt, men framförallt i långt gräs.

• Marnet

På Apoteket kan du köpa till hundarna! O visst finns de fästingar i vanligt gräs oxå...

• Anonym (Wildrat)

En del myggmedel funkar litegrann mot fästingar också men annars finns det inga särskilda fästingmedel vad jag vet. Kolla med Apoteket.

Har du djur så är det tyvärr bara att vänja sig vid fästingar, fästingplockare är ett jättebra hjälpmedel när man tar bort dem både på djur och människor. När du hittar en som inte satt sig fast så kläm ihjäl den mellan tumnaglarna så är det en mindre att bekymra sig om. Har de bitit sig fast på människor så håll koll på området ett par dagar efter borttagandet för att se om det blir en reaktion, isf kontakta vårdcentralen.

• Anonym (Kliar....)

Tack för dina svar! Finns det inga bra fästingmedel som skydd till människor?
    Behöver tips om fästingmedel för hundar också

Hur stora/små är fästingen då innan den har satt sig & börjat suga blod?
    Fy måste nog ta en extra dusch...det kryper verkligen på kroppen av bara tanken

• Dixie

Frontline kan du köpa på apoteket -vad jag vet finns det inte något fästingmedel för människor. Jag köpte en spray (mot fästingar, med citrus i) i djuraffären som har fungerat bra på våra katter. 

Har du tagit bort en fästing ha koll på området kring där fästingen satt, om det blir en rött märke i storlek med en femkrona några dagar senare kan det vara borrelia; www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Borrelia/ 

• Anonym (Kliar....)

Tack för tipsen!! Ska ringa apoteket då =)

• Mantrasina

Mot fästingar finns inget medel - däremot är det en bra idé att vaccinera sig mot TBE som fästingar i vissa områden bär på. Till skillnad från borrelia finns det ingen effektiv behandling mot TBE även om man kan behandla symtomen, så vaccination är enda sättet att skydda sig. För fullgott skydd krävs två sprutor med två-tre månaders mellanrum, och senare ytterligare en spruta efter ungefär ett år (och påfyllnadsdoser ungefär var tredje år).

Ring närmaste vårdcentral eller vaccinationsbyrå så får du mer information!

I övrigt gäller som sagts att vissa myggmedel kan fungera även på fästingar, men det bästa är att varje gång man varit ute i naturen kontrollera sig. Och att dessutom se till att ha långbyxor/längärmat när man vet att man ska röra sig i fästingterräng.

• Lowika
    Anonym (Kliar....) skrev 2011-05-16 10:36:17 följande:
    Hur stora/små är fästingen då innan den har satt sig & börjat suga blod?
    Millimeterstora, så de är verkligen svåra att hitta... Tyvärr

Fråga; har du aldrig stött på fästingar förr i ditt liv?.... Inget att bli helt panikslagen över faktiskt.
  • Anonym (Kliar....)
    Lowika skrev 2011-05-16 10:46:45 följande:
    Millimeterstora, så de är verkligen svåra att hitta... Tyvärr

Fråga; har du aldrig stött på fästingar förr i ditt liv?.... Inget att bli helt panikslagen över faktiskt.
    Nej aldrig! Min syster fick en fästing för flera år sedan hon fick borelia =(, en annan jag känner fick hjärnhinneinflammation & höll på att dö =(
  • Filip01

Köpte ett frysspray som heter Atix och som fryser fästingen. Skall användas innan fästingen plockas bort för att förhindra tex borrelia. Tydligen kräks fästingarna reflexmässigt vid bortplockning och därför skall de dödas innan. Fungerar hur bra som helst och jag är jättenöjd! 

• Dixie
    Filip01 skrev 2013-08-28 21:55:26 följande:
    Köpte ett frysspray som heter Atix och som fryser fästingen. Skall användas innan fästingen plockas bort för att förhindra tex borrelia. Tydligen kräks fästingarna reflexmässigt vid bortplockning och därför skall de dödas innan. Fungerar hur bra som helst och jag är jättenöjd! 

Förhoppningsvis har TS fått bort fästningen eftersom tråden är 2 år gammal......
Svar på tråden Fästingmedel för människor??? Snabba svar snälla!