• vår andra

Gravad lax

Jag tänkte grava lax helt själv denne jul eftersom jag är gravid och har hört av min BM att om man fryser den i 3 dygn innan tillagning så är det ingen fara.

Nu undrar jag, när man fryst laxen (det är en tjock bit laxfilé) och tillagat den ska jag frysa den igen då eller ska jag förvara den i kylen till julafton? Kanske en dum fråga, men jag har ingen aning. Kan jag ta några skivor på julafton och sedan förvara den i kylen till juldan eller annandag jul utan att det är skadligt för lilla Liten om jag äter utav den.

Vet nån hur man gravar lax? Har aldrig gjort det.

• Svar på tråden Gravad lax
  • Jannamia

Här kommer ett recept på gravad lax;

Gravad lax

Filéa och rensa en fryst och tinad lax (3-4kg). Skinnet ska vara kvar. Dra ut benen från sidorna med en tång. (Lax som ska gravas bör först ha varit fryst för att man ska vara säker på att den inte innehåller farliga parasiter, minst 2 dygn).

Blanda 1 ¾ dl socker, 1 dl salt och en msk krossad vitpeppar. Gnid in filéernas köttsidor rikligt och lägg filéerna i en form med höga kanter med köttsidorna mot varandra och fyra finskurna dillkvistar emellan. Täck med plastfilm.

Vänd laxsidorna om och doppa dem i lagen som bildas, 2 ggr om dagen. Efter 2 dygn i kylskåpet är laxen färdig. Häll bort lagen och skiva tunt på snedden efter hand. Oskivad lax håller sig bäst, ca 1 vecka i kylskåp. Gravad lax kan frysas.

• vår andra

Tack för receptet, men kan man använda detta recept även på en tjock bit laxfilé på ca 300 g? Köttsidorna kan liksom inte ligga mot varandra under tiden man gravar laxen, men det kanske inte har någon betydelse, eller?

• lata kocken Johanna

all gravad och fisk som ska rå måste frysas

och det är inte för att det är ngn fara för gravida enbart utan för alla - det kan nämligen finnas parasiter i - som tex binnekemask

frysa kan du göra före eller efter gravningen - om du gör hela sidor eller rejäla bitar
    (vill du följa receptet ovan så lägg i dubbla plastpåsar istället för form...)

och vill du bara göra på en liten bit så kan du snabbgrava - dagen innan den ska ätas, inte tidigare

skiva den halvfrusna fisken tunnt
    lägg i en lag av 1 dl vatten 4 msk socker och 2 msk salt dill i mängder och ev lite konjak, gin eller whiskey

Svar på tråden Gravad lax