• Tuffen

Får grannen ha butik i hemmet?

Vi bor på en trygg och lugn återv'ändsgata. Barnen kan leka ute och vi har inte sett några problem med det. Tills nu... Grannen vill starta en inredningsbutik i sitt hem/garage. Det kommer att innebära en väsentligt utökad trafik på vår gata och eftersom det inte finns några p-platser gissar jag att det kommer att stå bilar längs hela gatan. Hur ska det bli för barnen? Jag har ett barn på förskolan och ett barn på lågstadiet. Får man göra hur som helst i villaområden? Kan grannen starta butik hemma bara så där? Och om det innebär väsentligt utökad trafik, är det verkligen ok? Hjälp!!! Måste man inte ha tillstånd för att göra så?

• Svar på tråden Får grannen ha butik i hemmet?
  • Superkex

Vet inte hur det är med tillstånd, hör med kommunen. Men eftersom det knappast blir en fillial till Ikea i hennes källare kommer det nog inte att bli så hysteriskt mycket trafik. Skulle det bli det får du ringa till kommunen och klaga.

• La Lola

Men...alltså...barnen ska väl inte leka på gatan iaf?

Parkeringsplatser kan jag dock tänka mig att grannen måste ordna.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tuffen

Men det finns verkligen inga p-platser. På grannens uppfart kan max 1 bil stå. Och jo, barnen spelar landhockey och basket på gatan. Det är bara villor på en sida av gatan, på den andra är det ett skogsområde. Där leker barnen, och springer förstås tvärs över gatan för att ta sig dit. Kan man begära p-förbud åtminstone i vändzonen, för att slippa bilar längst bort där vi bor?

• sarsparis

Tror dessvärre att det inte finns något som hindrar grannen från att öppa butik. Däremot tycker jag att ni ska prata med grannen om att ni inte tolerara att bilar står parkerade kors och tvärs. Kolla även ut exakt vart er tomtgräns går, där kan ni sätta upp en skylt parkering förbjuden.
    Men ring kommunen och fråga vad som gäller. Eller kanske har ni nån samfällighetsförening eller liknadne ni kan ta upp det i.

• La Lola
    Tuffen skrev 2011-05-16 15:47:02 följande:
    Men det finns verkligen inga p-platser. På grannens uppfart kan max 1 bil stå. Och jo, barnen spelar landhockey och basket på gatan. Det är bara villor på en sida av gatan, på den andra är det ett skogsområde. Där leker barnen, och springer förstås tvärs över gatan för att ta sig dit. Kan man begära p-förbud åtminstone i vändzonen, för att slippa bilar längst bort där vi bor?
    Oj...o här gör man (jag) allt för att lära barnen att inte leka på gatan.....
    Alla är vi olika.

Ring till kommunen o fråga vad som gäller.
  • Tuffen

Det beror väl på hur gatan ser ut och om den är trafikerad. Vi bor näst längst in på återvändsgatan. Här åker i normalfallet bara vi och grannarna längst in.

• La Lola
    Tuffen skrev 2011-05-16 15:50:24 följande:
    Det beror väl på hur gatan ser ut och om den är trafikerad. Vi bor näst längst in på återvändsgatan. Här åker i normalfallet bara vi och grannarna längst in.
    Jag skulle ändå inte lära de att det är ok att leka på gatan.
    Men det är bara min personlig åsikt.

Men ring som sagt kommunen o fråga om detta med butiken o trafiken.
  • SofiaEmmy
    La Lola skrev 2011-05-16 15:49:18 följande:
    Oj...o här gör man (jag) allt för att lära barnen att inte leka på gatan.....
    Alla är vi olika.

Ring till kommunen o fråga vad som gäller.
    Nu vet jag inte hur du bor men jag bor i ett litet samhälle och där leker alla ungar på gatan, det är där de samlas efter skola/fritids och leker, spelar landhockey mm. Gatan är det enda stället som är asfalterat här och självklart ska de få leka där. Det är ju inte motortrafikled precis och kommer det en bli så flyttar barnen sina saker så bilen kan passera.
  • La Lola
    SofiaEmmy skrev 2011-05-16 15:58:08 följande:
    Nu vet jag inte hur du bor men jag bor i ett litet samhälle och där leker alla ungar på gatan, det är där de samlas efter skola/fritids och leker, spelar landhockey mm. Gatan är det enda stället som är asfalterat här och självklart ska de få leka där. Det är ju inte motortrafikled precis och kommer det en bli så flyttar barnen sina saker så bilen kan passera.
    Jag bor oxå i ett litet samhälle i ett villakvarter.
  • Tuffen

Som sagt var, beror på hur gatan är.

• Tuffen

Pratade nyss med byggnadsinspektören i vår kommun. Att ha verksamhet (butik) i hemmet är tydligen bygglovspliktigt. Och jag känner flera som sitter i bygg- och miljönämnden...

• Sarita

Då får vi hoppas att de fattar rätt beslut utifrån hur reglerna ser ut (och inte utifrån att de känner dig)!

• La Lola
    Sarita skrev 2011-05-16 16:49:33 följande:
    Då får vi hoppas att de fattar rätt beslut utifrån hur reglerna ser ut (och inte utifrån att de känner dig)!
    Exakt vad jag tänkte.....
  • enlitenbitkaka
    Tuffen skrev 2011-05-16 16:13:41 följande:
    Pratade nyss med byggnadsinspektören i vår kommun. Att ha verksamhet (butik) i hemmet är tydligen bygglovspliktigt. Och jag känner flera som sitter i bygg- och miljönämnden...
    Det där lät ju nästan som ett hot mot grannen. Aldrig särskilt trevligt att använda kontakter för att sätta käppar i hjulet för någon annan.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Tuffen

Det var verkligen inte menat som ett hot. Jag kommer inte att tala med mina bekanta i nämnden om detta, det vore politiskt fel och omoraliskt. Däremot vet de ju var jag bor och kan nog ana vad jag anser i frågan, men det kan jag ju knappast lastas för.

• Needfulthings

En kompis till mig öppnade en nagelsalong i sitt garage och hon behövde inget bygglov eftersom att det inte krävdes något bygge.

Hoppas att det löser sig med parkeringar. Hennes kunder har ingen rätt att parkera hur som helst, men det är heller inte dina barns rättigheter att leka på vägen. 

• SofiaEmmy
    Needfulthings skrev 2011-05-17 08:05:06 följande:
    En kompis till mig öppnade en nagelsalong i sitt garage och hon behövde inget bygglov eftersom att det inte krävdes något bygge.

Hoppas att det löser sig med parkeringar. Hennes kunder har ingen rätt att parkera hur som helst, men det är heller inte dina barns rättigheter att leka på vägen. 
    Det var nog inte enbart leken på vägen TS syftade på, barnen korsar vägen för att komma till grönområdet där de leker och det är mig veterligen inte förbjudet.
  • LaFontaine
    Tuffen skrev 2011-05-17 07:52:07 följande:
    Det var verkligen inte menat som ett hot. Jag kommer inte att tala med mina bekanta i nämnden om detta, det vore politiskt fel och omoraliskt. Däremot vet de ju var jag bor och kan nog ana vad jag anser i frågan, men det kan jag ju knappast lastas för.
    Ingen fara. Om ni är för nära får dina bekanta ändå inte delta i beslutet.
Svar på tråden Får grannen ha butik i hemmet?